toyses Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er veldig redd edderkopper, bør jeg da velge Australia som mitt reisested. Jeg har veldig lyst til å oppleve Australia, men er redd for at en stor edderkopp skal ende opp på rommet mitt, i sekken min, på meg eller i senga ikke minst. Hvilke steder i Australia er evt. "trygge"? Jeg skjønner det er et rart spørsmål, men det må virkelig vurderes for min del
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Du vil garantert treffe på edderkopper som er større enn norsk standard. For å unngå denne problematikken i størst grad kan du evt. holde deg til storbyene.
Stillest vann Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har vært i Sydney, Brisbane og Perth, til sammen ca 13 uker på ulike tider av året. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til noen edderkopper, men det er sikkert fordi jeg ikke er redd for dem... Jeg har en følelse av at det er vanligere å se edderkopper i huset her i Norge. I det store og hele har jeg opplevd at insekter (jada, jeg vet at edderkopper egentlig ikke er insekter) er mer synlige (og plagsomme) i sommer-Norge enn i Australia - bortsett fra kakkerlakkene, da.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Var i Australia 5 uker i des/jan og kan ikke huske å ha sett èn edderkopp! Var langs kysten i NSW og Queensland, dvs hovedsaklig urbane strøk. I outbacken innbiller jeg meg at det er større sjans for å støte på noen beist;) Syntes landet og innbyggerene er helt topp, vil gjerne tilbake!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Dette var jeg også fryketlig redd for... Men så knapt nok en eneste edderkopp på hele min tur, reiste langs hele østkysten. Har sett større og verre edderkopper her hjemme enn det jeg så der nede!
Gjest Marlo Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Når jeg var liten så bodde vi noen år i Australia - og en av de tingene jeg faktisk husker var edderkoppene. Ikke at jeg var så redd for dem, men jeg husker at mamma stadig måtte bære dem ut fra bak sofaen, bak TV`n etc. Og vi bodde i en storby.
Stillest vann Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 (endret) Australierne er nok mer obs på edderkopper enn vi vanligvis er - kanskje først og fremst på grunn av redback-edderkoppen som er vanlig og temmelig giftig. Men den gjemmer seg bare på skyggefylte steder, så så lenge man ikke stikker hånden inn i mørke åpninger og hull, er det liten sjanse for å bli bitt. Endret 12. mars 2010 av Stillest vann
Xtend Skrevet 12. mars 2010 #9 Skrevet 12. mars 2010 Fant en Funnel Web Spider under et badehåndkle ved svømmebassenget når jeg bodde på Marriott Hotel i Sydney for noen år siden. Det er visst verdens giftigste edderkopp, så det var en ubehaglig opplevelse.
Gjest Reisevant Skrevet 12. mars 2010 #10 Skrevet 12. mars 2010 Det er nok mange land man kan utelate hvis man er redd for å råke på edderkopper...de fleste land med tropiske temperaturer har store hårete edderkopper.. men de løper jo ikke etter deg heller da.
toyses Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er ikke redd for edderkopper fordi jeg er redd for å bli bitt. Jeg er bare redd for å i det hele tatt se en, det er det ekleste og hesligste dyret jeg vet om. Og bare tanken på en edderkopp større enn en colakork gjør at det grøsser nedover ryggen på meg Jeg kunne holdt i mange ekle kryp før en edderkopp, det er helt sikkert!
Frøken Helene Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 Ja, du bør reise til Australia selv om du er redd for edderkopper!
oslotur Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 statistikk viser at det dør flere av champagnekorker enn edderkoppbitt. så no worries
toyses Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2010 statistikk viser at det dør flere av champagnekorker enn edderkoppbitt. så no worries det er ikke det at jeg er redd for å dø av edderkoppbitt, jeg er redd for å se en i det hele tatt. Hvis jeg hadde vært redd for å dø da skulle det vel vært andre dyr jeg hadde vært redd for også, som slanger f.eks.. Men det er jeg altså ikke. Jeg er bare redd for å i det hele tatt se en. Dette er jo en fobi jeg har. Så hvor stor er sannsynligheten for å SE en "-store- Petter edderkopp"? har du statistikk på det også? :-)
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 det er ikke det at jeg er redd for å dø av edderkoppbitt, jeg er redd for å se en i det hele tatt. Hvis jeg hadde vært redd for å dø da skulle det vel vært andre dyr jeg hadde vært redd for også, som slanger f.eks.. Men det er jeg altså ikke. Jeg er bare redd for å i det hele tatt se en. Dette er jo en fobi jeg har. Så hvor stor er sannsynligheten for å SE en "-store- Petter edderkopp"? har du statistikk på det også? :-) Hehe, du dør ikke av å se en edderkopp )) Jeg har vært i Australia tre ganger, og har sett edderkopper på alle mine reiser. Både i by og i skogen, på spaserturer langs gangstier og også fra trær som henger over fortau. Innendørs og utendørs. På samme måte som jeg får øye på edderkopper også her i landet, hvis du studerer skog og natur, og også innendørs. Øv deg på å mestre møtet med edderkopper her hjemme, oppsøk edderkopper (feks i en dyrebutikk eller i en zoo, de er i en "lukket boks"). Det handler om å mestre de angstfremkallende opplevelsene. Du får meg aldri til å holde en edderkopp, men jeg VET at de ikke kommer løpende etter meg og at jeg kan "se og ikke røre". Da er de nesten litt facinerende å studere....
Gjest Gjest_Razakel_* Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 Du kommer til å se edderkopper hvis du reiser til Australia, men det gjør du jo også i Norge, bare arter av mindre format. Vanligvis er store hårete edderkopper helt ufarlige, det er de små som er potensielt giftige. Du bør konfrontere frykten din, siden det virker til å hemme deg. Ellers er Australia et kjempeflott land og absolutt verdt å besøke.
missLynch Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 kjære deg- reis og opplev!! Møter du edderkopper som er store, så blir du garantert kurert for redselen din Det ble ihvertfall jeg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 Jeg hadde kanskje en to-tre stykker innendørs i løpet av halvåret jeg bodde i Australia (North Queensland). I bushen derimot er det endel.
Tempus Fugit Skrevet 22. mars 2010 #19 Skrevet 22. mars 2010 For all del, du bør reise til Australia. Selv om du mest sannsyneligvis kommer til å se edderkopper (Hvis du er så redd de og, kommer du nok til å fokusere veldig på det og...). Kan godt være lurt å prøve og møte frykten din før du skal ned dit, eventuelt jobbe litt med fokuset. Når det er sagt er Australia ett kjempeland å være i, har selv studert der i 4 år (Sydney), og skal ned igjen en tur til neste vinter =) Har opplevd edderkopper, slanger og andre dyr, og de er en del av "krydderet" i det som er Australia. Håper du får reist ned og oppleve dette fantastiske landet.
toyses Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #20 Skrevet 22. mars 2010 Takk for svar og oppmuntringer Jeg skal prøve å lære meg å møte frykten. Da jeg var yngre var jeg redd for hver minste lille edderkopp, jeg må si det har blitt litt bedre da. Kan alltids tråkke på en liten edderkopp, men begynner den å bli større enn 1 cm i diameter (inkl. føtter) da er det nok værre. Så hvis jeg ganger det med 10 da, og får 10 cm som mange edderkopper sikkert er i Australia. Huff. jeg vil ikke tenke tanken en gang. Bare til en sammenligning: snodig at jeg aldri har vært redd for veps, de er jo mange ganger så farlig som de edderkoppene vi har her i landet. Men poenget er vel ikke at jeg er redd de skal være farlige, det er vel heller at de er fryktelig ekle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå