Gå til innhold

Samenytt - en del av Norge?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva synes du om "Samenytt"? Spennende med reindriftssamer og hundekappløp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Coarvi_*
Skrevet

Som same synes jeg det er interessant å følge med på, ja. Det blir jo litt som å følge med på lokale nyheter, man er interessert i de små tingene og, og ikke bare alt som skjer på nasjonalt plan. Og som du forhåpentligvis vet er det samer i Sverige og Finland også, og siden de samiske nyhetene også dekker disse områdene (og sendes der) er det enda bedre å følge med på de samiske nyhetene, siden vi har såpass nær kontakt med disse områdene.

At ikke-samer synes disse nyhetene er helt meningsløse er jo helt greit, jeg synes jo østlandsnytt (eller hva det heter) er helt meningsløst for meg.

Men jeg synes godt at de samiske nyhetene kunne fått et lite kvalitetsløft. Tekstingen er jo bl.a. helt bak mål.

Skrevet

Jeg syns vi har for lite samiske sendinger på tv - vi burde egentlig verdsette at vi har kulturmangfold i vår geografiske region - samene og "nordmenn" har vært i Norge like lenge, omlag 10-12 000 år. Selvom en liten prosentandel (er det ikke rundt 1%?) er samer i Norge i dag, vil jeg personlig gjerne høre mer om livet i nord. Hadde vært kult med en samisk tv-serie, for eksempel (og jeg mener ikke Reinlykke). Samisk krim! Og flere samiske filmer.

Gjest Gjest
Skrevet

Forstår ikke helt..de feirer ikke 17. mai og snakker ikke norsk: men de er nordmenn, får trygd og hevder kongehuset er for dem også?

Gjest Gjest_Coarvi_*
Skrevet
Forstår ikke helt..de feirer ikke 17. mai og snakker ikke norsk: men de er nordmenn, får trygd og hevder kongehuset er for dem også?

Skjønner godt at du ikke "forstår helt", for du må jo ha misforstått noe helt elementært, eventuelt bare være trangsynt og uvitende.

Vi samer i Norge feirer både 17. mai og snakker norsk. Jeg håper du ikke sliter med å forstå hvorfor samene i Finland f.eks ikke snakker norsk...?

Gjest Gjest
Skrevet
Skjønner godt at du ikke "forstår helt", for du må jo ha misforstått noe helt elementært, eventuelt bare være trangsynt og uvitende.

Vi samer i Norge feirer både 17. mai og snakker norsk. Jeg håper du ikke sliter med å forstå hvorfor samene i Finland f.eks ikke snakker norsk...?

Men...dere har deres egen nasjonaldag? Hva gjør dere når livsgrunnlaget reinen forsvinner? Går dere på skolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...