Gjest Gjest_martine_* Skrevet 12. mars 2010 #1 Skrevet 12. mars 2010 Hei. Jeg er en jente på 17 år, som må avlive hunden min(?) Hunden min er en labrador retriver, på litt over 4 år gammel tispe. Hun har opperert høyre kneet, så hun har en "gummi-greie" i foten(etter at hun ramlet å brakk et bein i foten). Det viste seg et halv år seinere at det hadde vært en mislykket opperasjon. Så nå har hun begynte og bli dårlig på motsatt fot (pg.av belastningen av høyre foten). Så nå er problemmet at hun har ondt i begge bak fotene sine. En opperasjon koster 60 000.- som ikke er garantert vellykket resultat. Er helt i tvil, vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. MÅ jeg avlive henne? Vet dere om healing fungerer, noen som har erfaring rundt dette? Eller vet dere om noe annet? Setter stor pris vist dere prøver å hjelpe. PS:Beklager dårlig forklaring. - Håper dere kan ta meg særiøst til tross for alderen og skrivefeilene mine.
NovaFlare Skrevet 12. mars 2010 #2 Skrevet 12. mars 2010 60.000? Er hun ikke forsikret da? Og en annen ting.. Når det er såpass alvorlig som det der hadde jeg bedt om en second opinion, hørt med en annen dyrlege, sjekket ut distriktet hvem som er mest moderne osv, og ikke minst er det syke prisforskjeller. Har ikke så mange råd å komme med, ønsker deg bare veldig lykke til, fælt om det må ende slik Hadde det kun vært ett bein kunne man jo amputert, de klarer seg jo fint likevel, men begge bakbeina blir jo en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 jet vet ikke helt. Dt. Kan vaare en ide og prove alternativ behandling og smerte stillende, har selv en hund med prolaps, som sliter til tider og vi bruker smertestill- og om vi skulle opperert han saa hadde det kosta 25000. Saa jeg synes opr hortes fryktelig dyrt ut....... Men jeg ville provd forskjellige ting forst , for aa se
Gjest Gjest_martine_* Skrevet 12. mars 2010 #4 Skrevet 12. mars 2010 60.000? Er hun ikke forsikret da? Og en annen ting.. Når det er såpass alvorlig som det der hadde jeg bedt om en second opinion, hørt med en annen dyrlege, sjekket ut distriktet hvem som er mest moderne osv, og ikke minst er det syke prisforskjeller. Har ikke så mange råd å komme med, ønsker deg bare veldig lykke til, fælt om det må ende slik Hadde det kun vært ett bein kunne man jo amputert, de klarer seg jo fint likevel, men begge bakbeina blir jo en helt annen sak. Ja, hun er forsikret.. men har det noen betydning? Det vil vel ikke dempe prisen så mye(?) Ifølge dyrelegen her er det to valg; Avlive eller opperere. Men vet ikke om jeg vil la henne pines engang til gjennom en slik opperasjon, men jeg vil ha henne i live. Men jeg får vel skjekke meg rundt. Ja, det blir det. Tusentakk!
Gjest Gjest_martine_* Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 jet vet ikke helt. Dt. Kan vaare en ide og prove alternativ behandling og smerte stillende, har selv en hund med prolaps, som sliter til tider og vi bruker smertestill- og om vi skulle opperert han saa hadde det kosta 25000. Saa jeg synes opr hortes fryktelig dyrt ut....... Men jeg ville provd forskjellige ting forst , for aa se Ja, alternativ behandlig høres bra ut, men aner ikke hvor man får tak i det. Og det funker med hunden din, og bruke smertestillende? Trur ikke jeg kan fortsette å gi smertestillende til hunden min resten av livet. Man får vel prøve seg fram som du sier. Takk for svar!
Gjest mil Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Poenget med forsikring er jo nettopp at forsikringsselskapet skal betale størstedelen av veterinærutgiftene ved sykdom og ulykke. Men det finnes mange dårlige forsikringer, så det avhenger sterkt av hvilken forsikring dere har på henne. Jeg ville fått en nøyaktig oversikt fra veterinær over hva som må gjøres, og så ringt forsikringsselskapet og hørt hvor mye de dekker. Om dere har en forsikring som bare dekker eksempelvis 20.000 i året, så er det forståelig om dere velger å avlive henne pga økonomi. Det viktigste er at dere gjør alt dere kan for at hun ikke skal lide, og en avlivet hund lider ikke... Men her ville jeg tatt avgjørelsen på bakgrunn av sannsynligheten for om hun blir helt bra, og hvor lang tid rekonvalesensen vil ta. Helst ville jeg dratt innom 3-4 veterinærer og hørt hva de ville valgt. Det er bare slemt å la henne lide seg gjennom store operasjoner, med månedsvis med smerter og plager i etterkant, om man ikke er rimelig sikker på at hun blir frisk. Hun er jo ung, så om det var stor sannsynlighet for at operasjonen går bra, kunne hun tjent mange friske, lykkelige år. Hvordan sjansene er, vet veterinærene best, så jeg ville gjort som de anbefalte. En hund har ikke noe skikkelig begrep om fremtid. Du kan ikke forklare en hund som lever i smerter at det bare vil vare et halvt år, så blir den frisk. Den vet ikke annet enn at den har vondt, og kan ikke glede seg til den dagen den blir frisk. Den innstiller seg sannsynligvis raskt på å måtte leve med smertene resten av livet. For å la dem gå gjennom noe sånt, må vi være ganske sikre på at det er et smertefritt liv som venter i fremtiden. Jeg har selv vært innlagt på sykehus, akutt operert og deretter operert på nytt noen måneder senere. Jeg var syk over et halvt år - kort tid for et menneske, i forhold til en hund. Jeg fikk beskjed helt fra begynnelsen av at jeg kom til å bli frisk, og trodde aldri noe annet. Men selv med den vissheten var det utrolig tungt å motivere seg til å prøve å bli frisk, prøve å bli bedre etter operasjonene. Det var rett og slett helt jævlig, og etter den opplevelsen har jeg blitt mye mer positiv til å avlive dyr som lider, heller enn å la dem gjennomgå smertefulle operasjoner med langvarig rekonvalesens. Jeg tror jeg hadde takket ja til en sprøyte midt i sykdommen, om noen hadde tilbudt meg det.
NovaFlare Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Ja, hun er forsikret.. men har det noen betydning? Det vil vel ikke dempe prisen så mye(?) Jeg har den beste veterinær- og livsforsikringen på min hund og mine katter i Agria. Og veterinærforsikringen dekker inntil 45.000 kr. Så det spørs jo helt på hva slags forsikring dere har valgt på deres hund.
Gjest Gjest_martine_* Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Poenget med forsikring er jo nettopp at forsikringsselskapet skal betale størstedelen av veterinærutgiftene ved sykdom og ulykke. Men det finnes mange dårlige forsikringer, så det avhenger sterkt av hvilken forsikring dere har på henne. Jeg ville fått en nøyaktig oversikt fra veterinær over hva som må gjøres, og så ringt forsikringsselskapet og hørt hvor mye de dekker. Om dere har en forsikring som bare dekker eksempelvis 20.000 i året, så er det forståelig om dere velger å avlive henne pga økonomi. Det viktigste er at dere gjør alt dere kan for at hun ikke skal lide, og en avlivet hund lider ikke... Men her ville jeg tatt avgjørelsen på bakgrunn av sannsynligheten for om hun blir helt bra, og hvor lang tid rekonvalesensen vil ta. Helst ville jeg dratt innom 3-4 veterinærer og hørt hva de ville valgt. Det er bare slemt å la henne lide seg gjennom store operasjoner, med månedsvis med smerter og plager i etterkant, om man ikke er rimelig sikker på at hun blir frisk. Hun er jo ung, så om det var stor sannsynlighet for at operasjonen går bra, kunne hun tjent mange friske, lykkelige år. Hvordan sjansene er, vet veterinærene best, så jeg ville gjort som de anbefalte. En hund har ikke noe skikkelig begrep om fremtid. Du kan ikke forklare en hund som lever i smerter at det bare vil vare et halvt år, så blir den frisk. Den vet ikke annet enn at den har vondt, og kan ikke glede seg til den dagen den blir frisk. Den innstiller seg sannsynligvis raskt på å måtte leve med smertene resten av livet. For å la dem gå gjennom noe sånt, må vi være ganske sikre på at det er et smertefritt liv som venter i fremtiden. Jeg har selv vært innlagt på sykehus, akutt operert og deretter operert på nytt noen måneder senere. Jeg var syk over et halvt år - kort tid for et menneske, i forhold til en hund. Jeg fikk beskjed helt fra begynnelsen av at jeg kom til å bli frisk, og trodde aldri noe annet. Men selv med den vissheten var det utrolig tungt å motivere seg til å prøve å bli frisk, prøve å bli bedre etter operasjonene. Det var rett og slett helt jævlig, og etter den opplevelsen har jeg blitt mye mer positiv til å avlive dyr som lider, heller enn å la dem gjennomgå smertefulle operasjoner med langvarig rekonvalesens. Jeg tror jeg hadde takket ja til en sprøyte midt i sykdommen, om noen hadde tilbudt meg det. Får vel finne ut forsikringen. Hadde nok ikke skadet, men tror det er en bra forsikring. Syntes det blir dumt og avlive pg.av økonomien, men det er nok mer at hun kommer til å lide gjennom en til opperasjon, jeg er mest redd for. Har vært innen ett par veterinærer, der de mener at dette er mitt valg. De vil verken garantere at hun blir bra, eller dårlig av opperasjonen. Ja, det blir egoistisk og la henne lidre gjennom en til alvorlig opperasjon.. men så igjen, blir det også egoistisk og ikke ha prøvd å berge livet hennes. Såe, det er der jeg sitter fast. Jeg skjønner poenget ditt, men du overlevde, og lever den dag i dag. Er ikke det en nok bra gave det i seg selv? Det endte jo bra til slutt. Hunden min er litt over 4 år, og har ca. 10 år igjen. Så det er veldig lenge vist man tenker ett hunde liv og ett menneske liv. - Men jeg skal ta avgjørelsen veldig snart, slik at hun slipper å lidre mer. Jeg setter pris på at du skriver et slikt innlegg. Jeg er bare redd for å miste henne Det er grunnen for at jeg prøver å benekte avliving.
Gjest Gjest_martine_* Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har den beste veterinær- og livsforsikringen på min hund og mine katter i Agria. Og veterinærforsikringen dekker inntil 45.000 kr. Så det spørs jo helt på hva slags forsikring dere har valgt på deres hund. Okei, takk. Det dekker ganske mye. Jeg skal skjekke på hvor mye jeg har
Miss Puddel Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 sjekk hva du kan få dekket av forsikringsskapet, og så hvis du ikke har nok til å betale egenandelen hør med veterinæren om du kan dele opp det resterende beløpet. Men så bør du kanskje også tenke over hvor sannsynlig er det at hunden blir bra av dette inngrepet. Hvor lenge vil hunden gå og ha vondt etterpå? som noen sier 6 mnd er lenge for hunder som ikke har samme begrepet på tid som oss... Jeg avlivet nylig en 7 år gammel hund nettopp fordi jeg ikke ville dømme ham til å "kanskje" bli bra uten å være sikker. Jeg ville ikke at han skulle gå med smerter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå