Gjest Gjest_student_* Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Vi er to studenter som begge får stipend og lån fra lånekassen. Dette utgjør tilsammen 13.000,- i måneden. Vi har egenkapital på 350.000 - 400.000,-. Vi har fått et tilbud om å leie 3-roms for 6.500,- i måneden pluss strøm, kabel, internett osv... Men det vi hadde hatt mest lyst til er å komme ut på boligmarkedet ved å eie et eget sted. Å låne penger er uaktuelt ifølge banken, og da blir vår eneste sjangse å kjøpe andelsleilighet til summen av egenkapitalen vår (vi har 200.000,- mer på bok enn det vi oppgir som egenkapital). Hva vil sannsynligvis lønne seg for et år? Leie, eller kjøpe andelsleilighet?
Britt Banditt Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Hvis dere bare skal bo der i ett år så vil jeg si det absolutt er lurest å leie. Husk at det koster mye å selge (regn med 50-60 000). Disse innskuddsleilighetene er dessuten ikke et veldig smart kjøp, ofte fordi de fortsatt har avdragsfrihet på fellesgjelda (mange nye borettslag har det) og da vil leia plutselig øke drastisk når det ikke lenger er avdragsfrihet, i tillegg er de mye vanskeligere å selge igjen.
Alison Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Vi er to studenter som begge får stipend og lån fra lånekassen. Dette utgjør tilsammen 13.000,- i måneden. Vi har egenkapital på 350.000 - 400.000,-. Vi har fått et tilbud om å leie 3-roms for 6.500,- i måneden pluss strøm, kabel, internett osv... Men det vi hadde hatt mest lyst til er å komme ut på boligmarkedet ved å eie et eget sted. Å låne penger er uaktuelt ifølge banken, og da blir vår eneste sjangse å kjøpe andelsleilighet til summen av egenkapitalen vår (vi har 200.000,- mer på bok enn det vi oppgir som egenkapital). Hva vil sannsynligvis lønne seg for et år? Leie, eller kjøpe andelsleilighet? En andelsleilighet i den prisklassen vil med stor sannsynlighet ha en god del fellesgjeld. Når dere har fått beskjed av banken om at dere ikke har mulighet til å få lån, bør dette si dere at dere heller ikke har økonomi til å klare fellesgjeld (så sant den ikke er veldig lav). Kjøper dere en bolig med lavt innskudd nå, kan dere få problemer neste gang dere skal kjøpe bolig. Da har dere ikke rett til førstehjemslån (førstehjemslån er forbehold de som kjøpe sin første bolig. Det har ingen betydning at dere ikke har hatt lån på tidligere bolig). Dere må da gjøre regning med å stille med 20-25 % egenkapital. Ta også med i beregningen at dere kanskje må bytte til annen bolig etter hvert. Da vil dere ha omkostninger ved salg av boligen. I tillegg vil det være omkostninger ved kjøp av ny. Dere er heller ikke sikret å få igjen det som dere betalte i innskudd for den gamle boligen. Spesielt boliger med høy fellesgjeld har vist seg vanskelig å få solgt, og det er mange som har tapt deler eller hele innskuddet sitt ved salg av denne typen boliger. Mitt råd blir: vent med å kjøpe bolig til dere er ferdig med utdannelsen og er i jobb. 1
Ella_Grey Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Det spørs hvordan boligmarkedet er der dere skal kjøpe. Hvis dere ikke skal låne penger men bare bruke egenkapitalen må dere antakeligvis kjøpe en så kalt lavinnskudds-leilighet. Sjansen er egentlig større for at den vil synke i verdi enn for at den skal stige (på et år). Dere kan oppleve at det er vanskelig å selge leiligheten når året er gått, så hvis det er viktig for dere at det skjer fort kan det bli et problem. Dessuten det koster å kjøpe og selge bolig; bruk av eiendomsmegler, flytting. Så anbefaler i utgangspunktet å leie.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Det er en årsak til at banken sier nei! Husleia kan bare indeksreguleres etter konsumprisindeksen de første 3 år, du kan flytte ut på relativt kort varsel og pådrar deg lite forpliktelser. Husk at fellesgjeld (og den kan være STOR) følger med andelsleilighetene. Rentemarkedet kan være ustabilt og påvirker da dere, noen leiligheter har kjørt avdragsfrihet de første årene og får økning i "husleia" etterhvert. OG du har en forpliktelse helt til noen andre ser seg villig til å overta den. Tenk langsiktig når dere skal skaffe dere bolig, ikke kjøp bare fordi dere kan. Gå i banken, spørr om råd! De kan mer enn å bare svare ja eller nei på en lånesøknad, OG de vil ha kunder som tar sunne valg for sin egen privatøkonomi. Får du ikke et godt svar fra din rådgiver, forsøk en annen.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Hvis vi sitter på andelsleiligheten i to år eller mer da (han er ferdig med master om et år, jeg er ferdig med bachelor om to år)? Det høres jo uansett best ut å leie da, det gjør jo det... Iallefall utifra det dere sier. Tusen takk! Flere argumenter for og imot tas imot med stor takk! Han leier nå, mens jeg bor hjemme. Det er avstand mellom oss på 40 minutter med buss. Siden han går inn i sitt siste masterår, vil han trolig få mer å gjøre på skolen og har ikke da mulighet til å møte meg mer enn 2-4ganger i måneden. Jeg synes dette blir vanvittig lite tid sammen, men tror dere vi kan klare det? Er det noen i lignende situasjoner som har erfaringer med dette? Tenker vi formye på penger? Vi har vært sammen over 6 år, og føler det er på tide å flytte sammen, men føler at økonomien hindrer det fordi det vil koste så mye. Hvis vi leier kommer vi nok til å bruke litt av egenkapitalen vår på utgifter. Hvis vi får det bra sammen, er det verdt det? Hvordan er det å komme ut på boligmarkedet uten så mye egenkapital, 8 år med studielån men to sikre jobber?
Britt Banditt Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 (endret) Det kommer jo også ann på hva slags leilighet det er snakk om å kjøpe da, hvor høy er fellesgjelden og hvor høy er fellesutgiftene/husleia? Det er nok lurt å høre på banken, det er en grunn til at dere ikke kan få lån. Jobber ingen av dere i tillegg? Er det ikke mulig at du flytter inn i den leiligheten han har nå? Evt. finne noe som er billigere enn den treromsleiligheten? Man må jo ikke ha treroms som student uten barn.. Endret 11. mars 2010 av Linelia
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 2 år er ikke et langsiktig perspektiv. Det viktigste når dere skal låne i banken er gjeldsbetjeningsevnen deres (deres evne til å innfri deres låneforpliktelser).
Gjest Gjest_student_* Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Hvis jeg skal leie her hvor typen bor, så vil vi komme til å betale 2000,- mer enn den treromsleiligheten, og da kommer vi til å bo sammen på 10 kvadrat og bo i kollektiv. Og grunnen til at vi vurderer treroms er fordi at vi får den for prisen av en ettroms med tanke på beliggenhet og område (ifølge det vi fant på finn.no). Det er et veldig bra tilbud som vi får via jobben til pappa.
Britt Banditt Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Men da betaler vel han en del nå? Da burde dere jo klare 6500,- delt på to stykker i måneden. Det spørs selvfølgelig hva slags forbruk dere har, om dere har bil, om noen av dere har jobb, osv.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Jeg jobber i tillegg og får ca.2500,- utbetalt måneden. Kan noen av dere være så snille å sette opp et realistisk budsjett for oss? Vi har grovregnet slik; 6500,- leie. 1000,- strøm 250,- mobil (jeg har onecall og bruker telefonen gratis) 250,- internett 800,- 2 månedskort (en voksen og en student). Hva er realistisk å regne å bruke på mat? 150,- dagen for 2 stykker, eller mer? Vet det kommer ann på, men normalt sett. Vi regner med å bruke 3-4000,- på mat. Da har vi ikke mye penger til overs for å si det sånn!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Jeg jobber i tillegg og får ca.2500,- utbetalt måneden. Kan noen av dere være så snille å sette opp et realistisk budsjett for oss? Vi har grovregnet slik; 6500,- leie. 1000,- strøm 250,- mobil (jeg har onecall og bruker telefonen gratis) 250,- internett 800,- 2 månedskort (en voksen og en student). Hva er realistisk å regne å bruke på mat? 150,- dagen for 2 stykker, eller mer? Vet det kommer ann på, men normalt sett. Vi regner med å bruke 3-4000,- på mat. Da har vi ikke mye penger til overs for å si det sånn! Tips: Sifo-budsjett. Statens institutt for forbruksforskning. De har forsket og laget standard budsjetter. Ta en titt der. Og dere er studenter, bøker vil jeg tro er en stor utgiftspost for dere.
Britt Banditt Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 3-4000,- burde dere klare dere på til mat. Dere kan klare dere på mindre også. Mange gode tips om hvordan man handler billig her på KG.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #15 Skrevet 12. mars 2010 Sjansen er egentlig større for at den vil synke i verdi enn for at den skal stige (på et år). Hva baserer du dette på? Uansett er jeg enig at når det gjelder kun ett år så er det fordel å leie.
Eliisa Skrevet 12. mars 2010 #16 Skrevet 12. mars 2010 Jeg jobber i tillegg og får ca.2500,- utbetalt måneden. Kan noen av dere være så snille å sette opp et realistisk budsjett for oss? Vi har grovregnet slik; 6500,- leie. 1000,- strøm 250,- mobil (jeg har onecall og bruker telefonen gratis) 250,- internett 800,- 2 månedskort (en voksen og en student). Hva er realistisk å regne å bruke på mat? 150,- dagen for 2 stykker, eller mer? Vet det kommer ann på, men normalt sett. Vi regner med å bruke 3-4000,- på mat. Da har vi ikke mye penger til overs for å si det sånn! I fjor hadde jeg det ganske likt som deg. Vi gjorde det slik at en av oss tok opp fullt lån og stipend (6000 i mnd) og den andre tok bare opp stipend (2500). I tillegg til dette hadde vi helgejobber som tok inn 5-9000 i mnd. Vi hadde samme som dere i leie og ca 1000 i strøm i mnd, vi hadde bil også. Vi levde livet og klarte oss uten å tenke noe særlig på penger Merket ingenting til at studentlivet var et økonomisk slit..
Ella_Grey Skrevet 12. mars 2010 #17 Skrevet 12. mars 2010 Sjansen er egentlig større for at den vil synke i verdi enn for at den skal stige (på et år). Hva baserer du dette på? Baserer det til dels på at i dette tilfelle vil de ende opp med å kjøpe en lavinnskudds-leilighet, mest sannsynlig en liten også. Sånne leiligheter er i ferd med å få et dårlig rykte - noe som vil føre til at etterspørselen faller, i tillegg er det stort tilbud av dem i markedet. Man kan si at i enkelte områder er det mangel på boliger og lite nybygging. Noe som kan presse prisene opp. Men der det er lite boliger i markedet er det ikke små leiligheter som mangler, det kan man også se på liggetiden på de ulike boligtypene. Generelt sett tror jeg boligprisene vil synke i løpet av året, kvm-prisene sank i februar (når man sesongjusterer). Prisene er allikevel høye, og det i kombinasjon med at bankene strammer inn utlånspraksis gjør at det er færre potensielle kjøpere. Jeg tror renta kommer til å gå opp iallefall en gang før sommeren, og jeg tror markedet forventer at renta kommer til å gå opp. Det er også en forventning om en lavere lønnsvekst og økt arbeidsledighet. Disse tingene gjør at folk tenker mye mer gjennom hvor mye de kan betale for en bolig. Altså mange faktorer som demper etterspørselen, og da faller prisene... Men dette er mye synsing fra min side da
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #18 Skrevet 12. mars 2010 Baserer det til dels på at i dette tilfelle vil de ende opp med å kjøpe en lavinnskudds-leilighet, mest sannsynlig en liten også. Sånne leiligheter er i ferd med å få et dårlig rykte - noe som vil føre til at etterspørselen faller, i tillegg er det stort tilbud av dem i markedet. Jeg tror at markedet snart skiller mellom gode og dårlige lavinnskuddsboliger. For to år siden trodde alle at ALLE borettslag med høyere enn 50% belåning var dårlig butikk. Selv kjøpte jeg en slik leilighet i 2006 og solgte den i fjor sommer med gevinst på 50% av innskuddet. Her er imidlertid økonomien i borettslaget bra og under full kontroll. En del andre prosjekter er skikkelig risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå