Matvraket Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 Vi skal ha middagsgjester og jeg vurderer å forsøke meg på kyllingspyd. Det må være litt spicy da gjestene er vant til sterk mat. Men har kjøpt inn noe sterk marinade som jeg legger kyllingen i. Men trenger ideer til hva ha ved siden av? Hva kan jeg bruke som tilbehør? Samboer ønsket fløtegratinerte poteter, men det er vel litt kjedlig? Salat er vel en sikker vinner? Men hva med saus? Hvilken type? Og hva tre på spydene? Har dere noen ideer til meg???
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 tre på løk, auberginer, tomat, bacon etc Som tilbehør syns jeg det høres veldig godt ut med potetbåter - altså når du legger dem i en ildfast form, så heller du over litt olje og krydrer potetene med det du føler for og steker det godt i ovnen (pleier å koke potene først da) Saus aner jeg ikke, er ikke noe god på saus
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Vi skal ha middagsgjester og jeg vurderer å forsøke meg på kyllingspyd. Det må være litt spicy da gjestene er vant til sterk mat. Men har kjøpt inn noe sterk marinade som jeg legger kyllingen i. Men trenger ideer til hva ha ved siden av? Hva kan jeg bruke som tilbehør? Samboer ønsket fløtegratinerte poteter, men det er vel litt kjedlig? Salat er vel en sikker vinner? Men hva med saus? Hvilken type? Og hva tre på spydene? Har dere noen ideer til meg??? Putt bare kjøtt på spydene hvis du skal grille - ikke noe er verre enn brente grønnsaker sammen med halvstekt kjøtt! Og kylling skal jo være gjennomgrillet også, det er ikke bra for grønnsakene. Tilbehør: Alt mulig du synes er godt. Båtpoteter er godt sammen med grillmat. Det samme er basmatiris (kok den i buljong hvis du synes den trenger mere smak), baguetter/franskbrød, pitabrød (varmes på grillen), bulgur og linser. Salat er alltid greit, og kan være topp men blir ofte litt kjedelig. Hva med noen grønnsaker på grillen sammen med kyllingen? Mais, babymais, squash, asparges... Eller rotgrønnsaker i stekeovnen sammen med potetene, for eksempel søtpoteter, pastinakk, kålrot, persillerot.... Saus er vanskelig, iom marinaden du bruker til kjøttet. Men kald saus fungerer alltid. Aioli - eventuelt tilsatt ekstra smaker utover hvitløk, tzatziki, barbequesaus, sur-søt chilisaus etc. Finnes mye godt på flaske om du ikke vil lage selv fra bunnen av. Lykke til!
AnneMarthe Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 http://annemarthee.wordpress.com/2009/05/1...yd-med-kylling/ Veldig gode kyllingspyd, men de er ikke så veldig spicy. Du kan sikkert bytte ut marinaden hvis du vil ha den sterkere
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Kyllingsatay er nydelig! Serveres med ris og en agurk/ rødløk/ limesalat i tillegg til sataysaus.
Matvraket Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2010 Fantastisk!! Dette var bedre enn forventet:=) Og det bildet av kyllingspydene inspirerte ja! Så flott med masse farger. Noen som har en formening om hvor lenge dette må steke? Det kan vel egentlig ganske lett søkes opp på nett også, men tar gjerne imot:=) Tusen takk jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå