Gå til innhold

hunden spiser for fort

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Melissa_*
Skrevet

hei for 2 uker siden fikk jeg en nydelig valp. alt er helt perfekt med ham, men det er en ting jeg lurer på. Er det farlig at han hikker? han er 10 uker på tirsdagen som kommer. han hikker etter at han har spist, og jeg lurer på om det er den samme grunnen som hos menneskene, at han spiser for fort også begynner å hikke etter det. For han spiser utrolig fort. Aiko som han heter er en shetland sheepdog. Så er det noen måte jeg kan få han til å spise langsommere for jeg vet ikke om hikke er så bra for en valp?

takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Er ikke farlig at de hikker, det er normalt hos valper :)

Du kan jo prøve å gi han litt mat, så spiser han opp det, så fyller du på litt til, så spiser han opp det, også fyller du på litt til osv. Da spiser han ihvertfall ikke ALT kjempefort, men har litt pauser :)

Gjest Gjest_Nala_*
Skrevet
hei for 2 uker siden fikk jeg en nydelig valp. alt er helt perfekt med ham, men det er en ting jeg lurer på. Er det farlig at han hikker? han er 10 uker på tirsdagen som kommer. han hikker etter at han har spist, og jeg lurer på om det er den samme grunnen som hos menneskene, at han spiser for fort også begynner å hikke etter det. For han spiser utrolig fort. Aiko som han heter er en shetland sheepdog. Så er det noen måte jeg kan få han til å spise langsommere for jeg vet ikke om hikke er så bra for en valp?

takk på forhånd :)

Hei og gratulerer med valpen!

Hell vann over foret og problemet er løst ! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, hunder har det jo med å kaste i seg, da. Vet ikke om det er direkte farlig, men høres jo ikke så behagelig ut, og skjønner at det blir litt slitsomt. Blir nysjerrig på om han får nok mat/næring, men igjen, hunder har det jo med å kaste i seg. Eneste jeg kommer på er å gi ham små porsjoner av gangen, sånn at han får håndfull etter håndfull i stedet for at han får skåla full, men vet ikke helt om det vil hjelpe heller?

Gjest Gjest_Melissa_*
Skrevet

ja han får nok mat, noen ganger lurer jeg på om jeg gir han for mye for han er utrolig mye større en broren sin som min bestevenninne eier. Nesten dobbelt så stor. Venninna mi var hos dyrlegen med Leo som valpen hennes heter og fikk vite at Leo var liten men ikke for liten. Jeg veide Aiko igår og resultatet var 3,8 kg og vi veide også Leo der resultatet ble 2,7 kg. Oppdretteren sa jo at Aiko var den største og eldste i sitt kull. Er det mye for en shetland sheepdog valp på nesten 10 uker å veie 3,8 kg? Som voksen veier rasen fra 5 til 10 kg. Og det at han skal ha vondt får å være overvektig finner jeg meg ikke i. Jeg har prøvd en liten metode som hindrer han i å spise så veldig fort. Jeg gir han litt og litt som ble nevnt over her men det avhenger jo av at jeg hele tiden må gi litt og litt. Også var det en som sa at jeg skulle ta vann i skålen. Jeg pleier egentlig å ha rikelig med vann ved siden av i en skål. Men hvordan hindrer det problemet? Har ikke så mye erfaring om akkurat det med vann i fòret. Er det sånn at jeg kan bare pøse på med vann i uansett type fòr? Hvor store mengder vann skal jeg ha oppi osv. Han får mat 4 ganger om dagen og det er litt ubehagelig at han sluker i seg som om han skulle ha sultet i flere dager. Aggressiv med maten er han ikke. Godt å vite at hikking er normalt :) Takk :)

Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

Tusen takk for gratulasjonen :)

Skrevet

Jeg har også en valp på nesten tolv uker og selv om han bl.a. får maten sin oppbløtt, hikker han stadig vekk. Det er helt normalt hos valper.

Valper skal selvfølgelig ikke være sultne, men heller ikke få anledning stappe i seg uhemmet slik de kan finne på å gjøre hvis de f.eks. har mat stående hele tiden og stadig får påfyll. På fôrsekken/-posen står det helt sikkert en oversikt som viser ca. hvor mye mat en valp med gitt alder/vekt skal ha. Noen trenger litt mer andre litt mindre. Du bør selvfølgelig fôre med et kvalitetstørrfôr beregnet på valper kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær evt. med valpefôr fra f.eks. Vom&Hundemat. Sistnevnte er kanskje ikke så lurt til en glupsk valp fordi det er energirikt og smaker/lukter mye samtidig som det blir veldig små mengder som skal til for en hundevalp av en liten rase. Min valp får gjerne litt usaltet kraft (Bløter tôrrforet i kraften) og kjøtt sammen med tørrfôret (Jeg koker kjøtt/kraft selv). Egentlig kan de godt få rått kjøtt, men siden hunder også kan få e-coli og salmonella og han foreløpig er så liten, varmebehandler jeg det han skal spise for sikkerhets skyld. Når jeg fôrer med andre ting, reduserer jeg selfølgelig mengden tørrfôr og bruker noen dråper hvetkimolje og gir en vitamintablett i ny og ne. Det hender også at jeg gir noe av maten i en "Kong". Akkurat til dette formålet er V&H ypperlig, men det lukter "hoppetau"! :fnise: Legg kongen i fryseren slik at maten blir vanskeligere og få ut og valpen får trimmet tenner/tannkjøtt og får beroligende aktivisering av hjernen samtidig som den spiser sakte. Jeg gir også valpen litt (Et par ss) Biola etter hver måltid for å regulere bakteriefloraen i magen.

All energien en valp får i seg går med til å vokse, så det skal relativt mye til for at den skal bli fet. Får den alt for mye og/eller feil mat, kan den imidlertid bli større enn rasestandarden tilsier. Ulempen med å variere valpens kosthold er selvfølgelig at det krever litt arbeid å beregne næringsinnholdet og -mengden.

Jeg synes heller ikke vekten høres helt gal ut. Min valp er av en rase som ideelt sett også skal ha maksimal vekt på 10 kg. iht. til rasestandarden. (Store hannhunder veier dog likevel ikke sjelden 11 -12 kg.) og min veier nå 5,2 kg. Han kommer temmelig sikkert til å bli en stor hannhund med vekt helt i det øvre sjiktet, men han er ikke unormal og har garantert ikke fått for mye mat for han er temmelig småspist og har i følge oppdretter vært det siden han ble født. Det er også viktig å huske på at ingen valper, eller hunder for den del, er like, og vekstkurven kan variere. Noen vokser fort en periode for så å stoppe litt opp og andre vokser mer jevnt.

Gratulerer med valpen og kos dere masse i valpetiden. Velger man å ha en og en hund er det en sjelden opplevelse!

Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

tusen takk for masse tips og gratulasjoner :) Gratulerer til deg og. Hva slags rase er det du har? Skal lese på fòr mat-pakken men problemet er at det står på alle mulige språk unntatt norsk. Får vel prøve å tolke det så godt jeg kan :) Han bruker fortsatt fòret som oppdretteren anbefalte, har tenkt til å kontakte en dyrlege og spørre hvilket fòr han anbefaler at jeg gradvis venner valpen til, så dette skal nok gå bra, også godt å vite at han ikke veier for mye. takk for alle svar :)

Skrevet
Hva slags rase er det du har?

Jeg har en langhåret dachs. (Hvis du registrerer deg og sender meg en PM, kan du få linken til hjemmesiden hans. Blogg om en helt vanlig hundevalps hverdag og bilder).

Skal lese på fòr mat-pakken men problemet er at det står på alle mulige språk unntatt norsk. Får vel prøve å tolke det så godt jeg kan :) Han bruker fortsatt fòret som oppdretteren anbefalte, har tenkt til å kontakte en dyrlege og spørre hvilket fòr han anbefaler at jeg gradvis venner valpen til, så dette skal nok gå bra, også godt å vite at han ikke veier for mye. takk for alle svar :)

De store fôrprodusentene som f.eks. Eukanuba og Royal Canine har hjemmesider hvor det står ganske grundig forklart, men jeg vet at en del oppdrettere fôrer med merker som det kan være vanskelig å få tak i siden de gjerne kjøper billig og i store kvanta av mer "sære", men ikke nødvendigvis dårlige, produkter. Å spørre veterinæren har egentlig ikke så mye for seg siden de fleste ikke har så veldig stor kunnskap om ernæring. (De anbefaler gjerne helfôring på et merke de selv selger og ferdig med det). Selv har jeg hatt hund i veldig mange år og foretrekker RC, men Hill's, Spesific og Eukanuba er også gode valg. Å bytte fôr er som regel helt uproblematisk hvis du blander litt og litt over 4 - 5 dager. Det som også er viktig å huske på er at godbitene også teller med i den daglige matmengden og at pølser er ikke hundemat! (Grøsser når jeg ser det anbefalt som godbit ved innlæring). Pølser inneholder masse salt og krydder, alt for mye tilsetningsstoffer/fett og gjerne også løk! Min gamle hund nektet faktisk å spise pølse overhodet og det sier vel egentlig sitt! :ler: Kjøp heller skikkelige godbiter som f.eks. tørket lever. Nå skal ikke valper ha mye lever pga. av høyt protein- og A-vitamininnhold, men til en liten valp kan du dele en bit i 8 - 10 stykker (Klem dem i stykker) og da får de i seg så lite at det neppe spiller noen rolle for verken det ene eller det andre.

Å ha valp er i hvert fall både koselig og morsomt!

Gjest Gjest_Melissa_*
Skrevet

Ja det skal jeg gjøre ! :) Jeg bruker RC som oppdretteren allerede hadde vent valpene til og han ser ut til å like det veldig godt. Skal registrere meg nå snart så sender jeg deg en PM, da snakkes vi :) Aiko ser også ut til å skjønne det å tisse ute nå etter hvert, han har ikke tissa inne siden klokka halv 10 igår kveld. Men jeg er klar over at uhellene fortsatt kan skje. Kan det være at han har tatt poenget men at han bare ikke klarer å holde seg?

Skrevet
Kan det være at han har tatt poenget men at han bare ikke klarer å holde seg?

De fleste valper tar poenget fort, men det kan likevel gå ganske lang tid før blærekontrollen er god nok til at de kan kalles stuerene. Min oppdretter gjorde mye av jobben for meg gjennom å slippe ut valpekullet etter mat, søvn, lek osv. og uhellene har vært svært få her, men jeg ser jo at han ikke er i stand til å holde seg særlig lenge når "Åh, jeg må tisse" dukker opp i hodet hans, så selv om han går mot utgangsdøren kommer det av og til på veien hvis jeg ikke er rask nok. Det beste er selvfølgelig å gå ut med valpen så ofte at uhellene ikke skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...