Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jan_*
Skrevet

Merker at en del av de gamle tskjortene mine nå har fått en irriterende sur lukt som henger igjen etter vask. Er her snakk om en blanding av svette og deo.

Er der en bra måte å fjerne dette på slik at jeg ikke trenger å kaste de?

Vasker skjortene i følge anvisningen, altså 40 grader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag brukar lägga mina kläder i ättiklösning och det fungerar utmärkt. :) Annars: försök att vädra dem ordentligt och se till att de får torka ordentligt efter tvätt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tips: er de av bomull så bland ikke med syntetiske klær. Er de av syntetiske stoffer så

bland ikke med bomull - blanding av ulike stoffer ved vask kan hos noen gi sur lukt.

Og trener du så vask dem så raskt som mulig etter trening.

Vi hadde samme problemet her med samboer sine klær, men ingenting etter at jeg ble nøye på dette. Lykke til!

Skrevet

T-skjorter av ren bomull vasker jeg på 60 grader innimellom og da forsvinner lukten. Bomull krever høyere temperatur for å bli rent. Det har hendt jeg har hatt dem på kokevask også. Men husk at det gjelder 100% bomull.

Skrevet

Prøvd med en dæsj eddik hvor du har skyllemiddelet?

Jeg hiver alt av t-skjorter på 60 grader. Har aldri blitt ødelagt :) Men ikke skyld på meg hvis du ødelegger dyrebare konsert-t-skjorter pga rådet mitt :O

Skrevet

Noen av mine yndlingsgensre har nå fått en sur svettelukt i seg, etter å ha testen en ikke særlig god deodorant i en uke. Har nå vasket de på 40 grader, med forvask og ekstra skylling, men uten hjelp. Problemet er at det er H&M-gensre, og disse har en tendens til å bli veldig stygg på fargen samt miste fasongen når de vaskes feil. Noen som vet om jeg kan prøve å vaske de på 60 like vell?

Og fungerer eddik på fargede klær? I såfall, hvilken temperatur og hvor lenge bør klærne ligge i blandingen? Hvilket blandingsforhold?

Gjest SmallTalk
Skrevet

HVilke vaskemidler bruker dere? Jeg hadde dette problemet med Omo color, men nå når jeg har byttet vaskemiddel, så har jeg ikke dette problemet lenger. :)

Skrevet

jeg bruker ariel og er veldig fornøyd med dette i utgangspunktet. Bedre en OMO for å si det slik... Men akkurat mot svettelukten, så er den ikke god om den først får satt seg....

Skrevet

Sakset dette fra Forbrukerportalen:

Ull blir lett rent og har en antibakteriell virkning. På 40 grader blir ullklær rene.

Polyester, nylon/polyamid og andre kunstfiber kan tåle 60 grader, og svett sportstøy bør vaskes såpass varmt - i hvert fall en gang imellom. Men 40 grader er vanligvis nok, og kunstfiber blir lett rent.

Unntaket blant syntetisk fiber er akryl, som ikke bør vaskes på mer enn 30 grader. Dette er dermed uegnet i sports-tøy. Men det kan tåle opptil 40 grader. Akryl mister lett fasongen i trommeltørk.

Bomull brukes altfor mye i sportsklær. Bomullen transporterer ikke bort svetten, og bomullsklær må vaskes på 60 grader for å bli rene. Blandes bomull med eksempelvis akryl eller ull, er det svært vanskelig å få klærne rene. Du skal nemlig aldri vaske tekstiler på varmere temperatur enn hva det skjøreste materialet tåler. Bomull tåler opptil 95 grader.

Elastiske materialer som elastan, tåler normalt 60 grader.

Temperaturangivelsene er også avhengig av eventuell pynt på tekstilene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...