Gå til innhold

Vil gjerne begynne å trene på treningssenter

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Jeg trenger et spark i rævva. Jeg går bare hjemme hele dagen, kan trene når jeg vil, men jeg klarer ikke få meg selv til å trene. Det er uvant og nytt for meg, og jeg har så og si aldri trent før (hvis du ser bortifra gymtimene på barneskolen, Ju Jitzu i et par år og ridning i 5år).

Har hørt litt rundt med forskjellige venninner som trener på sentre, er viktig for meg å ha noen å trene med, og det er også viktig at jeg ikke må binde meg et år, for jeg går fort lei.

Men vil gjerne ha tips til hvor lenge jeg burde starte å trene, og hvor ofte. Hva slags apparater jeg bør bruke osv.

Jeg kan IKKE gjøre noe som belaster ankelen ( hoppe, løpe, sykle osv ).

Jeg røyker også (og skal ikke slutte, enda) så har ikke kondis for en femmer.

Føler at det er på tide å starte treningen etter snart to tiår uten trening :ler:

Har alltid brukt det at jeg ikke trenger å trene som unnskylding. Men selv om jeg alltid har vært naturlig tynn, ser jeg at siden jeg snart er voksen i kroppen så begynner fettet å legge seg fortere, noe jeg overhode ikke liker da jeg alltid har vært tynn. Er jo ikke blitt feit eller noe.. Bare normal, og vil trene meg så jeg får flat mage igjen og strammere lår :)

Endret av Huffsa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det best du gjør er å booke deg en time med en treningsveileder når du melder deg inn, veldig mange sentre tilbyr en slik time gratis ved innmelding, men om ikke, så vil en slik time eller en time med en personlig trener være å anbefale! Der kan dere sammen lage ett program basert på dine ønsker og mål med treningen!

Skrevet

Tror nok det kan være vanskelig å komme unna den bindingstiden, men er ikke meningen med å begynne å trene på treningssenter at det skal være noe du kommer til å gjøre over tid, ikke bare noen få mnd? Kan være greit å få satt opp flere ulike program, eller benytte deg av de ulike gruppetimene for å ikke gå lei. Men du får høre litt rundt på de sentrene som er i nærheten av deg for å finne ut hvilke avtaler de har.

Jeg skjønner hvor kjekt det er å ha noen man kan trene sammen med, men ikke gjør deg "avhengig" av å ha noen å dra på trening med. "hm, nei venninna mi kan ikke idag, så da drar ikke jeg heller", blir fort en vond sirkel.

Ellers så er jeg enig med Lotte, å få hjelp fra en treningsveileder er veldig lurt!

Gjest Gjest_Coarvi_*
Skrevet
Det best du gjør er å booke deg en time med en treningsveileder når du melder deg inn, veldig mange sentre tilbyr en slik time gratis ved innmelding, men om ikke, så vil en slik time eller en time med en personlig trener være å anbefale! Der kan dere sammen lage ett program basert på dine ønsker og mål med treningen!

Njeaaa... Å få en gratis time er lurt, men om du må betale en femhundrelapp for en time med PT ville jeg gjort litt research først. Mange av PT'ene rundt omkring er nesten helt talentløse, og det er mange svadaprogrammer rundt omkring som blir produsert, for å si det sånn, som knapt er verd papiret de blir skrevet på. Ikke svi av penger på noe før du vet at det er en GOD personlig trener du får.

Personlig greide jeg fint å gjøre meg kjent på treningssenteret og å skape mitt eget program på egenhånd, bl.a. ved å surfe litt på KG og på diverse treningsforum.

Men undersøk først om de gir deg gratis veiledning og kan vise deg enkelt hvordan apparatene fungerer. Det bør de jo kunne vise selv om de ikke har egne timer til sånt, det er bare å gå bort til en ansatt og si "hei, jeg er ny her, vil du vise meg hvordan disse tingene her fungerer!" :)

Og viktig som de andre og nevner; ikke gjør deg avhengig av å trene med venner. Selv trener jeg mye bedre når jeg trener alene, fordi jeg da kan konsentrere meg 100% og ikke trenger å stresse når jeg ser at de andre blir ferdige.

Sjekk hva slags timer de tilbyr rundtomkring, og se hva du synes virker interessant. Og ikke begynn for hardt, om du plutselig går fra å trene 0 dager i uka til 4-5 dager i uka kan kroppen protestere plutselig, hvertfall hvis det er litt hard trening. Ta det med ro til å begynne med, og bruk tid til å gjøre deg kjent med saker og ting, du har ikke hastverk...:)

Skrevet
Jeg skjønner hvor kjekt det er å ha noen man kan trene sammen med, men ikke gjør deg "avhengig" av å ha noen å dra på trening med. "hm, nei venninna mi kan ikke idag, så da drar ikke jeg heller", blir fort en vond sirkel.

Godt tips, det er lett for. Sett deg faste dager/tider i uken og anse de som avtaler på lik linje med en hvilken som helst annen viktig avtale du hadde måtte møte opp til!

Du vil fort merke at trening blir en del av livet ditt og vil da ikke gå rundt å være redd for at du ikke skal benytte deg av det du betaler for, men for å oppnå det er det viktig at du finner en treningsform du liker. Prøv deg frem, se hva som vekker lysten for trening frem i deg!

Ang. bindingstid så er jeg enig med innlegg over, det er nok noe du vanskelig kan unngå..

Skrevet
Jeg trenger et spark i rævva. Jeg går bare hjemme hele dagen, kan trene når jeg vil, men jeg klarer ikke få meg selv til å trene.

(...)

og det er også viktig at jeg ikke må binde meg et år, for jeg går fort lei.

Med den innstillingen kommer du ikke til å oppnå noen resultater.

Gjest Huffsa
Skrevet
Med den innstillingen kommer du ikke til å oppnå noen resultater.

Hvem er du til å vite det? :ler:

Til dere andre;

Har ikke tenkt til å bli avhengi av en venninne å trene med, vil jo trene alene også, men er hyggelig å ha noen der de første gangene ihvertfall :)

Har leita litt rundt og funnet et treningssenter ikke så langt unna som man ikke må binde seg et år. Var flere treningssentre her som man ikke trengte det på, så det var ikke så vannskelig.

Og der jeg skal mest sansynligvis trene tror jeg det var gratis for en time med PT. Skal opp dit om et par timer og høre og se meg litt rundt :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Nå er jeg medlem i et fint treningsenter, og har time med privat trener på torsdag. De hadde ingenting i innmeldings avgift, kun utmeldingsavgift hvis jeg melder meg ut før et år. Og jeg betaler hver måned. :) Kan trene når jeg vil mellom 04.00 og 24.00 :) Er veldig gira og veldig klar for å trene, så håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe! :hoppe:

Skrevet

Motivasjonen din kommer til å dale. Sånn er det. Derfor legger mange veiledere og slikt inn en ukes pause (noen har lenger pause). Det er b.l.a for at motivasjonen ikke er på topp, men og for økt muskelvekst hvis man driver med styrke.

Å trene alene kan være kjedelig ja, men ta med deg musikk og "syng" deg gjennom treningen. Og gjør noe du liker, da burde det ikke bli så kjedelig.

Du kan også lese deg frem i løpet av få timer til ganske mye mer kunnskap om trening.

Her og her er det kjekke innføringen, for de som ikke ahr trent før, har trent mye, eller som i ditt tilfelle hvor det er lenge siden.

De forklarer det veldig enkelt på disse sidene.

Kjekt å kunne møte en PT innimellom også, ja. :)

Skrevet
Nå er jeg medlem i et fint treningsenter, og har time med privat trener på torsdag. De hadde ingenting i innmeldings avgift, kun utmeldingsavgift hvis jeg melder meg ut før et år. Og jeg betaler hver måned. :) Kan trene når jeg vil mellom 04.00 og 24.00 :) Er veldig gira og veldig klar for å trene, så håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe! :hoppe:

Så bra at du fant ett senter som kunne tilby det du ønsket! Lykke til!!

Gjest Gjest_Helga_*
Skrevet

Tips for å holde motivasjonen oppe:

Ha alltid en pakket treningsbag klar om morgenen.

tren heller tidlig enn sent om du kan (senere på dagen er det lettere å gi seg selv unnskyldninger for hvorfor man ikke går på treningen)

Ikke gjør deg avhengig av venninner.

følg styrkeprogrammet minst to ganger i uken. Dette bør være minstekravet til deg selv.

ellers gjelder det å prøve så mye som mulig. Step, dans aerobic, sykling, +++ Ikke fall i rutinefellen. Det er mange som går på de samme saltimene hele tiden. Det gir ikke særlig med resultater da kroppen venner seg til belastningen.

Utnytt årstidene: svøm i havet eller i et fjellvann om sommeren, gå på ski om vinteren, gå fjellturer vår og høst.

unn deg selv de beste treningsskoene du har råd til.

premier deg selv med et nytt treningsplagg i ny og ne.

Lykke til med treningen

Helga

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...