Gjest Lysistrata Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Elleveåringen min er ikke så utviklet ennå, men hun har fått mye hår under armene. Hun syns det er ganske sjenerende og har fått kommentarer på det. Jeg syns i utgangspunktet det er tidlig å begynne å fjerne hår, men det er tydelig en plage for henne. Hvordan foreslår dere at vi fjerner hårene? Syns det høres drastisk ut å barbere.
Gjesten Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 (endret) Drastisk? Det er da bare å dra en høvel over... Hvis hun ikke har sensitiv hud, kan du bruke veet hårfjerningskrem. Endret 12. mars 2010 av Gjesten
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 nei, nei, nei, 11-åringer skal da ikke holde på med slikt. synes de skal få være barn i hvertfall 2 år til. når de begynner på ungdomsskolen så skyter det vel fart i saker uansett, så hvorfor begynne så tilig med saker og ting? Nei, la dem få være barn litt til. De blir voksen alt for fort i dag uansett.
Berentsens Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 nei, nei, nei, 11-åringer skal da ikke holde på med slikt. synes de skal få være barn i hvertfall 2 år til. når de begynner på ungdomsskolen så skyter det vel fart i saker uansett, så hvorfor begynne så tilig med saker og ting? Nei, la dem få være barn litt til. De blir voksen alt for fort i dag uansett. Selvsagt er det greit at hun fjerner hårene. Man er komt i puberteten når hår vokser under armene. Da kan man ikke vente to år...
Gjest Harmonie Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 nei, nei, nei, 11-åringer skal da ikke holde på med slikt. synes de skal få være barn i hvertfall 2 år til. når de begynner på ungdomsskolen så skyter det vel fart i saker uansett, så hvorfor begynne så tilig med saker og ting? Nei, la dem få være barn litt til. De blir voksen alt for fort i dag uansett. Det er dessverre ikke foreldrene som bestemmer når barna kommer i puberteten, det bestemmer naturen. Jeg kom selv i puberteten da jeg var 10. I 11-årsalderen motet jeg meg opp og spurte mamma om jeg kunne få barberhøvler for å ta vekk hår under armer og på legger. Dessverre var mamma litt gammeldags og tenkte mye som deg, så hun mente at det var bare tull og at jeg var altfor ung til å barbere meg. Så jeg snek meg til å låne pappas barbermaskin når ingen var hjemme, og etterhvert kjøpte jeg disse dårlige engangshøvlene for mine egne lommepenger. For det var usedvanlig pinlig å være 11-12 år og måtte gå i skolegarderoben og svømmehallen med hår både her og der, mens alle andre var hårløse. Hvis barnet selv ønsker håret vekk så synes jeg foreldrene definitivt bør være behjelpelige. Det er en del av det å være en omsorgsperson som tar barnets behov på alvor.
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Hvis barnet ønsker å fjerne hårene mener jeg det er det beste! Man kan da være like fullt barn selvom man barberer seg under armene!? Og er det ikke bedre at hun barberer enn å bli mobbet? For meg hadde det ikke vært et spørsmål om hva jeg ville gjort engang.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Jeg kjøpte "Lady-shaver" til datteren da hun ba om hjelp til å fjerne hår, like før hun fylte 12. Jeg ville ikke at hun brukte høvel i så ung alder, men "lady-shaver" så jeg på som uproblematisk.
Gjest Glør Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 nei, nei, nei, 11-åringer skal da ikke holde på med slikt. synes de skal få være barn i hvertfall 2 år til. når de begynner på ungdomsskolen så skyter det vel fart i saker uansett, så hvorfor begynne så tilig med saker og ting? Nei, la dem få være barn litt til. De blir voksen alt for fort i dag uansett. Det er da nå behovet for å fjerne dem er størst, når hun sannsynligvis er en av veldig få som har begynt å få hår og det kanskje er litt flaut for henne. Puberteten har allerede begynt, og den stopper ikke, samme hva slags barberingspolicy man har i heimen.
Duracella Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Jeg synes ikke det er rart om hun vil fjerne hårene under armene. Er jo en udramatisk 'åpning' på puberteten
Gjest Iril Skrevet 12. mars 2010 #11 Skrevet 12. mars 2010 Et annet aspekt er at deodorant føles ganske klissete når man har hår under armene, så bruker hun det, ville jeg i hvert fall latt henne barbere. Ser ikke problemet med det, det er jo ingen varig kroppsmodifikasjon akkurat.
Harlekin Skrevet 12. mars 2010 #12 Skrevet 12. mars 2010 nei, nei, nei, 11-åringer skal da ikke holde på med slikt. synes de skal få være barn i hvertfall 2 år til. når de begynner på ungdomsskolen så skyter det vel fart i saker uansett, så hvorfor begynne så tilig med saker og ting? Nei, la dem få være barn litt til. De blir voksen alt for fort i dag uansett. Skjønner ikke helt argumentet "la barn få være barn". Hvis hun skjemmes/plages over hårene og vil fjerne dem, så er hun ikke barn lenger?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 En 11-åring trenger da ikke spørre om lov for å få barbere seg under armene. Dette hører trygt innunder de emnene jeg aldri noensinne diskuterte med mine foreldre.
FireFairy Skrevet 12. mars 2010 #14 Skrevet 12. mars 2010 Jeg hadde glatt kjøpt høvel til henne om hun hadde hår under armene. I alle fall når hun får kommentarer på det! Stakkars unge!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 For ca 1 år siden kom min datter som den gang var 12 år å fortalte at hun hadde 1 hår under armen og hun lurte på hva hun kunne gjøre med det. Nå kunne ikke jeg se det ene håret -kan fortsatt ikke se det- men jeg sa at når hun begynte å få mer hår så skulle vi finne ut hvordan hun best kan fjerne disse. Nå mener ikke jeg at man skal forandre for mye på naturens gang, men en sånn ting som hår under armene har jeg forståelse for at kan være til sjenanse. Min datter bruker ofte singlet, og da vil jo hår synes. Hun driver også med aktivitet der treningstøy er i bruk, og da vil også hår synes. Jeg vil ihvertfall ikke nekte min datter å fjerne hår under armene så lenge de er til sjenanse for jenta. Det å ikke få lov til å fjerne hårene kan jo også virke hemmende på de unge å hindre de i å utfolde seg som de burde få gjøre. Jeg vil mye heller hjelpe min datter gjennom puberteten og kjøpe det hun vil trenge for å fjerne hårene under armene sånn at hun slipper å bruke sparepengene sine på å kanskje måtte gjøre som en annen her å kjøpe noen billige og dårlige barberhøvler. Jeg lurer også på hva som er den mest skånsomme måten for de unge å fjerne hårene med. Selv synes jeg barberhøvel kanskje kan virke litt drastisk og lurer på om ikke hårfjerningsmiddel kanskje har blitt mildere og snillere mot huden de siste årene? Tips mottas
gjestepesten Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Stedatteren min fikk egen høvel som tiåring. Da var hun på full fart inn i puberteten, og det er like selvfølgelig at hun ønsker å fjerne hårene sine under armene, som det er at jeg ønsker det.
^^Sunny^^ Skrevet 13. mars 2010 #17 Skrevet 13. mars 2010 Tror nok jeg hadde kjøpt en ladyshave eller noe til henne. Bedre at hun får lov å fjerne det enn at hun blir mobbet ..
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #18 Skrevet 13. mars 2010 hva om det vsr kjønnshår? hadde dere latt ungen fjerne det og?
Mohini Skrevet 13. mars 2010 #19 Skrevet 13. mars 2010 hva om det vsr kjønnshår? hadde dere latt ungen fjerne det og? Nå vises vel forhåpentligvis armene til en 11-åring mer enn underlivet til en 11-åring, så det har ikke noe med problemstillingen å gjøre, mener jeg. Jeg fikk også hår under armene tidlig og det var både sjenerende og ekkelt å gå i singletter og badeklær på sommeren med hår under armene. Jeg fikk hårfjerningskrem av min mor og brukte det til jeg ble 12-13 år og begynte med barberhøvel.
Gjest Iah Skrevet 13. mars 2010 #20 Skrevet 13. mars 2010 hva om det vsr kjønnshår? hadde dere latt ungen fjerne det og? På hvilken måte mener du foreldrene skal kunne kontrollere barnets kroppshår?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå