cyanid Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 hei! kan telle på 2 hender at det har forekommet rundt 2-3000 disponibelt på min konto, ofte når jeg venter penger. Så tar jeg de ut (legger dem her og der så jeg har kontroll på hva som skal gå til hva) men dagen etter er det plutselig minus dette beløpet! Akkurat som om de pengene aldri eksisterte, selv om jeg fikk tatt de ut! Kan ikke ta ut penger med tom konto heller med mitt kort. I går skjedde det igjen, 2300,- klok av skade lot jeg de ligge i minibanken, og i dag sa nettbanken at her var det tomt. Hva i alle dager? Brker forresten nordea.
Antlers Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Samme skjer med meg av og til, men da er det snakk om 200 - 300 kr. Jeg har DNBnor. Lurer også på hva det kommer av...
Lykkelitenen Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Handler du mye på nett? Jeg opplever ofte at beløp på nett kan bli trukket, for så å bli satt tilbake og så bli trukket igjen.... En annen ting som også skjer er at noen dager blir ikke transaksjoner trukket, så de samler seg opp og blir trukket senere. har selv gått på en smell der. Sett jeg har hatt rundt 1000-lappen igjen for så å få ikke godkjent noen dager senere. En kikk på nettbank sier så at at der blitt trukket flere transaksjoner opp til 4-5 dager på etterskudd. SURT! Men sjekk nettbanken, der står det jo detaljer over innkommende penger og utgående
Gjest Iah Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Handler du mye på nett? Jeg opplever ofte at beløp på nett kan bli trukket, for så å bli satt tilbake og så bli trukket igjen.... En annen ting som også skjer er at noen dager blir ikke transaksjoner trukket, så de samler seg opp og blir trukket senere. Har også opplevd dette et par ganger. Som sagt hvis man handler på nett trekkes ofte pengene, for så å komme tilbake igjen, for deretter å bli trukket for godt. Taxiturer og visatransaksjoner har også noen dagers forsinkelse før de trekkes. (For eksempel reserveløsninger i butikk)
cyanid Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2010 har ikke handlet på nett på 6 år og det var venninna mi som bestilte for meg fra sitt kort utskriften sier jeg har (de tidligere gangene) tatt ut i f.eks plussbank, men før det, null info! Hvor kom de fra???? :klø:
Lykkelitenen Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 da er det jo veldig rart, forsinkede transaksjoner kommer jo opp med faktisk trekkdato fra konto, samt datoen du trakk kortet fysisk... Kanskje spørre i banken om det har skjedd før? Sært!
cyanid Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2010 har spurt nordea men de hadde ingen anelse! Tenkte kanskje på svindel, men igjen, hvor er logikken i at svindlere setter INN penger på kontoen som jeg grabber til meg fortest mulig og de får null utbytte av det, og jeg bare sitter igjen med minus f.eks 3000? Er så lettet over at jeg ikke tok ut alle denne gangen også, brukte det bare i butikken på småting, så ligger på -190 nå og det er jo ingen krise.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Hvis du handler og transaksjonen går offline slik at det går på Visa´en blir beløpet trukket noen dager etterpå. Så lenge det er en offline transaksjon kan du ikke se at beløpet er reservert.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Det eneste jeg kan komme på er om du har lest feil på beløpene "Disponibelt" og "På konto", når jeg får lønn dukker beløpet opp på disponibelt før det faktisk kommer inn på beholdningen min og om jeg prøver å overføre dette beløpet til sparekonto for jeg minus på brukskontoen.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Det samme har skjedd meg et par ganger, spesielt når jeg har overnattet på hotell, og betalt med Visa. Forklaringen jeg fikk var: Når vi kommer reserverer hotellet beløpet for antall netter. (pengene står fremdeles på kontoen, men er "usynlige") Når vi drar derifra og regningen gjøres opp, blir reservasjonen før opphevet (pengene blir synlige på kontoen igjen), og sluttregningen trekkes. (pengene blir trukket fra kontoen) Dette skal skje ganske raskt, men det hender at det går noen timer fra pengene blir synlige på kontoen igjen, til de trekkes. Jeg har opplevd en gang at det har tatt 4 dager, men vanligvis skjer det fra den ene dagen til den andre...
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Har du kassakreditt på kortet ditt? Kan denne i tilfelle være på kr. 5000? I tilfelle så kan forklaringen være enkel. Disponibelt beløp på konto er inkludert disse "ekstra" pengene. Det betyr at selv om kontoen din i realiteten er tom, vil du likevel få disponibelt beløp på kr. 5000. Dette fordi du lovlig kan overtrekke kontoen med denne summen. Dersom du tar ut 2500kr, vil derfor kontoen stå 2500kr i pluss eller minus avhengig av hvilkt beløp du ser på. Disponibelt beløp på kontoen vil fremdeles være kr. 2500. I praksis er dette "minuspenger", altså du har overtrukket kontoen med kr. 2500. Så det spørs hvilket beløp du sjekker. Dette var svaret jeg fikk fra min bank (ikke nordea) da jeg spurte om det samme for flere år siden. Har etter dette funnet ut at det alltid stemmer med summene på min konto. Jeg ser du skriver at du ikke kan ta ut penger fra tom konto, men husk at kontoen normalt ikke er tom før du har brukt opp kassekreditten.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Det samme har skjedd meg et par ganger, spesielt når jeg har overnattet på hotell, og betalt med Visa. Forklaringen jeg fikk var: Når vi kommer reserverer hotellet beløpet for antall netter. (pengene står fremdeles på kontoen, men er "usynlige") Når vi drar derifra og regningen gjøres opp, blir reservasjonen før opphevet (pengene blir synlige på kontoen igjen), og sluttregningen trekkes. (pengene blir trukket fra kontoen) Dette skal skje ganske raskt, men det hender at det går noen timer fra pengene blir synlige på kontoen igjen, til de trekkes. Jeg har opplevd en gang at det har tatt 4 dager, men vanligvis skjer det fra den ene dagen til den andre... Jobber på hotell, og det du sier er litt feil. Kortet blir autorisert, dvs det blir holdt av ett beløp på kontoen din, gjerne 10% ekstra av totalbeløp for oppholdet (for evt ekstra kostnader som minibar ol) Hvis det f.eks er 1000,- for rommet blir det da autorisert 1100,- da vil det ved utsjekk bli trekt 1000,- og i løpet av noen timer skal da de ekstra 100,- bli disponibelt på konto. Noen ganger kan det ta noe tid før de ekstra reserverte kronene blir dispponibelt, visa er gjerne ekstra trege på det. Men over til ts; jeg har opplevd det flere ganger, og jeg har nordea. det som noenganger har skjedd er at jeg f.eks har fått inn 2000 på konto, men bruker de. Så dagen etter når de oppdaterer den bokførte saldoen, legger den bokførte saldoen seg over den disponible i noen timer. Når jeg da har brukt opp de 2000 egentlig, så blir de plutselig disponibelt igjen. Det er de i kanskje 12timer. Det som er viktig for deg er at du har såpass kontroll over pengebeholdningen er at du ikke tar ut de pengene, tror ikke det stiller seg så bra for banken den dagen du skal søke lån at du har 2000 i overtrekk på konto hver måned. Spessielt når du er klar over det selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå