Gjest TS Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Hei. Jeg planlegger å flytte inn med samboeren min. Han har et hus til 4.5 mln. Han har egen kapital 1.5 mln og lån ca 3 mln. Han har 4 barn som er hans arvinger. Hvordan sikrer jeg meg framtiden min ift hans bolig og mine videre rettigheter? Har dere noe erfaring med det?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Få takst på boligen og kjøp deg inn med den andelen dere blir enige om. Da eier du X % av boligen og har sikret deg for denne %.
Gjest TS Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Få takst på boligen og kjøp deg inn med den andelen dere blir enige om. Da eier du X % av boligen og har sikret deg for denne %. Hvordan skal jeg kjøpe meg inn? Jeg har ikke kapital og fast jobb.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Du kan gå i banken å få en pekepinn på hvor mye lån du kan betjene. Om du ikke har mulighet til å få lån har du heller ikke stor mulighet til å kjøpe deg inn. Evt, men det kan bli problematisk ved brudd mellom dere, kan du låne pengen hos han og nedbetale lånet til han. Du må vurdere din evnet til å betale tilbake lånet i forhold til hvor stor andel av huset du kan kjøpe deg inn i. Hvis du skal kjøpe det inn er viktig at formalia er riktig, kjøpekontrakt, skjøte o.l. Tror dere kan tegne sammboerkontrakt også, men er usikker på hvordan det fungerer. Du kan sikre din formue ved å legge opp kapital på egen konto (spare).
Gjest fisk Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Er dette et hus han har fra før, eller et dere planlegger å kjøpe sammen? (Siden du skriver at han har egenkapital på 1,5 mill.) Om han har dette fra før, og du ikke får lån, kan du jo betale på hans lån hver mnd og opparbeide deg eierandel, om dette er mulig?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Er dette et hus han har fra før, eller et dere planlegger å kjøpe sammen? (Siden du skriver at han har egenkapital på 1,5 mill.) Om han har dette fra før, og du ikke får lån, kan du jo betale på hans lån hver mnd og opparbeide deg eierandel, om dette er mulig? Det er det jeg mener med å "låne" hos han. Men da er det ekstremt viktig med gode avtaler i bunn og enighet mellom partene om hvor mye du har lånt og hvor stor andel du eier. Få formelle avtaler riktig. Advokat eller eiendomsmegler kan sikkert hjelpe.
Gjest TS Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Er dette et hus han har fra før, eller et dere planlegger å kjøpe sammen? (Siden du skriver at han har egenkapital på 1,5 mill.) Om han har dette fra før, og du ikke får lån, kan du jo betale på hans lån hver mnd og opparbeide deg eierandel, om dette er mulig? Ja, han eier huset nå og hadde betalt inn egen kapital på 1.5 mln. Jeg kan begynne å betale på hans lån hver mnd men jeg bør skrive kontrakt da?
Gjest TS Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har tenkt om å kjøpe meg min egen leilighet og leie den ut. Usikker hva som er best i slike tilfeller
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har tenkt om å kjøpe meg min egen leilighet og leie den ut. Usikker hva som er best i slike tilfeller Du får neppe dekket dine kostnader gjennom husleien. Men har du tro på eiendomsmarkedet er det en mulighet. Men husk at vi lever i en tid med et volatilt finansmarked og usikkerhet ift hva regjeringen vil gjøre for å dempe boligprisveksten. De har varslet tiltak. Det er også risiko med leietakere, hva gjør du hvis du ikke får leid ut eller leietakerne ikke betaler? Hvis du vil sikre deg økonomisk, spar i fond, obligasjoner o.l. som er tilpasset ditt risikonivå.
Gjest TS Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Du får neppe dekket dine kostnader gjennom husleien. Men har du tro på eiendomsmarkedet er det en mulighet. Men husk at vi lever i en tid med et volatilt finansmarked og usikkerhet ift hva regjeringen vil gjøre for å dempe boligprisveksten. De har varslet tiltak. Det er også risiko med leietakere, hva gjør du hvis du ikke får leid ut eller leietakerne ikke betaler? Hvis du vil sikre deg økonomisk, spar i fond, obligasjoner o.l. som er tilpasset ditt risikonivå. Hive dem ut og finne nye?
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Tror du det er lett å hive ut leietakere? Tro om igjen Leietakere har nesten mer rettigheter enn utleier.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Om du er riktig uheldig så er det ikke så enkelt... Og noen mnd uten husleie kan svi. Foreldre med barn har mange rettigheter, de kan ikke bare kastes ut.
zuperduper Skrevet 12. mars 2010 #13 Skrevet 12. mars 2010 Hei. Jeg planlegger å flytte inn med samboeren min. Han har et hus til 4.5 mln. Han har egen kapital 1.5 mln og lån ca 3 mln. Han har 4 barn som er hans arvinger. Hvordan sikrer jeg meg framtiden min ift hans bolig og mine videre rettigheter? Har dere noe erfaring med det? Du har ikke noen "rettigheter" i forhold til hans hus . Det er hans - og senere barna hans sitt. Vil du ha noen "rettigheter" til dette huset, må du kjøpe deg inn med dine egne penger (eller lånte).
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2010 #14 Skrevet 15. mars 2010 Hvordan sikrer jeg meg framtiden min ift hans bolig og mine videre rettigheter? Er det bare jeg som reagerer på undertonen her? Dine rettigheter sikrer du ved å skaffe deg en stabil inntekt. Hva gjelder hans hus så har du ingen rettigheter, men du kan spørre pent om du får kjøpe en andel - dog, uten inntekt og egenkapital så er dette noe som selvfølgelig ikke kan skje med det første.
tineline Skrevet 15. mars 2010 #15 Skrevet 15. mars 2010 Ved samboerkontrakt og gjensidig testament kan dere avtale at du skal sitte i uskifte, men barna må bekrefte at de går med på dette. Dette må du ha deres signatur på. Se for eksempel denne utredningen fra postbanken.
Gjest Labama Skrevet 15. mars 2010 #16 Skrevet 15. mars 2010 Ved samboerkontrakt og gjensidig testament kan dere avtale at du skal sitte i uskifte, men barna må bekrefte at de går med på dette. Dette må du ha deres signatur på. Se for eksempel denne utredningen fra postbanken. For å sitte i uskifte med hans særkullsbarn må de være gift. Det du kan gjøre er å sette opp en samboerkontrakt der det står at ved opphør av samboerskap enten ved død eller utflytting, skal du utbetales en viss sum penger som skal tilsvare det du har lagt ned i boligen enten ved nedbetaling av lån, vedlikehold etc.Ta vare på alle kvitteringer på det du kjøper og pass på at de inneholder kun ditt navn. Husk også på at det er 4 barn her som er hans suverene arvtagere når det gjelder pliktdelsarv. Så uansett må du kjøpe ut disse hvis de vil at du skal sitte med huset. Dør far før de er myndig så kommer overfomynderiet inn i bildet og da er de som avgjør hva som skal skje med huset eventuellt penger. Dere må også skrive et gjensidig testament der han skriver spesifikt hva du skal arve etter han og hvor mye penger du skal ha igjen fra boligen. En samboeravtale gjelder ikke ved død. Jeg anbefaler også å tinglyse samboerkontrakt og legge inn et testament hos skifteretten.
Gjest TS Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Er det bare jeg som reagerer på undertonen her? Jeg studerer og får en stabil inntekt. Det er ingen sak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå