Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har planlagt å kjøpe et lite speirefleks, olympus e400, brukt. Det er kjøpt for 3 år siden, og skal være pent brukt. Hvor lenge kan jeg forvente å ha dette kameraet? Snakker vi 2-3 år eller har slike kamera lengre levetid? Hadde vært fint om noen vet :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Maxtor
Skrevet

Mitt er 7 år og er fortsatt like godt som før.

Det er digitalt.

Så har jeg et analogt speilrefleks som er like gammelt som meg selv, altså 25. Fortsatt fin fint.

Så om du tar vare på det så har du det en stund.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Selve kameraet lever kjempelenge - men blir jo utklassert av nye og bedre kameraer med bedre funksjoer og høyere oppløsning.

Gjest Marlo
Skrevet

Med skikkelig bruk, rensing hos fagfolk i ny og ne, så kan man ha et speilrefleks i mange år.

Kjøper man UV filter til linsa så holder denne også mye lengre (billigere å bytte ut filteret fordi man har fått ripe på det, enn å kjøpe nytt objektiv)

Skrevet

En speilrefleks varer ganske lenge ja. Det du kan prøve å google opp er hvor mange eksponeringer Olympus mener kameraet skal holde før lukkermekanismen må byttes. Jeg vet Nikon og Canon har satt en grense for ca 10 000 eksponeringer på entry-level kameraer, altså de rimelige kameraene. Denne grensen blir brukt for å vurdere om det er produksjonsfeil eller ikke når denne mekanismen tar kvelden. Tar den kvelden før 10 000 eksponeringer tar Nikon seg av det, hvis det skjer først på 50 000 eksponeringer er det din regning.

Det som er viktig å huske på, dette er bare et estimat. Jeg har selv en D50 som er beregnet til ca 10 000 eksponeringer, og jeg kjenner til folk som har passert 50 000 eksponeringer uten noe problem.

Ellers er det som de andre sier, at et dSLR varer fryktelig lenge med skikkelig stell og en grundig rens av bildebrikke osv. i ny og ne...

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Da tror jeg at jeg går for å kjøpe det! Skal behandle den pent, og vi får forhåpentligvis mange fine år sammen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor får man renset kameraet? Og cirka hvor mye koster det? Jeg har fått rusk et eller annet sted i systemet, så det er på tide med en rens ja.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg betaler 500 kr for en rens på JapanFoto

Gjest Gjest
Skrevet

Det bør være en inmari god pris for at du skal kjøpe dette kameraet brukt.

Du får nemlig E-420 for rundt 2400 nytt, og det er ikke så gammelt som E-400. E-400 er jo... temmelig utdatert.

Skrevet
Hvor får man renset kameraet? Og cirka hvor mye koster det? Jeg har fått rusk et eller annet sted i systemet, så det er på tide med en rens ja.

Rens kan gjøres hos de fleste fotoforretninger.

Om du vil er det ingenting i veien for å rense kameraet selv heller. Det finnes mange fine løsninger, både med kun luft og med fysisk berøring. Sistnevnte kan være litt skummel ettersom du faktisk kan skade bildebrikken din, og da er det slutt. Jeg renser mitt eget kamera selv ganske hyppig, og slipper da at støvet setter seg fast slik at det ikke går bort med kun luft. Her er litt info om du er interessert:

http://www.luminous-landscape.com/essays/s...-cleaning.shtml

Jeg selv har American Recorders løsning, og synes den fungerer helt greit.

Skrevet
Kjøper man UV filter til linsa så holder denne også mye lengre (billigere å bytte ut filteret fordi man har fått ripe på det, enn å kjøpe nytt objektiv)

Heldigvis tåler frontelementet mye, så UV-filter er stort sett ikke nødvendig. Skulle man være uheldig å miste kameraet slik at filteret knuser så utgjør disse glasskårene større fare for riper enn det støv gjør. Det er heller ikke slik at frontelementet hadde knust dersom du ikke hadde filter, for filteret tåler uansett nesten ingen ting.

UV-filter går også utover bildekvaliteten. I noen situasjoner kan det likevel sikker være greit, som dersom du risikerer å få mye sjøsprøyt eller gjørme på kameraet.

Dersom du likevel vil ha et filter så kjøpt et av god kvalitet, de er som regel relativt dyre(og til et kamera du ikke burde betale mer enn 1500kr for så er vel kanskje et filter til rundt 1000 kr litt mye).

Solblender/motlysblender på en annen side kan nok absolutt beskytte objektivet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har planlagt å kjøpe et lite speirefleks, olympus e400, brukt. Det er kjøpt for 3 år siden, og skal være pent brukt. Hvor lenge kan jeg forvente å ha dette kameraet? Snakker vi 2-3 år eller har slike kamera lengre levetid? Hadde vært fint om noen vet :)

Hvor mange eksponeringer har det?

Gjest Agurkolat
Skrevet

Mitt er 6 år, og lever i beste velgåande. Det er då eit semiproftkamera, Nikon D70, som skal tåle opp til 100 000 eksponeringer. Eg runder vel snart 40 000. Har høyrd at kameramodellen min pleier og "dø" når ein kjem over 100 000 i alle fall.

Tenk litt over om det er Olympus du vil. Sjå kva som finnes av objektiver og ekstrautstyr, og les tester.

Eg valgt Nikon fordi dei har eit stor bruktmarknad, og eit hav med utstyr og velga mellom. Billigare og, sidan dei har større bruktmarknad.

Gjest Marlo
Skrevet
Eg valgt Nikon fordi dei har eit stor bruktmarknad, og eit hav med utstyr og velga mellom. Billigare og, sidan dei har større bruktmarknad.

Nå er vel tilbehør til Canon mye billigere enn Nikon da ;)

Nikon er nemmelig kjent for å være litt dyre.

Men jeg vil verken anbefale Nikon eller Canon bare, det finnes mange andre kameraer også som er i samme klasse - ingen vits i å utelukke dem (selvom jeg selv er Nikon fan og bare kjører med det, så vet jeg at det finnes MASSEVIS av andre BRA kameraer og utstyr i andre merker ;) )

Skrevet (endret)

Ja, det er utrolig mange gode merker der ute idag, og for en førstegangskjøper er det ingenting i veien for å gå for disse fremfor Nikon og Canon. Jeg selv har hatt Nikon i alle år, og synes det er enklere å holde seg til de samme menyene osv., noe jeg ikke er alene om. Det er første kjøpet som blir avgjørende.. ;)

Endret av aluminium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...