Gjest Gjest_fly_* Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 som emnetittelen sier: Jeg har 3500 kr igjen intill 15 april. Har ikke hatt så lite penger siden studentdagene. Men alle regninger er betalt - har gjort opp for dyre flyreiser etc... Er det mulig å "overleve" på dette i Oslo såpass lenge? Tips/ ideer?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Selvfølgelig er det mulig hvis alle regninger er betalt. Er jo bare å tenke litt før man handler noe.
Serenity88 Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Selvfølgelig! Dette er kun til mat for 1 person? Er jo nesten luksus Skriv handleliste og ha en handledag der du gjør deg ferdig! Lag mat og frys ned, ikke kast! Handle på Rema 1000 og Kiwi (de billige produktene). Sjekk reklamen du får fra butikker som Ultra osv, de har ofte salg på kjøttdeig/pølser. Grønnsaker og frukt er billigst på "innvandrerbutikker". Inviter folk hjem til deg/inviter deg selv hjem til andre, slik at du slipper dyre turer på byen Finnes mange museer som er gratis i Oslo hvis du vil ha noe å gjøre. Ellers er det jo mye fint vær nå så turer ut i skog og mark er jo veldig deilig
Xtra_lilje Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Er jo bare en måneds tid? Og det blir kun til mat,eller er det bensin også? men uansett - det skal gå helt fint. trenger bare litt planlegging.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Selvfølgelig! Det er 1000 mer enn jeg klarte meg for i måneden som student. Er bare snakk om å prioritere det du faktisk trenger og være økonomisk bevisst.
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 3500kr på en måned til mat burde ikke være vanskelig i det hele tatt, dersom du ikke har en stor familie du skal mette, men utifra innlegget ditt så virker det som at det er bare deg og da burde det ikke være vanskelig og du kan leve ganske godt på det.
Gjesten Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Hvis alle regninger er betalt kan jeg ikke skjønne at det skal være et problem
Gjest Eurodice Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 som emnetittelen sier: Jeg har 3500 kr igjen intill 15 april. Har ikke hatt så lite penger siden studentdagene. Men alle regninger er betalt - har gjort opp for dyre flyreiser etc... Er det mulig å "overleve" på dette i Oslo såpass lenge? Tips/ ideer? Hvis det er til noen trøst for deg, kan jeg fortelle at jeg har ca. 400 kroner på konto nå. Det er det jeg har å leve av ut måneden. Jeg har forregnet meg og blitt trukket for en ganske stor regning som jeg hadde forhåndsdatert og ikke tatt i betraktning. Jeg har dessuten fødselsdag på lørdag og må droppe besøk denne gangen.
Hanselot Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 (endret) som emnetittelen sier: Jeg har 3500 kr igjen intill 15 april. Har ikke hatt så lite penger siden studentdagene. Men alle regninger er betalt - har gjort opp for dyre flyreiser etc... Er det mulig å "overleve" på dette i Oslo såpass lenge? Tips/ ideer? Tuller du nå eller? Jeg spiser og koser meg lett for 600,- pr uke... riktignok ikke ute på restaurant da. Endret 11. mars 2010 av Hanselot
aluminium Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Det er da ingen problem, i det hele tatt. Jeg har vanligvis mellom 2000-2500 å leve på jeg for måneden, og det funker helt fint det også...
Gjest Gjest_GJest_* Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Enig med de over her, jeg skjønner faktisk ikke problemet en gang? Du er jo heldig som sitter igjen med så mye for en hel måned!! Dette er vel ikke engang lån heller, så du har en luksussituasjon
Gjest Gjest_fly_* Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 TS her. Ser at de fleste tenker dette går greit. Takk for svar uansett! Det skal ikke dekke bensin, kun mat (til 1, tidvis 2 personer) transport og hvis det dukker opp noe uforutsett... Kanskje bare jeg som er litt for godt vant og må gjøre som i studentdagene... Fikk meg til å tenke over forbruket, dette... Vel! nytt økonomisk liv begynnes herved fra og med neste måned!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 TS her. Ser at de fleste tenker dette går greit. Takk for svar uansett! Det skal ikke dekke bensin, kun mat (til 1, tidvis 2 personer) transport og hvis det dukker opp noe uforutsett... Kanskje bare jeg som er litt for godt vant og må gjøre som i studentdagene... Fikk meg til å tenke over forbruket, dette... Vel! nytt økonomisk liv begynnes herved fra og med neste måned! Legg opp en buffer! Med litt planlegging kan du lett legge opp litt i mnd framover. Da slipper du hjelpesløsheten ved neste korsvei
Gjest høh Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Skjønner ikke helt dette med at du føler du må leve som da du var student igjen. 3500 kroner er det min sønn og jeg har i måneden til mat (går etter budsjett). Og vi lever slett ikke som studenter av den grunn. Vi har et helt normalt kosthold. Noen ganger bruker vi ikke mer enn 3000 kroner i måneden heller. Den eneste forskjellen er at jeg er prisbevisst når jeg handler. Og det burde definitivt du også bli, siden du ikke har det fnugg av anelse om at 3500 kroner faktisk er en del kroner når det gjelder mat til en person.
aline Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 skjønner heller ikke helt den der med "leve som student".. Jeg jobber fulltid og har jobbet i mer en ti år, tjener helt midt på treet, og setter av "kun" 3500,- til ren bruk (mat, månedskort, kafebesøk, div slikt) per måned og har ingen verdens problemer med dette. Føler på ingen måte jeg må snu på hver krone eller ikke unne meg noe ekstra når jeg har lyst på det. Høres ut som det er godt vant ja, kanskje det er en ide å gjøre som det ble nevnt lenger opp, å prøve å leve på litt mindre noen måneder og legge seg opp en buffer? Ser du at du fint klarer deg på 3500 en måned, så blir det enklere å spare kanskje?
lilleGrethe Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Lag matpakke, spis hjemme istedenfor ute, vær sosial hjemme istedenfor på byen. Ikke gå på café (bruk termos om nødvendig). Planlegg måltidene før du handler, lag ordentlig handleliste, og kjøp bare det du trenger til disse måltidene. Spis rester istedenfor å kaste dem. Bruk fryseren. Sjekk skapene for pasta, mel, gryn og hermetikk (du trenger bare noen få grønnsaker for å lage en helt ok middag hvis du har et greit lager av tørrvarer og bokser). Du kan spise normalt god mat for 100kr/dag, men det krever planlegging og litt disiplin.
Lumê Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 3500 er 1500 mer enn matbudsjettet mitt og vel så det. Så om du ikke greier deg på 3500 på en mnd så lever du rimelig fett.
Gjest Lyh Skrevet 12. mars 2010 #20 Skrevet 12. mars 2010 Tror nok det skal gå fint Jeg og min samboer har 1400,- å kjøpe mat for til 15.april, men det skal nok gå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå