Gå til innhold

Ned i vekt uten noen forkunnskaper om mat..

Anbefalte innlegg

Gjest Girlygirl
Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 26 år, 168 cm, veier ca 60 kg.

Er ikke overvektig på noen måte,men merker jeg har litt mage, mage og armer jeg vil stramme opp.(samt gå ned noen kg).

Vil gjerne ned til bikinisessongen...så har noen måneder på meg.

Trener ikke regelmessig, men det vil jeg begynne med nå.

Vil også spise riktig..er alså veldig kresen når det gjelder mat..

Vil jeg gå ned i vekt om jeg lever på knekkebrød, litt ost + juice?

En lett middag..og litt aktivitet?

Hva er en lavkarbodiett?

Kan også legge til at jeg går på ppiller av merket yasminelle(2 måned).

Tusentakk :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Syns ikke du bør fokusere på kiloene i det hele tatt. Tren mer for å stramme opp istedet. De har gjerne introduksjonkurs på treningssentre og seminarer om kosthold.

Skrevet
Syns ikke du bør fokusere på kiloene i det hele tatt. Tren mer for å stramme opp istedet. De har gjerne introduksjonkurs på treningssentre og seminarer om kosthold.

Du har rett..men har litt ekstra på magen og lårene jeg gjerne vil bli kvitt..tenker det er gunstig samtidig som jeg "strammer" meg opp litt :-)

Gjest Gjest_Birgitte_*
Skrevet

Hvordan er det mulig å ikke ha forkunnskaper om mat? Vet du ikke at man trenger proteiner, kalsium, jern, vitaminer osv?

Man går da ned i vekt om man ikke spiser noe, men det kan man også gjøre ved å spise riktig og sunt. Knekkebrød, litt ost og juice er ikke bra nok.

Skjerp deg. Det holder til og med å lese VG/Dagbladet eller google 'sunn mat' for å få med deg hva du skal ha i deg.

Skrevet
Hvordan er det mulig å ikke ha forkunnskaper om mat? Vet du ikke at man trenger proteiner, kalsium, jern, vitaminer osv?

Man går da ned i vekt om man ikke spiser noe, men det kan man også gjøre ved å spise riktig og sunt. Knekkebrød, litt ost og juice er ikke bra nok.

Skjerp deg. Det holder til og med å lese VG/Dagbladet eller google 'sunn mat' for å få med deg hva du skal ha i deg.

Jeg mente mer at jeg er usikker på hva som går under raske karbohydrater osv.kan jeg feks spise agurk som egentlig bare inneholder vann?

Skrevet (endret)

Det du kan gjøre for å klare å gå ned i vekt er egentlig ganske enkelt. Null sukker, ikke margarin på skiven eller knekkebrødet,null brus, null potetgull og snacks og null sjokolade. Bortsett fra f eks fredager. Da er alt lov.

Altså suketter i teen, ikke engang en teskje sukker. Kun lettbrus, helst zero-brus, cola eller sprite er godt. Ingenting snacks og da mener jeg ingenting. Ikke engang en rute sjokolade eller 2 flak potetgull. Kun på fredager! Spis gjerne en brødskive hver dag ellers knekkebrød. Spis magert pålegg, f eks kalkun, finnes i mange varianter og er kjempegodt. Ikke drikk noe annet enn vann, te eller lettbrus. Ang frokost, spis dette HVER dag, gjerne i form av kornblandinger, da med melk ekstra lett eller skummet. Spis vanlig middag, mindre potet, pasta og ris ellers normal porsjon. Pøs på med grønnsaker. Ikke spis mye frukt, det er mange kcal i all frukt. Men grønnsaker kan du spise mye av.

Kjøp deg en rockering, en trim-rockering. De veier ca 1,2 kg, er over en meter i diameter. Rock med denne 10-20 min pr dag. Likt antall begge veier. Ta hundre situps hver eneste dag.

Du vil merke forskjell raskt..

Jeg har gjort dette siden 1. januar og gått ned fra 68 kg til 60 og har minsket midjemålet med 15 cm!

Endret av Sofia
Skrevet
Hei,

Jeg er en jente på 26 år, 168 cm, veier ca 60 kg.

Er ikke overvektig på noen måte,men merker jeg har litt mage, mage og armer jeg vil stramme opp.(samt gå ned noen kg).

Vil gjerne ned til bikinisessongen...så har noen måneder på meg.

Trener ikke regelmessig, men det vil jeg begynne med nå.

Vil også spise riktig..er alså veldig kresen når det gjelder mat..

Vil jeg gå ned i vekt om jeg lever på knekkebrød, litt ost + juice?

En lett middag..og litt aktivitet?

Hva er en lavkarbodiett?

Kan også legge til at jeg går på ppiller av merket yasminelle(2 måned).

Tusentakk :klemmer:

Å gå ned i vekt med dine mål blir som å skrape vekk is fra bilruta i juli; helt unødvendig.

Vil du komme i form og være fysisk for HELSA sin skyld, så er det supert, men hiv vekta ut der den fortjener å være (metallgjenvinning).

Å skaffe seg litt basiskunnskap gjør du mye bedre ved p ikke bruke tida på KG, men finn gode, objektive informasjonssider på nett. Ord, uttrykk, terminologi tar deg et par sekund å google, så den er grei. Ikke stol et fnudder på nettsider som vil promotere en livsstil, diett, bok, person eller blogger. Det er info som stort sett ikke stemmer, kunnskap som er vridd opp-ned på, og de vil selge deg et produkt e.l. Men du vil møte at folk henviser deg til ymse nettsider om dietter, nettopp fordi de ikke kan ting godt nok selv, men har dønn tro på at x måte er den eneste rette.

Og jeg ville ikke ha fulgt rådene med å dytte i deg masse lettprodukter, sukkerfir brus og kunstige søtningsmidler. Kurant i smp mengder, men jo mindre kjemi jo bedre. Sats heller på vann, fruktjuice, smudies og te.

Spis fornuftig, variert (rødt og kvitt kjøtt, fisk, frukt og grønt, gode karbohydrater som helkornsbrud, brun ris, fullkornspasta, quinoa) og få i deg minimum 2000 kcal per dag. Skei gjerne ut til gangs innimellom, og nyt maten. Du er utrolig heldig som er frisk og kan trene. Finnes mange der ute som må ha hjelp til å kle på seg, og ungdommer som ikke kan trene. Ikke misbruk din , og invester heller i helse, ikke primært utseende og andre ting som forgår lell :)

Gjest Gjest
Skrevet
Å gå ned i vekt med dine mål blir som å skrape vekk is fra bilruta i juli; helt unødvendig.

Vil du komme i form og være fysisk for HELSA sin skyld, så er det supert, men hiv vekta ut der den fortjener å være (metallgjenvinning).

Å skaffe seg litt basiskunnskap gjør du mye bedre ved p ikke bruke tida på KG, men finn gode, objektive informasjonssider på nett. Ord, uttrykk, terminologi tar deg et par sekund å google, så den er grei. Ikke stol et fnudder på nettsider som vil promotere en livsstil, diett, bok, person eller blogger. Det er info som stort sett ikke stemmer, kunnskap som er vridd opp-ned på, og de vil selge deg et produkt e.l. Men du vil møte at folk henviser deg til ymse nettsider om dietter, nettopp fordi de ikke kan ting godt nok selv, men har dønn tro på at x måte er den eneste rette.

Og jeg ville ikke ha fulgt rådene med å dytte i deg masse lettprodukter, sukkerfir brus og kunstige søtningsmidler. Kurant i smp mengder, men jo mindre kjemi jo bedre. Sats heller på vann, fruktjuice, smudies og te.

Spis fornuftig, variert (rødt og kvitt kjøtt, fisk, frukt og grønt, gode karbohydrater som helkornsbrud, brun ris, fullkornspasta, quinoa) og få i deg minimum 2000 kcal per dag. Skei gjerne ut til gangs innimellom, og nyt maten. Du er utrolig heldig som er frisk og kan trene. Finnes mange der ute som må ha hjelp til å kle på seg, og ungdommer som ikke kan trene. Ikke misbruk din , og invester heller i helse, ikke primært utseende og andre ting som forgår lell :)

Bergans! :klappe:

Skrevet

Du kan vel ikke si noe om kroppsfasongen hennes kun ut fra vekten. Jeg tenker at hun bestemmer selv om hun vil gå ned noen kilo eller ikke. Dersom hun føler at hun har for mye rundt magen og kun ønsker å gå ned noen få kilo så må hun få bestemme det selv.

Man kan være sunn og frisk for helsen sin skyld selv om man ønsker å ta av seg litt.

Hva er forresten galt med å følge med på sin egen kroppsvekt?

Skrevet
Du kan vel ikke si noe om kroppsfasongen hennes kun ut fra vekten. Jeg tenker at hun bestemmer selv om hun vil gå ned noen kilo eller ikke. Dersom hun føler at hun har for mye rundt magen og kun ønsker å gå ned noen få kilo så må hun få bestemme det selv.

Man kan være sunn og frisk for helsen sin skyld selv om man ønsker å ta av seg litt.

Tror egentlig du svarte litt på det selv her.....

TS er en helt normal, slank, frisk person. Hennes KMI er suveren, og jenter skal fortrinnsvis beholde skjelett, menstruasjon og lår litt bredere enn en fyrstikk.

Problemet med jenter er at de automatisk tar vekt som motivator, den bestemmer, den avgjør. For noe tull. Er du sykelig under- eller overvektig så er det en helt annen sak.

Jenter varierer stort sett med 2-3 kg i vekt per syklus uansett, så hvorfor bry seg om hva en metalldings sier når vekten din er normal og du er frisk? Skulle ønske at alle ga en lang blanke i hvordan Cheryl Cole ser ut, og hvilke kropssfasonger som frontes overalt. De har da ingenting med livet, med skjønnhet, med helse, med sunnhet å gjøre uansett, så hvorfor folk bruker energien sin på å kopiere sånt er bare trist.

At man vil stramme opp litt her og der, bli sterkere og i bedre form er noe alle bør tenke på, men for kroppen og framtida sin skyld. Ikke fordi den buksa i x størrelse så digg ut på Jennifer Aniston.....At man får mer overskudd, kan løfte bruskassene selv, at man føler seg bedre og er mer fornøyd, at man holder ut på steptimen, at man får bedre holdning, forhindrer sykdom osv osv er bare positivt :) Men du som normalvektig får ikke det av metalldingsen, uansett hva den viser.

Skrevet
Hør på Bergans!

:enig: Signerer denne!

Skrevet

takk...orker ikke svare på bergangs da vedkommende ikke forstod meg i utgangspunktet..

Skrevet
takk...orker ikke svare på bergangs da vedkommende ikke forstod meg i utgangspunktet..

Synes det er ganske utakknemlig og frekt hvordan du svarer her TS.

Bergans har gitt deg ypperlig svar og tatt seg tid til å skrive 2 innlegg i tråden din med svar, og er en av de få her inne på KG som det er verdt å høre på når det kommer til dette temaet. Hun har gitt deg svar på hva du bør satse på, hvor mange kalorier daglig etc. Hvor er dette ikke samsvar med dine spørsmål? Ikke forstod deg ? Man forstår at folk selv ønsker å ned i vekt, men hva Bergans sier er at du sannsynligvis ser flott ut allerede, og derfor ikke bør fokusere på selve vekten, men mer på sunn mat og aktivitet, og dermed trivsel på den måten.

Skrevet
Synes det er ganske utakknemlig og frekt hvordan du svarer her TS.

Bergans har gitt deg ypperlig svar og tatt seg tid til å skrive 2 innlegg i tråden din med svar, og er en av de få her inne på KG som det er verdt å høre på når det kommer til dette temaet. Hun har gitt deg svar på hva du bør satse på, hvor mange kalorier daglig etc. Hvor er dette ikke samsvar med dine spørsmål? Ikke forstod deg ? Man forstår at folk selv ønsker å ned i vekt, men hva Bergans sier er at du sannsynligvis ser flott ut allerede, og derfor ikke bør fokusere på selve vekten, men mer på sunn mat og aktivitet, og dermed trivsel på den måten.

men jeg skrev jo at jeg har noen kg ekstra her og der..er

vel jeg som bestemmer om jeg trives med det eller ikke?Synes innlegget til denne bergans ble litt"kjære,dumme deg...du ser for mye på tv..og vil se litt hollywood ut bare"..

Ikke meningen å være utakknemlig..men ønsker ikke slike svar.

Jeg ønsker ¨¨å gå ned noen kg.

Takk.

Skrevet

Sikker på at hun ikke mente det sånn! :) Det som er med internett, man vet aldri når man ikke snakker med noen face2face og kan bli oppfattet annerledes, det er sant.

Siden du ikke trener ville jeg ha lagt inn noen joggeturer. Jeg er ingen ekspert, men du er jo ikke for tung til å jogge, og ca som meg selv, og jeg jogget ute 4 ganger i uken, minimum 30 min.

Spiste 5-6 ganger om dagen. Frokost spiser jeg havregryn med syrnet lettyoghurt, eller 3 grove knekkebrød til frokost, med pålegg som sennep med kalkunskinke, skinke, + agurk, en pære eller litt yoghurt etc. Lunch: noe av det samme. Mellommåltid: nøtter eller frukt, middag: laks, litt poteter, mye salat og grønt. Kylling er også bra og det spiser jeg selv mye av, kan lage mye godt. Husk ikke en halv tallerken med ris. Til middag spiser jeg vanlige ting, bare litt av alt, og ikke til jeg er stappmett.

For kvelden tar jeg meg en avocado f.eks. Alltid 2 glass vann før jeg spiser for metthetsfølelsen, og har en flaske ved pulten. Ikke drikk deg ihjel dog ;)

Du må spise nok hvis du begynner å trene, så ikke kutt ned til minimalt, da står man ofte bom still.

Lykke til, dette kan du få til !=)

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, det er bra nok. Spesiellt hvis man kombinerer det med en lett middag bestående av grønnsaker og kjøtt/fisk/kylling. Synes TS høres fornuftlig ut jeg.

Gjest Gjest_happy_*
Skrevet

Jeg ville ha satset på styrketrening for hele kroppen et par-tre ganger i uken hvis jeg var deg, i tillegg til annen trening. Styrketrening er både bra for oppstramming, samtidig som det bygger muskelmasse, og jo større muskelmasse, jo mer fett vil kroppen forbrenne - døgnet rundt.

Men da kan du ikke bruke vekten som indikator for fremgang, siden muskler veier mer enn fett. Du vil imidlertid ganske raskt se forskjell på kroppen! Og hvis jeg forstår deg rett, er det vel det som er hovedmålet - ikke nødvendigvis antall kilo kroppen veier. :)

Det er vanskelig å gi deg spesifikke råd om trening og kosthold uten å vite mer om deg og dine nåværende vaner og interesser. Uansett finnes det ikke én riktig løsning som passer for alle - du må finne det som fungerer for deg over tid. Det er mye god informasjon å hente på nettet hvis man er litt kritisk og styrer unna "mirakelkurene". Livsstilsendring er vel nøkkelordet her. Lykke til videre!

Skrevet (endret)

Takk, Mir :) du oppfattet min intensjon helt korrekt.

TS har har skremmende like mål som meg, og jeg har laaaangt derifra all vekt og muskulatur jevnt fordelt over karosseriet. Så jeg kjøper ikke helt den der om at en hel stor haug av kilo kan ha samlet seg på kun ett sted ;) Det er TS sin avgjørelse, ingen har satt tvil om det, men når man spør om råd via et offentlig nettsted, så må man tåle svar som kanskje skviser kvisa litt også, ikke bare klapp på skuldra.

Punktslanking er ikke noe kroppen støtter, men å stramme opp, samt øke styrke og kondisjon, er fullt mulig. Likevel, å ha fokus på det lille som ikke er et helseproblem (ideen om at tre kg må bort, ellers så er lykke umulig), kontra det store som er fysisk aktivitet (som regel mangel på det, som i verste fall har fatale konsekvenser) er typisk vestlig og typisk unge jenter.

Jeg tror bare at vi jenter vil bli langt mer fornøyde og takknemlige for hva vi faktisk har, og hvor sinnssykt heldige vi er, hvis noen få kilo ikke bestemmer alt. Og at vi trener og spiser god mat for helse og velvære, ikke for våre venners del, nattklubben sin del eller fordi en modell ser slik og sånn ut.

Og vi har alle et ansvar for hva slags holdninger vi utstråler til de rundt oss, spesielt til de som er yngre og enda mer mottakelige for negative holdninger til kropp og mat.

Endret av bergans
Skrevet

At du velger å ikke tro meg når jeg sier at jeg faktisk har ekstra kg på rumpa og lårene..mer enn andre steder..(sa ikke en haug, men nok tila t det plager meg) får være ditt problem. At du er fornøyd med slik du ser ut nå er vel og bra, jeg er også fornøyd med meg selv, men vil gjerne ned litt igjen, stramme opp og få bort valkene.

Det har da ingenting med at jeg ikke tåler kritiske svar på et offentlig forum..men du kommer med uttalelser som egentlig ikke har noe med det jeg lurer på å gjøre. Jeg vil bli kvitt valkene og stramme opp...meg om det.

Videre skrev du;

"Punktslanking er ikke noe kroppen støtter, men å stramme opp, samt øke styrke og kondisjon, er fullt mulig. Likevel, å ha fokus på det lille som ikke er et helseproblem (ideen om at tre kg må bort, ellers så er lykke umulig), kontra det store som er fysisk aktivitet (som regel mangel på det, som i verste fall har fatale konsekvenser) er typisk vestlig og typisk unge jenter."

Jeg vil ikke drive me punktslanking(hadde det vært mulig, så JATAKK), jeg ønsket bare råd om hva man kan og bør spise om man skal være sunn og også litt begrenset ved siden av trening. Jeg skrev at jeg er veldig kresen når det gjelder mat, og liker derfor ikke så mye grønnsaker. Var derfor nysgjerrig på om jeg feks kan spise mye agurk istedet, som egentlig bare inneholder masse vann..

Og du skrev også:

"Jeg tror bare at vi jenter vil bli langt mer fornøyde og takknemlige for hva vi faktisk har, og hvor sinnssykt heldige vi er, hvis noen få kilo ikke bestemmer alt. Og at vi trener og spiser god mat for helse og velvære, ikke for våre venners del, nattklubben sin del eller fordi en modell ser slik og sånn ut. "

Ærligtalt..jeg er en voksen dame...skjerp deg. Jeg gjør dette for min egen del. Og om jeg så hadde valgt å gjøre det for andre for å trives bedre med meg selv, so ..so what...meg om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...