Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Jeg har begynt å trene 3-4 dager i uka. Når jeg trener blir jeg sunnere dvs, jeg spiser mindre godteri og generelt sunnere mat (mer frukt og grønt osv). Det jeg merker er at jeg også spiser mindre. Jeg ha begynt å spise litt oftere og mindre hver gang, slik at jeg spiser en giga porsjon middag, litt lunsk og ikke noe resten av dagen som jeg gjorde før. Det jeg er redd for et jeg kanskje spiser for lite? Kaloriinntaket har jo gått ned, og bevegelse opp. Nå vil jeg gjerne gå ned litt, men "kontrollert" og jeg har også hørt at om man spiser for lite brytes bare musklene ned igjen. Jeg greier ikke drive å regne kalorier, men hvis jeg spiser når jeg er sulten, og ikke går rundt og er sulten, burde jeg ikke da få i meg nok mat? Eller kan kroppen min lure meg der og ikke sifra hva den egentlig trenger?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 Vel, jo mindre du spiser, jo mer forsvinner gjerne sultfølelsen. Er det slik at du kun spiser 2 måltider nå, eller er det jeg som misforstår? Anbefaler deg å spise frokost, kanskje legge inn et måltid til (kveldsmat?) og etterhvert spise noe frukt eller grønnsaker mellom måltidene.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Hei, beklager jeg ser det ble litt vel mange feil i mitt første innlegg. Det jeg ville få frem var at før spiste jeg gjerne bare lunsj (3-4 knekkebrød med pålegg) og en giga middag, litt frukt og yoghurt innimellom. Masse godteri i helger. Nå spiser jeg litt frokost, et glass melk, en youghurt, litt kornblanding og en frukt/noe grønt. Spiser en frukt igjen før lunsj. Lunsj, 2-3 knekkebrød med pålegg, eller middgasrester, avokado etc. Frukt og noen nøtter eller tørket frukt til mellommåltid. Ikke giga middag (en tallerken bare, proteiner, fett og masse grønnsaker, noe karbohydrater (fullkornpasta eller villris). Så en frukt, grønt, yoghurt eller litt tunfisk igjen på kvelden. Jeg blir aldri slik stappmett jeg ble før, men går ikke rundt og er sulten da, annet enn litt før lusnj og før middag og slik. Det er ikke sånn at jeg sultespiser, men kanskje litt lite inn uansett i forhold til akitivitet? Men burde jeg ikke være sulten om det ikke er nok siden jeg spiser regelmessig og "normalt"?
Mir Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 TS Jeg har samme "problem" som deg, er som om jeg skulle ha skrevet innlegget selv. Jeg spiser sunt og 5-6 ganger om dagen og har trent 5-6 ganger per uke den siste måneden.( da inkludert med mellommåltid som frukt, nøtter etc) og får ikke i meg nok kalorier. Jeg vil gjerne opp mot 2000 daglig, men jeg blir jo stappmett av all denne sunne maten, og man skal jo spise en god del av det også for å komme seg opp dit. Vil jo ikke dytte i meg en sjokolade bare for å få i meg mer, det er jo tomme kalorier. Denne uken har jeg spist litt mer til frokost og lunch, og trent mindre, og da satt vekta plutselig fart. Jeg vil være sikker på at jeg gjør dette på den riktige måten, ikke miste muskler, men likevel trene for kroppens skyld.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Nei, det er ikke lett det her. Når man gjerne vil ned litt, også skal man spise _mer_, det føles helt feil. Og så utrolig vanskelig å vite om man ikke går ned fordi man spiser for mye eller for _lite_! Du føler deg heller ikke sulten? Det er sant som du sier, man blir mettere av sunn mat, greier ikke spise like mye også er det jo mindre kalorier per gram. Det kan da umulig være riktig å slulle proppe seg dønn mett heller? Jeg kan jo prøve å få inn litt mer fett (da kommer jo kaloriene raskt), se om det hjelper, feks øke smør på knekkebrød og litt mer rapsolje i maten. Hvis ikke det hjelper så må jeg vel bare regne med at sånn jeg spiser nå er passe, eller for mye? Jeg orker ikke begynne å telle kalorier, det føles så pes....
Chanel.No5 Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 (endret) TS: Her har du dagplaner for mat basert på 1500 kalorier, for personer som ønsker en vektnedgang og en på 2000 kalorier, normalt inntak for en kvinne, så kan du sammenligne litt disse med hva du spiser og se litt an hvor du ligger mtp. kalori-inntak: http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=10626 http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=90...amp;artid=10628 Til slutt vil jeg bare legge til at om du føler deg mett nok, har energi til trening og livet ellers og ikke raser ned i vekt så skal du bare fortsette med hva du nå spiser. Det viktigste er at du trives med maten du spiser, at den er sunn og næringsrik og gir deg den energien du trenger! Håper dette var litt til hjelp.. Endret 12. mars 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå