Gå til innhold

Blir så sliten av slanking

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Prøver å slanke meg med å innta ca 500 kalorier mindre enn jeg trenger. Får i meg rundt 1500 - 1800 kalorier hver dag. Har stillesittende arbeid, mosjonerer hver dag ca 1,5 timer og trenger styrke ca halv time 3 ganger i uken.

Er 48 år, veier 67 og er 166 høy. Vil gjerne ta av meg ca 5 kilo.

Hvordan kan jeg klare denne kalorireduksjonen uten å besvime? Sånn føles det i alle fall. Spiser bare sunt og har kuttet ut hvitt hvetemel og godteri helt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ut fra denne kaloriberegningsmetoden skal du ha ca 2300 kalorier om dagen ved stabil vekt (jeg regnet utfra moderat aktivitet). Da bør du ikke gå lavere enn 1800 for å gå ned, hvis du ligger på 1500 og slikt blir vel underskuddet for stort til at det er uproblematisk? Hvor nøyaktig teller du kaloriene? For meg høres det ut som du bør prøve å ligge jevnere på (minst) 1800 kalorier med det aktivitetsnivået du har og med den utmattelsesfølelsen du opplever...

Skrevet

Ikke rart du er sliten, du spiser altfor lite. Å spise 500 kalorier mindre enn en forbrenner i løpet av en dag er noe en gjør uten trening. Du bør justere inntaket opp til ihvertfall 1800 kalorier daglig som over nevnt, du trener styrke og går MASSE!

Skrevet

et godt triks for å holde deg mett kan være å bytte ut alle brød sorter med grove knekkebrød eller vanlige brød med høyt fiber innhold. det sørger for at kroppen holder seg mett lenger. I tillegg kan du med fordel velge godt og magert pålegg, men husk, du skal fortsatt kunne smake pålegget. Spis frukt tre ganger om dagen og masse grønnsaker. for at kroppen best mulig skal ta til seg det den trenger kan du også spise lett youghurter for å få i deg sårt tiltrengt kalsium.

ellers vil jeg anbefale å spre måltidene ut over. spis tre hovedmåltider og to mellom måltider. altså frokost, mellom måltid, lunsj, mellom måltid, middag, og kvelds. spis også gjerne grønnsaker som gulerøtter innimellom og for å holde sulten unna og forbrenningen i gang.

1800 kalorien skal i utgangspunktet være nok hvis du spiser sunt og rett (under en vektnedgang altså).

lykke til

Skrevet (endret)

Som de andre sier; du spiser for lite eller feil!

Jeg trodde jeg gaflet i meg nok sunn mat her de forrige ukene, og var svimmel stadig. Viste seg at jeg var langt unna hva jeg skal ha i meg, jeg tør ikke engang å oppgi tallet på hva jeg lå på, så flaut var det.

Jeg ligger nå på minimum 1600kcal , og jeg er aldri sulten. Jeg må omtrent tvinge i meg det siste knekkebrødet fordi jeg er mett. Nå spiser jeg kun grovt til frokost og lunch, og med sunt pålegg så blir det ikke så mange kcal det heller. Satser på ca 250 kcal for frokost, og det samme for lunch, og 3 knekkebrød jeg spiser = 90 kcal, + pålegg , og en frukt med litt yoghurt; da er jeg kanskje på 250 kcal. Det skal litt til når man spiser det som har lite kcal i seg =)

Nei, hiv ideg mer mat =) Legg på til frokost og lunch, en avokado, litt nøtter, yoghurt, havregryn...

Lykke til!

Endret av Mir
Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

Hei igjen, takk for svar alle sammen :)

Har nå prøvd å spise mer og sunnere. Har også målt litt bedre det jeg spiser. Til min store forskrekkelse spiser jeg rundt 1300 (+-) daglig!! Men jeg er ikke mer sulten, bare sliten og søvnig.

Hvis jeg får ca 250 i meg til frokost, lunsj og 500 til middag og i tillegg spiser jeg frukt etc som mellommåltid. Dette blir jo bare 1000 - 1300 tilsammen. Spiser småtteri om kvelden, kanskje kesam eller havregryn da jeg er ofte kjempemett etter middag til jeg legger meg.

Jeg spiste nok ikke mer tidligere, men har kuttet ut all sjokolade og kaker nå. Allikevel har jeg lagt på meg jevnt og trutt. :(

Fins det noen som kan gi individuell veiledning mht kosthold? Vet hvordan jeg kan komme i kontakt med slike i Kristiansand?

Skrevet

Spiser mellommåltid også da, halvannen neve nøtter gir en del kalorier, en avokado, litt lettyoghurt på kveldene. Det er lettere å komme opp i kalorier da.

Oppsett fra Grete ROede 1600 kcal

Frokost: 220 kcal

Lunch:220 kcal

mellommåltid: 110

Middag: 400

Kvelds:110

Frukt:200

Melkerasjon: 200

diverse ikke bra: 50 kcal

Dette er jo bare et av oppsettene, og melkerasjon er da melk, yoghurt etc også. Jeg hadde store problemer i starten =) Blir så mye grovt, så mye rent kjøtt og mye protein at jeg er mett raskere og lengre også.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
Spiser mellommåltid også da, halvannen neve nøtter gir en del kalorier, en avokado, litt lettyoghurt på kveldene. Det er lettere å komme opp i kalorier da.

Oppsett fra Grete ROede 1600 kcal

Frokost: 220 kcal

Lunch:220 kcal

mellommåltid: 110

Middag: 400

Kvelds:110

Frukt:200

Melkerasjon: 200

diverse ikke bra: 50 kcal

Dette er jo bare et av oppsettene, og melkerasjon er da melk, yoghurt etc også. Jeg hadde store problemer i starten =) Blir så mye grovt, så mye rent kjøtt og mye protein at jeg er mett raskere og lengre også.

Mellommåltid for meg er frukt på jobben og melken er inkludert i frokost og lunsj. Kanskje skal jeg begynne å spise mandler og nøtter på jobben, ikke lett å få til mat som krever kjøleskap.

Skjønner bare ikke det at hvis jeg skal ned i vekt så burde jeg vel redusere kalorimengden?

Har spist i dag ca 90g proteiner,24 fett og 84g karbohydrater. I går spiste jeg 65 proteiner, 38 fett og 185 karbohydrater. Hvordan synes du det ser ut?

Skrevet

Ja, jeg forstår hvordan du tenker,og alle har tenkt som deg! Men når du også trener styrke så trenger kroppen mer å bygge på,og ved mer trening så trenger kroppen generelt mer inntak av mat. Tenk du ligger allerede på -500 og så trener du i tillegg.

Jeg er ikke god på disse forklaringene og tør ikke å legge ut mer om det, men om du ser her på forumet så er det mange tråder som svarer på det du lurer på, og også inne på Grete Roede vektklubben.no . Det er gratis å registrere seg og du kan få svar på slike ting der. Bergans og Lance her inne på forumet har gidd gode svar tidligere, de er aktive her på kosthold og trenine, så kikk litt rundt så finner du det nok!

Gjest Gjest
Skrevet
Mellommåltid for meg er frukt på jobben og melken er inkludert i frokost og lunsj. Kanskje skal jeg begynne å spise mandler og nøtter på jobben, ikke lett å få til mat som krever kjøleskap.

Skjønner bare ikke det at hvis jeg skal ned i vekt så burde jeg vel redusere kalorimengden?

Har spist i dag ca 90g proteiner,24 fett og 84g karbohydrater. I går spiste jeg 65 proteiner, 38 fett og 185 karbohydrater. Hvordan synes du det ser ut?

Gjest Gjest
Skrevet

hei der... vet du at hvis du spiser så lite mat, begynner kroppen å lagre alt fettet og de andre næringstoffene, og omdanne dem til fett... dette er fordi kroppen har lagt seg til lav forbrenning, og tror den må leve på spare bluss... er mot sin virkning. legen min anbefaler 6 måltider til dagen der frokost og middag skal være størst.

Skrevet (endret)

Her har du matplan basert på 1500 kalorier, dette er noe jeg anbefaler at TS ikke går under. De dagene du trener bør du spise litt mer en dette også.

http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=10626

Endret av Lotte28
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er dessverre en av disse som har slanket seg feit. Jeg har vært utrolig flink å slanke meg, men har samtidig ødelagt forbrenningen min. Etter at jeg begynte å spise mer har ting bedret seg betraktelig. Jeg spiser aldri sjeldnere enn hver 3. time. Det behøver ikke være mye, men det holder kroppen gående. Cottage cheese til frokost, et grovt knekkebrød med laks og tomat + en yoghurt naturell etter tre timer, et eple og noen nøtter etter to timer, kyllingfilet og salat til middag, knaskegulrøtter og nytt knekkebrød med makrell i tomat etter tre timer osv, osv. Nå er jeg aldri sulten, føler jeg spiser masse og raser ned i vekt :-) Gå aldri under 1500 kcal. Trener du masse, aldri under 1800. Gå heller saaaakte ned enn å ødelegge deg. Lykke til.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Prøver å slanke meg med å innta ca 500 kalorier mindre enn jeg trenger. Får i meg rundt 1500 - 1800 kalorier hver dag. Har stillesittende arbeid, mosjonerer hver dag ca 1,5 timer og trenger styrke ca halv time 3 ganger i uken.

Er 48 år, veier 67 og er 166 høy. Vil gjerne ta av meg ca 5 kilo.

Hvordan kan jeg klare denne kalorireduksjonen uten å besvime? Sånn føles det i alle fall. Spiser bare sunt og har kuttet ut hvitt hvetemel og godteri helt.

Det kan nok hende at du ligger på riktig kalori-nivå. Jeg selv ligger på kalorinivå på 1300 pr dag.........MEN !!!!OBS!!!!OBS!!!!

Når du trener så forbrenner du mer kalorier; her er ett "vanlig" regnestykke fra min dag:

Jeg skal spise 1300 kalorier

Jeg spinner/trener vekk - 490 kalorier

Dvs at hvis jeg skal ha en optimal dag; greie å gi det jeg skal på trening og fortsatt ligge på slankenivå; 1300 kalorier......så må jeg spise (1300+490) 1790 kalorier.

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i Vektklubb.no - der ligger det maler for hvor mye du putter inn (tabeller på matvarer/retter og antall kalorier) og hvor mye du forbrenner ved trening. Er du flink til å fylle ut så har du en total oversikt pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...