Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Hei Jeg har 35kg som jeg ønsker å vinke farvel til. Kcaloritelling og "avanserte" livsstilsendringer har jeg ikke sjangs på. Har prøvd. Fungerer bare for en periode. Jeg må ha det enkelt. Så jeg lurer på om det å kutte ut de raske karbohydratene og ellers spise noelunde normalt vil føre til vektreduksjon og sunn livsstil? Jeg har også som mål at jeg tre ganger i uken trener step og aerobic på studio. Og legge til gåturer og sykling når våren kommer. Kan også nenvne at min lege har foreslått utifra div helseplager og vektøkning at jeg kan vere overfølsom for karbohydrater.
bergans Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Enkelt og greit: Ja! Kjør på med alt av fullkorn og helkorn, kikerter/bønner/linser, brun pasta, brun ris, søtpotet, quinoa, grov bakst, nøtter/mandler og tørka frukt. Og selvsagt masse f&g kvar dag, samt gode proteinkilder (fisk, kvitt kjøtt, litt rødt kjøtt, egg, melkeprodukter) og umettet fett.
Snasen Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Det spørs jo litt hvor mye karbohydrater du får i deg, men du vil sikkert merke mye forbedring. Mange syns dettte hjelper på, og vi spiser jo karbohydrater som aldri før i verden for tiden, men å kutte ut alt av karbohydrater, som enkelte gjør (eller, maks 20g og den stilen der) syns jeg blir litt to-much. Snakk om å gå i karbohydrat-tåka. Alt med måte, men ja jo... det kan trolig hjelpe. Det gjelder også å velge de riktige karbohydratene. F.eks kutt ut pasta, hvitt brød, etc, og bytt ut med fullkornspasta, grovbrød, etc. Det behøver ikke alltids en så veldig drastisk endring til.
Gjest regine ii Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Det vil du nok. Jeg ville heller ikke pøst på med verken frukt eller grov pasta/grovt brød og sånt, det blir det mye kalorier av. Grønnsaker gir sånn sett mye mer - færre kalorier samtidig som du får i deg masse sundt (og så metter det). Spis vanlig "wasa husmann" knekkebrød i stedenfor brød (hvis du syns det er vanskelig å ikke spise noe særlig brød i det hele tatt). Jeg spiser nokså lavkarbo (ikke ketose) og jeg går ned. Men jeg spiser ikke frukt hver dag, jeg spiser mye salat og grønnsaker (særlig blomkål og brokkoli, men også frosne wok-blandinger, geniale til å lage kjapp og mettende middag av!) ved siden av kjøtt/fisk, jeg spiser litt grov pasta max 1 gang i uka. Og jeg har skaffet meg diverse kokebøker om lavkarbo, fordi da ser jeg beder hva som er helt ok å spise, og får masse tips og ideer til gode måltider. Og det er iallfall viktig for meg - mat er mer enn bare næring! godterier, chips, brus, kaker og sånt er jo en selvfølge at man kutter ut - men igjen, jeg spiser noe sånt en av dagene i helgen, for at det ikke skal bli helt hysteriske nei-tilstander. Man kan spise mye god og sunn mat uten fyllkarbohydratene og uten at det blir verken underernæring, overfettede blodårer eller annet galt.
Chanel.No5 Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Det vil du nok. Jeg ville heller ikke pøst på med verken frukt det blir det mye kalorier av. Skal en del frukt til for at det skal bli mye kalorier av det da..
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Det går bra. Jeg har gått ned 9kg siden nyttår nå, og jeg spiser helt vanlig mat. Har kuttet ut brødskiver til fordel for knekkebrød til hverdags, men ellers spiser jeg normalt, både pasta, ris poteter og alt hva jeg har spist før. Bare i mindre mengder. Koser meg til og med med sjokolade hver lørdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå