Gjest Gjest_Mariell_* Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Jeg eier og driver en liten bedrift med under 10 ansatte. Ifjor ansatte jeg en kvinne i slutten av tyveårene som tidligere har vært veldig syk. Hun var borte fra arbeidslivet i 3-4 år før jeg ansatte henne. Jeg ansatte henne med vilje og tro om at hun virket ut som en oppegående og dyktig jente, det viste seg å stemme. Hun gjør en god jobb De siste tre-fire månedene har hun oppført seg merkelig mot meg og hun har vært tildels lat. Hun har behov for å heve seg over meg, pirke på ting jeg gjør, hun liker ikke at jeg er vekke en dag fra jobb (f.eks. hvis jeg er borte p.g.a. sykdom eller er på jobbreise) og lignende. Hun har også virket umotivert og trøtt. Jeg tok dette opp med henne på personalsamtale og spurte om det var noe i veien. Hun sa at alt var i orden, men hun var trøtt for tiden. Jeg spurte henne om hun ønsket å få større stilling/mer ansvar, eller om hun ville ha mindre eller om hun trivdes slik det er nå. Hun trivdes som hun hadde det nå. Jeg spurte henne selvsagt veldig mye spørsmål om arbeidsmiljø o.s.v. men jeg kan ikke skrive alt her. Det virket på meg som hun trivdes i jobben, men var litt sliten. Jeg har ordnet fridager til henne fremover. Den siste tiden har hun blitt enda mer pirkete på meg, kommenterer småbagateller og får meg til å føle at jeg ikke gjør en god jobb som leder. Jeg tar det selvsagt ikke til meg personlig, men det er plagsomt å stadig bli pirket på. Hun har også merkelige kommentarer som f.eks: "jeg kunne aldri vært sammen med din mann" "de som eier bedrift har ofte bare bedrift for å ha en status" "ja men hvorfor er det ikke slik" "hvorfor gjør vi det på denne måten". Forøvrig vet jeg at hun har problemer med kjæresten sin, og jeg vet at mange syns min mann er utrolig snill. Jeg er selvsagt ikke bedriftsleder for å få status, snarere tvert imot. Jeg elsker jobben min og jeg har alltid hatt god arbeidsmoral. Det virker som at hun er sjalu på mitt liv, noe jeg egentlig ikke alltid forstår. Jeg er usikker på hvordan jeg skal takle denne situasjonen. Skal jeg si det direkte til henne? Eller er det andre måter å takle det på?
Gjest mistenksom Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Hun har behov for å heve seg over meg, pirke på ting jeg gjør, hun liker ikke at jeg er vekke en dag fra jobb (f.eks. hvis jeg er borte p.g.a. sykdom eller er på jobbreise) og lignende. Den siste tiden har hun blitt enda mer pirkete på meg, kommenterer småbagateller og får meg til å føle at jeg ikke gjør en god jobb som leder. merkelige kommentarer som f.eks: "jeg kunne aldri vært sammen med din mann" Forøvrig vet jeg at hun har problemer med kjæresten sin, og jeg vet at mange syns min mann er utrolig snill. Det virker som at hun er sjalu på mitt liv, noe jeg egentlig ikke alltid forstår. Har hun noe på gang med din mann? Hun har begynt å oppføre seg som om hun skulle eie firmaet, og har et dårlig forhold hjemme, og er sjalu på deg.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Har hun noe på gang med din mann? Hun har begynt å oppføre seg som om hun skulle eie firmaet, og har et dårlig forhold hjemme, og er sjalu på deg. [/quote :dåne: så klart, selvfølgelig har det med hennes mann å gjøre, ærlig talt hvis du ikke har noe mer fornuftig å komme med en dette så la være.
Gjest Labama Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Jeg eier og driver en liten bedrift med under 10 ansatte. Ifjor ansatte jeg en kvinne i slutten av tyveårene som tidligere har vært veldig syk. Hun var borte fra arbeidslivet i 3-4 år før jeg ansatte henne. Jeg ansatte henne med vilje og tro om at hun virket ut som en oppegående og dyktig jente, det viste seg å stemme. Hun gjør en god jobb De siste tre-fire månedene har hun oppført seg merkelig mot meg og hun har vært tildels lat. Hun har behov for å heve seg over meg, pirke på ting jeg gjør, hun liker ikke at jeg er vekke en dag fra jobb (f.eks. hvis jeg er borte p.g.a. sykdom eller er på jobbreise) og lignende. Hun har også virket umotivert og trøtt. Jeg tok dette opp med henne på personalsamtale og spurte om det var noe i veien. Hun sa at alt var i orden, men hun var trøtt for tiden. Jeg spurte henne om hun ønsket å få større stilling/mer ansvar, eller om hun ville ha mindre eller om hun trivdes slik det er nå. Hun trivdes som hun hadde det nå. Jeg spurte henne selvsagt veldig mye spørsmål om arbeidsmiljø o.s.v. men jeg kan ikke skrive alt her. Det virket på meg som hun trivdes i jobben, men var litt sliten. Jeg har ordnet fridager til henne fremover. Den siste tiden har hun blitt enda mer pirkete på meg, kommenterer småbagateller og får meg til å føle at jeg ikke gjør en god jobb som leder. Jeg tar det selvsagt ikke til meg personlig, men det er plagsomt å stadig bli pirket på. Hun har også merkelige kommentarer som f.eks: "jeg kunne aldri vært sammen med din mann" "de som eier bedrift har ofte bare bedrift for å ha en status" "ja men hvorfor er det ikke slik" "hvorfor gjør vi det på denne måten". Forøvrig vet jeg at hun har problemer med kjæresten sin, og jeg vet at mange syns min mann er utrolig snill. Jeg er selvsagt ikke bedriftsleder for å få status, snarere tvert imot. Jeg elsker jobben min og jeg har alltid hatt god arbeidsmoral. Det virker som at hun er sjalu på mitt liv, noe jeg egentlig ikke alltid forstår. Jeg er usikker på hvordan jeg skal takle denne situasjonen. Skal jeg si det direkte til henne? Eller er det andre måter å takle det på? Vel vet ikke helt hva jeg skal tro om denne tråden. En bedriftseier med under 10 ansatte vil nok ikke lufte sitt problem med ansatte på kvinneguiden. Og gjøres det så er det vel ikke for ingntig at du ikke har respekt fra dine ansatte. Prøv å få råd hos NHO eks. Et HR konsulentfirma eller les noen bøker. Det kan også løses så enkelt at du sier henne opp da hun påvirker bedriften negativt og har en dårlig holdning til sitt arbeidssted. Kansje du skulle knyttet deg bedriftslegetjensten og sendt henne dit, kansje hun er blitt syk igjen uten at hun vil se dette? Dette kan være så mangt men det er også en kjent sak at når prøvetiden er over kommer den rette siden av personer som nylig er ansatte frem. De fleste ganger går det bra men noen ganger slår det feil og vi har en feilansettelse som koster.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Du er sjef. Du har prøvd å gi henne fri, du har prøvd å snakke med henne. Men har du prøvd å si rett ut at du synes hun er litt frekk? Det ville jeg gjort.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Kanskje hun er litt misunnelig på ditt liv, som du sier. Men uansett; du er sjefen, og greit nok at dere har et greit forhold og at du kanskje ikke fremstår som så veldig autoritær, men man oppfører seg da noenlunde høflig mot sjefen. Har dere kanskje blitt litt for gode venninner, slik at hun er blitt litt for varm i trøya? At hun stiller kritiske spørsmål til ting, eller foreslår andre måter å løse ting på, er jo bare positivt så lenge det er konstruktivt det hun kommer med. Men er det bare syting og klaging, så bør du ta det tydeligere opp med henne. Det samme gjelder latskapen, hvis den fortsetter eller utvikler seg enda mer. Ellers bør du sette henne litt på plass, ved å komme med litt "skarpe" svar. Ha en kjapp kommentar på lur på det hun pleier å si, slik at hun blir litt overrasket og skjønner at hun har gått over streken. Det hun sier om din mann, kan du jo bare svare henne med noe sånt som at "det er jo helt greit, for han er min og ikke din" eller "bra for han at det er meg han lever med og ikke deg da". Og skal du trekke det enda lenger kan du jo f.eks. når hun sier det med status, at "nei, de fleste har ikke bedrift for statusen sin del, men for å sørge for at du og andre har et arbeid å gå til". Forøvrig vil jeg si: At du tar dette opp på KG ser jeg ingenting galt i, så lenge personen det gjelder ikke kan kjenne det igjen. Sier ikke noe om dine evner som leder, slik en eller annen besservisser her klarte å vri av seg. Av og til er man helt maktesløse. Når det ikke hjelper å snakke med personen, og man heller ikke har andre man kan ta det opp med (uten at de skjønner hvem det gjelder) så kan man faktisk få mange gode tanker her inne. Siden folk her er helt nøytrale og ikke kjenner situasjonen eller personene mer enn det som blir fortalt, får man ofte de første tankene som faller inn hos den som leser. Løsningen kan ofte være enklere enn det man klarer å se selv. Men det avhenger jo selvsagt av at opplysningene som gis er helt riktige, ingenting utelates og ingenting diktes opp. Men det er selvsagt mye basert på TS inntrykk og slik HUN har oppfattet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå