Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener rundt 100 000,- mindre enn Darkannie-mannen i året. Vi har huslån sammen, men på skattepapirene er det kun jeg som har huset og får tilbake på skatten pga det.

Darkannie-mannen vil ha halve huslånet satt på seg slik at han også får fratrekk. Greit det, men vil det ha noe å si ifht beløpet vi får tilbake? Har hørt noe om at det er lurt at den som tjener mest har hele lånet....? Er litt grønn her...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det viktige her er om en av dere ikke utnytter person og minstefradragene maksimal ved at alle gjeldsfradrag føres på en person. Det kommer ann på hvilken inntekt dere har og om dere er gift.

Skrevet

Vi er gift. Ellers aner jeg ikke hva som ville lønt seg å gjøre...

Skrevet

Er dere gift kan dere flytte gjeldsrentene slik det lønner seg om hverandre. Trenger ikke gjøre noe annet enn i selvangivelsen.

Skrevet

Hvis jeg husker riktig er det sånn at om den ene ektefellen får negativ inntekt (som følge av mer fradrag enn inntekt), så blir dette overført til den andre ektefellen. Det vil si at dere sammen vil kunne dra nytte av alle fradragene dere har. Hvordan dere fordeler gjeldsrentene blir da opp til dere.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis jeg husker riktig er det sånn at om den ene ektefellen får negativ inntekt (som følge av mer fradrag enn inntekt), så blir dette overført til den andre ektefellen. Det vil si at dere sammen vil kunne dra nytte av alle fradragene dere har. Hvordan dere fordeler gjeldsrentene blir da opp til dere.

Ja, hvis man er gift før november -08(?, usikker på årstallet!). Hvis man er gift før dette lignes man automatisk ilag.

Ring skattekontoret, de svarer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...