Gjest TS Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Hei! Kan noen hjelpe meg litt? Mannen min prøver å gå ned i vekt. Han er 177 cm høy, og veier 84 kg. Han har en stor mage, men ikke spesielt mye fett på kroppen ellers. Han har en spinkel benbygning egentlig. Men magen er et stort problem. Vanskelig å få klær til å sitte pent. Den er virkelig stor Han har nå trent i ca 9 mnd på treningssenter. Først trente han styrke + ca 20 minutter kondisjon 2 ganger i uka, i 2-3 mnd. Etter det har han kun trent kondisjon i ca 45 minutter, 2 ganger i uka. Han presser seg selv skikkelig hver gang. Han er så svett at klærne hans er helt våte. Vi har vært tålmodige, men vi burde vel sett noe resultater til nå? :klø: :klø: For ca 6 mnd siden fikk jeg overtalt han til å begynne å spise frokost, og det gjør han nå hver dag. I løpet av en dag spiser han ca: 1-2 brødskiver til frokost ca kl 07.30 Et eple ca kl 10 Varm lunsj på jobben kl 12 Middag ca kl 18-19 I helgene spiser han dessverre bare en diger frokost og en diger middag... Hva gjør vi galt? Veldig takknemlig hvis noen svarer
Ueland Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Løsningen er jo å spise mindre + bevege seg mer,sånt sett er jo ikke det dere gjør galt. Siden det trenes styrke nytter det ikke å kun basere seg på vekta, så sett i gang og mål midjen og FØLG MED på fremskrittet den veien.
Hanselot Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Hei jeg trener ca 6-7 timer i uka både kondis og styrke og har ett normalt kosthold. Mulig jeg spiser litt lite, men jeg går iallefall fryktelig sakte ned i vekt. Jeg syns nå det høres ut som han trener lite i forhold til at han ønsker en vektnedgang, jeg hadde ihvertfall mistet min motivasjon helt dersom din mann kan gå ned i vekt med 1,5t trening i uka og ett normalt kosthold. Øk til 3-4 timer i uka.
Gjest TS Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Han trener ikke styrke nå lenger, kun kondisjon Mer enn to ganger i uka er dessverre veldig vanskelig å få til pga jobb og familie. Han orker ikke det heller. Da han trener så hardt de to dagene i uka at han er helt utslitt. Ikke er han spesielt motivert til å øke det heller, da han ikke har sett resultater til nå selv om han har vært kjempeflink både mandager og torsdager. Så det er heller kostholdet vi må gjøre noe med. Men syntes ikke det er så galt, bortsett fra at den varme kunsjen hans muligens inneholder veldig mye kalorier. Det kan også være litt usunne middager hjemme, men ikke så altfor galt. Godteri spiser han nesten ikke. Han måler allerede midjen, og han har gått ned et par cm på 9 mnd.
Wildy Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Hvordan er det med aktivitet utnom trening da? Stillesittende jobb eller fysisk krevende? Jeg har en jobb som innebærer at jeg går stort sett hele arbeidsdagen samt løfter mye ( og tungt). Jeg går til og fra jobb ( tilsammen ca 45 min) og trener 5-6 ganger i uka. Kjører for tiden tre styrkeøkter a 45 min og 2-3 cardioøkter a 45-60 min. Og synes ikke selv jeg er uhorvelig aktiv akkurat. Det skal ganske mye aktivitet til for å forbrenne ett kilo kroppsfett..... Kosthold er like viktig som trening, og man kan nok få seg en overaskelse når man virkelig begynner å regne på hva man spiser. Det å gå ned i vekt er egnetlig veldig enkelt, nemlig forbrenne mer enn hva man spiser. Men i praksis er det ikke like lett..... Hva med å ta en skikkelig gjennomgang av kosthold; hvor mye kalorier får han egentlig i seg pr dag. Grethe Rhode ( tror jeg..) har en vektklubb-greie på nett som er gratis å bruke, eller er det flere andre også. Vei mat, tell kalorier, og se om det ikke er der det ligger. I tillegg er det sikkert ikke dumt å legge inn mere generell aktivitet i hverdagen. Gå til butikken istedenfor å ta bilen med mindre det er full helgehandling som skal gjøres, bruk bena eller sykkel til og fra jobb osv osv.
Gjest TS Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Nå syntes jeg du hørtes ekstremt aktiv ut da, Wildy! Han jobber på kontor, så blir ikke mye aktivitet nei... Han går et lite stykke til t-banen, men ellers er han mer eller mindre i ro hele dagen. Jeg har faktisk akkurat meldt han inn på den Grethe Rhoede siden! Har brukt den selv en gang, og den er genial! Skal begynne å legge inn alt han spiser, men uten å ha regnet på det syntes jeg det virker som det er greit. Var en periode redd han fikk i seg for lite kalorier, da han pleide å spise salat til lunsj Han skal nok ikke ned mer enn 5-6 kg tror jeg. Men hadde virkelig ikke trodd det skulle være så vanskelig. Selv har jeg ikke noe problemer med å gå ned litt i vekt, uten å trene så hardt som han. Men vi er jo alle forskjellige. Tusen takk for hjelp
Wildy Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er ikke spesielt aktiv nå i forhold til hva jeg var tidligere,nei. Og det er faktisk slik at vi er skapt for å være i bevgelse, ikke for å sitte i sofaen ( var dårlig med polstrede tre-setere i den tid vi fortsatt sprang rundt med pels og klubber....) Min samboer har en kontorjobb, og for ¨holde vekta rimelgi stabil er han nædt til å være veldig nøye med hva han spiser. Jeg har det litt motsatt, har i perioder problemer med å holde vekta, om jeg slurver litt med å spise ( og jeg spiser MYE) raser jeg kjapt ned. Jeg synes ikke jeg bruker mye tid på trening. Mens andre synes at det å trene flere timer hver uke er uhorvelig mye.Jeg pleier å si at jeg bruker langt mindre tid på å holde kroppen min i den fasongen og den formen den er enn de som sitter pal i sofaen ( og som får fasong og form deretter...) Hvordan trener han styrke? anbefaler på det sterkeste å bruke mye basisøvelser som tar på flest mulig muskelgrupper. Knebøy og markløft er kongeøvelser! Isolasjonsøvelser er lite nyttig når man begynner å trene, har mere bruk for "all over". Når man begynner å trene er det viktig å bruke litt tid på å venne kroppen til belastning og lære seg teknikk. Dette gir på sikt bedre resultat av treningen og forebygger skader.
Kenneth199 Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Sier meg enig med det Wildy skriver, start med styrke trening det forbrenner noe enormt og aktiverer langt flere muskler i større grad enn hva kondisjon gjør. For meg så ser det ikke ut som mannen din vil ned i vekt, siden du undersøker for han. Kan også si at stress er negativt. Så hvis mannen din stresser 24/7 så bør han gjøre noe med det. Nå vet ikke jeg hvor han jobber, men det han spiser når han ikke er hjemme kan være så mangt. Flere oljefirmaer har kantiner hvor du kan spise all maten du klarer for noen usle kroner. Er litt greit å vite sånn ca hvor mye du spiser før du fyller på tallerkenen. Så da er det greit å ha litt peiling på næringsinnhold. Kostholdet må være på plass for å få ønsket resultat, enten målet er å gå opp eller ned i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Jeg har begynt med pop-quiz for samboeren min. Når jeg lager et måltid (er jeg som lager all maten) så ber jeg ham tippe hvor mye kalorier det er i maten. Noen ganger kan han bomme med 600kcal, noen ganger har han ganske rett. Dette gjør at han nå har litt mer innsikt i hvor mye ting inneholder. Om du nevner at en spiseskje olje er ca 100kcal og be ham tenke over det når han ser hvor mye fett det renner av maten, så ja.. Kanksje han forstår. Styrketrening og hyppigere måltider er must mot badeballen. Og kanskje han burde prøve lavkarbo? Beklager til mannfolkene her, men noen kvinner må faktisk ta i på dette området for å få fastfood/snacks menn på kjøret til å forstå. Unnskyld for generaliseringen her, men dette gjelder kun for denne tråden.
Leifr Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 (endret) Han trener ikke styrke nå lenger, kun kondisjon Akkurat det han ikke burde gjøre, altså. Selv kvittet jeg meg med noe over 15 kg pappaflesk i løpet av ca. 9 måneder i fjor. (15 kg var vektnedgangen fra januar til september, og samtidig økte muskelmassen en liten smule, så mengden fett som forsvant må ha vært noe mer enn 15 kg). Riktig framgangsmåte er som følger: 1. Ordentlig styrketrening. Frivektprogram med baseøvelser, tungt, progressivt. Helst tre ganger i uka, men man kan få OK resultater med to økter i uka også. Dette vil øke baseforbrenningen litt, øke etterforbrenningen etter hver økt betydelig mer, og ikke minst oppmuntre kroppen til å beholde muskelmasse og kvitte seg med relativt mer FETT, når man spiser på underskudd. 1b. Litt kondisjonstrening innimellom, og en relativ økning i aktivitet i hverdagen. Jeg tok typisk én joggetur eller tilsvarende i uka. Bare det å herje rundt og leke med ungene kan være tilstrekkelig. 2. Kosthold på et LITE kaloriunderskudd (jeg lå typisk ca. 300 kcal/dag under vedlikeholdsnivå). Mye proteiner. Spiste ikke lavkarbo, men prøvde generelt å holde meg mest til "langsomme" karbohydrater. Fullkornsvarianter av brød, ris og pasta, osv. Var ikke helt fascist på kostholdet, det går greit med en utskeielse nå og da, så lenge man OVER TID ligger på et lite underskudd i gjennomsnitt. Ligger man ikke på underskudd, går man ikke ned i vekt. Punktum. 3. Tålmodighet. Denne framgangsmåten VIL gi resultater. Å pine seg med bare kondisjonstrening mens man ikke gidder å ta tak i kostholdet er dømt til å mislykkes. Endret 15. mars 2010 av Leifr
Gjest hare Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 pappaflesk hørtes mye søtere ut sånn:) uten at jeg kan gi konkrete råd så snakket en jeg kjenner som har jobbet på treningssenter om at han lagde treningsprogram til en kar på jobb som hadde skikkelig pondus. manen trente seg vill uten å miste midje, men kombinerte kardio med et styrkeprogram som satte igang fettforbrenningen. jeg ville rett og slett spurt om råd på treningssenteret for å få e tilapasset program, og han MÅ trene kombinert i tillegg til å ta hånd om kostholdet. dere burde jo begge spise like sunt, uansett vekt.
Cognizance Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Til TS: Grunnen til at han ikke går ned i vekt er at han spiser for mye mat i forhold til aktivitetsnivået. Slik vil det alltid være. Han må enten spise mer mat eller forbrenne mer. Veldig enkelt. Jeg har gått mye ned siden jul ved å fokusere endel på styrketrening orientert mot høg puls. Sirkeltrening, rett og slett. Mye inspirert av denne artikkelen: http://www.tmuscle.com/readArticle.do?id=3579793 Det at du har fått han til å spise frokost kan også være en grunn til at han ikke går ned. At man MÅ spise frokost og hver tredje time og slikt for å gå ned i vekt er tøys og vås. Det eneste som betyr noe er hvor mye man spiser tilsammen i løpet av hele dagen. Jeg har prøvd å følge et opplegg der jeg primært kun spiser før og etter trening, og det fungerer helt fint. Det å veie mat og telle kalorier i et par uker er veldig veldig lærerikt. Da vil man oppdage hvor absurd mye mer kalorier det er i energitett mat sammenligna med frukt og grønnsaker, og få større motivasjon til å velge sunn mat seinere.
Gjest frk.lct Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Storesøsteren min gikk ned 5kg på en uke da hun gikk på den der 7dager sykehusdietten -du kan finne den på google. det er jo kjempemange kg på en uke da. så nå trener hun den 30days shrd eller hva den heter, men det er noe du kan laste ned på nett. har sett kjempemange før og etter bilder på de som har trent det i 30 dager, veldig bra resultater ;-)
Leifr Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Storesøsteren min gikk ned 5kg på en uke da hun gikk på den der 7dager sykehusdietten Herregud. Nei. Verste tulleidiotdietten jeg vet om. Unngå. LITE kaloriunderskudd. Masse PROTEINER. TRENING. TÅLMODIGHET. Der er oppskriften. Ferdig.
Leifr Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 (endret) pappaflesk hørtes mye søtere ut sånn:) Det er sånt som skjer når drastiske endringer i livssituasjon fører til at alt av tidligere rutiner på kosthold og trening går fløyten og det tar sin tid å opprette nye rutiner. jeg ville rett og slett spurt om råd på treningssenteret for å få e tilapasset program, og han MÅ trene kombinert i tillegg til å ta hånd om kostholdet. Man MÅ ikke trene kombinert; kondisjonstrening er slett ikke nødvendig for å gå optimalt ned i vekt, som sådan. Det er bare en jækla god idé å trene litt kondisjon av helt andre årsaker, som for eksempel at det forebygger hjertesykdommer, og at man er generelt mer nyttig hvis man har litt utholdenhet. dere burde jo begge spise like sunt, uansett vekt. Sannere ord har sjelden blitt skrevet. Endret 16. mars 2010 av Leifr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå