Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. mars 2010 #1 Skrevet 11. mars 2010 For en måneds tid siden fikk min svigermor beskjed fra utleier om at hun måtte flytte. Utleien er ulovlig, og utleier må betale 10000,- hver måned hun bor der. Han vil følgelig ha henne ut så fort som mulig. Utleiemarkedet der hun bor er imidlertid trangt, og da hun ikke måtte betale depositum der hun bor nå, har hun ikke mulighet til å betale en særlig stor sum på neste leilighet heller. Hun er 100% ufør, og har ingen økonomisk sans, så hun betaler hver mnd store summer til inkassofirmaer. Å spare opp nok til depositum er dermed heller ikke enkelt. Hun står på venteliste på kommunal leilighet, men dit får hun flytte tidligst 1. mai. Husleier vil jo ha henne ut NÅ, men ifølge leiekontrakten hennes har hun 3 mnd oppsigelse. Gjelder denne når utleien er ulovlig, eller må hun ta til takke med hva som helst så fort som overhodet mulig?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Nå er det ikke speisielt lenge til 1. mai, da. Kan hun ikke bli boende der hun er ut denne måneden (vi er jo uansett snart halvveis, så han må vel betale "straff" for mars uansett) og så bo et annet sted i april. Hos f.eks dere, evt andre barn, venner?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Nå er det ikke speisielt lenge til 1. mai, da. Kan hun ikke bli boende der hun er ut denne måneden (vi er jo uansett snart halvveis, så han må vel betale "straff" for mars uansett) og så bo et annet sted i april. Hos f.eks dere, evt andre barn, venner? Mannen min er det eneste barnet hennes, vi har absolutt ikke plass. Hun har heller ingen venner hun kan bo hos, og hvor skal hun gjøre av møblene sine? Det jeg lurte på er dermed om hun fortsatt har disse 3 mnd oppsigelsesfrist, eller om dette er ugyldiggjort siden utleier har sagt henne opp, og utleien er ulovlig? Kan utleier finne en hvilken som helst annen leilighet og plassere henne i? Hun er dårlig til beins og kan derfor ikke bo hvor som helst heller.
Rosalie Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Utleier må regne med å betale annen bolig/straffebøter for henne ut oppsigelsestiden på tre måneder.
Gjest fisk Skrevet 11. mars 2010 #5 Skrevet 11. mars 2010 Mannen min er det eneste barnet hennes, vi har absolutt ikke plass. Hun har heller ingen venner hun kan bo hos, og hvor skal hun gjøre av møblene sine? Det jeg lurte på er dermed om hun fortsatt har disse 3 mnd oppsigelsesfrist, eller om dette er ugyldiggjort siden utleier har sagt henne opp, og utleien er ulovlig? Kan utleier finne en hvilken som helst annen leilighet og plassere henne i? Hun er dårlig til beins og kan derfor ikke bo hvor som helst heller. Det er svigermoren din som må finne en ny plass å bo, ikke utleier som må finne et nytt sted å "plassere" henne. Det er vanskelig å kaste ut folk, man har mange rettigheter som leietaker, men denne saken er kanskje vrien p.g.a at utleieforholdet/boligen ikke er godkjent/ulovlig, så jeg ville sett meg om etter et nytt sted med en gang. Om dere hjelper henne med flyttingen skulle det vel gå greit å finne noe nytt til 1. april? Jeg tror NAV kan hjelpe til med å få lånt penger til depositum. Om det er akutt, må det vel være mulig å leie en lagerplass/bod til møblene å låne gjesteseng/sofa hos dere i mellomtiden? Eller har svigermoren din søsken, kanskje?
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Leietager har ansvar for å finne seg sted å bo - etter at oppsigelsestiden er gått ut. Selvfølgelig. Men utleier kan ikke kaste henne ut før de 3 oppsigelsesmånedene er gått. Det er utleiers ansvar å passe på at det er lovlig utleie. Blir han "tatt" for ulovlig utleie så må han ta støyten med å betale straffebeløpet på 10.000 i måneden i oppsigelsesmånedene til den som leier der.
Hanselot Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Leietager har ansvar for å finne seg sted å bo - etter at oppsigelsestiden er gått ut. Selvfølgelig. Men utleier kan ikke kaste henne ut før de 3 oppsigelsesmånedene er gått. Det er utleiers ansvar å passe på at det er lovlig utleie. Blir han "tatt" for ulovlig utleie så må han ta støyten med å betale straffebeløpet på 10.000 i måneden i oppsigelsesmånedene til den som leier der. Har du røyka sokka dine eller? Er det også utleiers ansvar dersom leieboeren er bankraner eller pedofil? Du mener i bunn og grunn at dersom jeg stikker noen med kniv så er det den som blir stukket sitt ansvar siden vedkommende gikk akkurat der jeg stakk? Står det i kontrakten at videreutleie ikke er lov eller skal avtales med utleier, regnes det som vesentlig mislighold og utleier kan straks si opp leieboer. Det er bare å lese i husleieloven.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Har du røyka sokka dine eller? Er det også utleiers ansvar dersom leieboeren er bankraner eller pedofil? Du mener i bunn og grunn at dersom jeg stikker noen med kniv så er det den som blir stukket sitt ansvar siden vedkommende gikk akkurat der jeg stakk? Står det i kontrakten at videreutleie ikke er lov eller skal avtales med utleier, regnes det som vesentlig mislighold og utleier kan straks si opp leieboer. Det er bare å lese i husleieloven. Hææææ??? Det er vel du som har røyka sokkene dine! Det er utleier som gjør noe ulovlig i denne saken her - ikke leietakeren! Utleier driver med ulovlig utleie! Og har selvfølgelig ikke fortalt det til leietaker! Leietaker er allikevel beskyttet av reglene i Husleieloven som sier at hun skal ha 3 måneders oppsigelsestid. Og TS har ikke sagt noe om at det er ulovlig fremleie. Det kan være noe helt annet. Men hvis det er fremleie så kan TS sin mor kreve erstatning: "Framleieren kan kreve erstatning av hovedleieren for det økonomiske tapet som er en følge av bortfallet av hovedleieavtalen." Som du selv sier, det er bare å lese Husleieloven.
Gjest Calle Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Har du røyka sokka dine eller? Er det også utleiers ansvar dersom leieboeren er bankraner eller pedofil? Du mener i bunn og grunn at dersom jeg stikker noen med kniv så er det den som blir stukket sitt ansvar siden vedkommende gikk akkurat der jeg stakk? Står det i kontrakten at videreutleie ikke er lov eller skal avtales med utleier, regnes det som vesentlig mislighold og utleier kan straks si opp leieboer. Det er bare å lese i husleieloven. Straks si opp og be om at noen straks flytter ut forskjellige ting. Du kan si opp noen i dag, men de har allikevel 3 måneders oppsigelsestid. Skal du kaste ut noen på dagen må du kunne henvise til noe som gjør at du har lov til å kaste ut på dagen. Kan du ikke henvise til paragraf i Husleieloven hvor det står om det at man kan kaste ut noen på dagen som har leid leilighet av en som har fremleid ulovlig?
Cava Queen Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 For en måneds tid siden fikk min svigermor beskjed fra utleier om at hun måtte flytte. Utleien er ulovlig, og utleier må betale 10000,- hver måned hun bor der. Han vil følgelig ha henne ut så fort som mulig. Hva slags ulovlig utleie er det snakk om? Det kan være ulovlig fremleie. Men hva er så de 10.000 som utleier må betale per måned? Hvem må han betale det til? Er det et straffebeløp for at han leier ut ulovlig? Moren din betaler ved husleien så det kan ikke være selve husleien... Fint om ts kunne utdype hva som egentlig har skjedd, for morens rettsvern er avhengig av hva det egentlig dreier seg om av ulovlighet.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Takk for svar. Saken er: Min svigermor leier et loft. Det viser seg at dette loftet ikke er godkjent til utleie, og kommunen har nå fått nyss i at noen bor der. Huseier er derfor dømt til å betale 10.000 i bot for hver måned noen bor der. Leietaker har fått panikk og vil kaste ut svigermor så fort som mulig, og ignorer fullstendig den retten som hun har til 3mnd oppsigelse. Svigermor sliter med å finne et nytt sted, siden det må være relativt sentralt/få trapper osv pga helsen. Og ikke minst har hun altså ikke depositumspenger. NAV kan sikkert være behjelpelige, som noen her har sagt, men den muligheten har vi ikke prøvd enda. Hun har ingen annen slekt enn oss, og vi bor som sagt trangt selv. Hun er en ensom sjel uten et altfor stort kontaktnett. Men hun får altså mest sannsynlig en kommunal leilighet 1. mai (hun får vite det i disse dager om hun får den), og da ønsker hun å bo der hun bor fram til da. Men da sier huseier at hun skal finne et annet sted til henne i mellomtiden, for hun får ikke lov til å bo der lenger. Men det har vel ikke huseier lov til...? Meen, så kommer problemet: Svigermor sjekket papirene sine i dag, og det viser seg at huseier ikke har undertegnet leiekontrakten! Hun har fyllt ut all annen informasjon, men selve signaturen er det kun svigermor som har skrevet. Tror ikke huseier vet dette, da hadde hun nok brukt det kortet allerede. Hva skjer om huseier finner ut at hun har glemt å signere, er de 3 mnd fortsatt gjeldende? (Huseier er altså kvinne, bare så dere ikke blir forvirret av allene hun-ene!)
Naos Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Det med kontrakten vet jeg ikke noe om. Svigermor høres litt hjelpeløs ut som ikke engang sørger for en signert kontrakt, men jeg antar det er mange av oss som tar for gitt at ting er i orden før de er det, og som får en overraskelse i ettertid. Jeg må si at jeg syns at huseier skikkelig ufin her. Vedkommende har tjent masse penger på å leie ut noe ulovlig, og så vil hun at svigermor skal rett ut og straffes for at hun som huseier har driti på draget. Hun burde i stedet ligget langflat, dette er en skikkelig ufin situasjon hun har satt din svigermor i. Skulle bare mangle om hun ikke betaler de gebyrene som løper i oppsigelsestiden. Det er nok beklageligvis mange frekke og/eller naive mennesker der ute som ikke er klar over at egne boenheter må registreres som det og godkjennes av kommunen. Det er mange krav, blant annet til brannsikring, og det har faktisk noe å si for eiendomsskatt også, der hvor det er gjeldende. Nei, svigermor må få bli, hun har en kontrakt - og så må huseier betale for sin ulovlighet, uavhengig om det har skjedd med overlegg eller ikke.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Svigermor høres litt hjelpeløs ut som ikke engang sørger for en signert kontrakt, men jeg antar det er mange av oss som tar for gitt at ting er i orden før de er det, og som får en overraskelse i ettertid. Jeg må si at jeg syns at huseier skikkelig ufin her. Vedkommende har tjent masse penger på å leie ut noe ulovlig, og så vil hun at svigermor skal rett ut og straffes for at hun som huseier har driti på draget. Hun burde i stedet ligget langflat, dette er en skikkelig ufin situasjon hun har satt din svigermor i. Skulle bare mangle om hun ikke betaler de gebyrene som løper i oppsigelsestiden. Det er nok beklageligvis mange frekke og/eller naive mennesker der ute som ikke er klar over at egne boenheter må registreres som det og godkjennes av kommunen. Det er mange krav, blant annet til brannsikring, og det har faktisk noe å si for eiendomsskatt også, der hvor det er gjeldende. Nei, svigermor må få bli, hun har en kontrakt - og så må huseier betale for sin ulovlighet, uavhengig om det har skjedd med overlegg eller ikke. Ja, min svigermor er hjelpeløs. Hun har svært liten kunnskap om slike formaliteter, og gikk ut fra at alt var i orden. Hun er lett å manipulere og å lure trill rundt, så vi har vært innom mange runder med ulike folk som har lurt henne. Denne huseieren bor egentlig i USA, men kom hjem i går. Hun bor nå hos sin mor, som leier første etasje i samme bolig som svigermor. Og svigermor og huseierens mor er/var bestevenninner, så dette tærer veldig på svigermoren min. Det jeg er redd for er at huseier vil lykkes i å innbille henne hva som helst, og vips har hun flyttet ut uten å ha noe steder å flytte inn. Det haster derfor veldig å få tak i et eller annet lovverk som kan bevise hva svigermor har rett på, slik at huseier ikke bare kan rave fram som hun vil. Men dette er jo en litt vanskelig sak da, siden hun ikke kan flytte hvor som helst. Det er et trangt leiemarked her vi bor, men det er absolutt mulig å få leilighet. Men de fleste leilighetene her er i sokkel langt oppe i et byggefelt, og da må hun gå lange bakker for å komme til butikken, og det er hun ikke i stand til. Hun har bodd et sted tidligere hvor hun måtte ta taxi for å gjøre innkjøp, og det var slik hun endte med en ukjent sum i inkassoregninger. Men alt dette er det jo ikke så lett å få huseier til å forstå! Hun ser jo bare en annonse i lokalavisa og tenker: "hvorfor i h''' kan hun ikke flytte dit????" Så det er nok mildt sagt krig der i gården i kveld. Skal også sies at svigermors venninne (huseiers mor) har nøkkel til leiligheten, og de har vært inne hos henne mens hun var på besøk til oss (hun festet en teip i dørsprekken, så det vet hun). Hva de har gjort der inne er jo umulig å si.
Gjest Glør Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 Meen, så kommer problemet: Svigermor sjekket papirene sine i dag, og det viser seg at huseier ikke har undertegnet leiekontrakten! Hun har fyllt ut all annen informasjon, men selve signaturen er det kun svigermor som har skrevet. Tror ikke huseier vet dette, da hadde hun nok brukt det kortet allerede. Hva skjer om huseier finner ut at hun har glemt å signere, er de 3 mnd fortsatt gjeldende? (Huseier er altså kvinne, bare så dere ikke blir forvirret av allene hun-ene!) Dersom man ikke har gyldig kontrakt er det standard husleielov som gjelder, og den sier også 3 mnd oppsigelse, så det har ingen betydning. Husleieloven er laget for å beskytte leietager. Å flytte før det er praktisk for leietager ville jeg i denne situasjonen bare gått med på dersom utleier fant et egnet sted, og betalte for hele den ekstra flyttingen. Leietager skal ikke lide for at utleier ikke har sjekket reglene.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Ja, min svigermor er hjelpeløs. Hun har svært liten kunnskap om slike formaliteter, og gikk ut fra at alt var i orden. Hun er lett å manipulere og å lure trill rundt, så vi har vært innom mange runder med ulike folk som har lurt henne. Denne huseieren bor egentlig i USA, men kom hjem i går. Hun bor nå hos sin mor, som leier første etasje i samme bolig som svigermor. Og svigermor og huseierens mor er/var bestevenninner, så dette tærer veldig på svigermoren min. Det jeg er redd for er at huseier vil lykkes i å innbille henne hva som helst, og vips har hun flyttet ut uten å ha noe steder å flytte inn. Det haster derfor veldig å få tak i et eller annet lovverk som kan bevise hva svigermor har rett på, slik at huseier ikke bare kan rave fram som hun vil. Men dette er jo en litt vanskelig sak da, siden hun ikke kan flytte hvor som helst. Det er et trangt leiemarked her vi bor, men det er absolutt mulig å få leilighet. Men de fleste leilighetene her er i sokkel langt oppe i et byggefelt, og da må hun gå lange bakker for å komme til butikken, og det er hun ikke i stand til. Hun har bodd et sted tidligere hvor hun måtte ta taxi for å gjøre innkjøp, og det var slik hun endte med en ukjent sum i inkassoregninger. Men alt dette er det jo ikke så lett å få huseier til å forstå! Hun ser jo bare en annonse i lokalavisa og tenker: "hvorfor i h''' kan hun ikke flytte dit????" Så det er nok mildt sagt krig der i gården i kveld. Skal også sies at svigermors venninne (huseiers mor) har nøkkel til leiligheten, og de har vært inne hos henne mens hun var på besøk til oss (hun festet en teip i dørsprekken, så det vet hun). Hva de har gjort der inne er jo umulig å si. Jeg skjønner at huseier vil ha ut svigermoren din pga boten på 10.000 kr pr mnd, men det er for galt å ville kaste henne ut på dagen, likevel.. Det er jo ikke svigermoren din som har begått en forbrytelse her! Du sier at en bolig som svigermoren din skal leie evt må fylle visse krav pga helseproblemer, blant annet ingen trapper,- men om hun bor på et loft i dag, må det vel være trapper opp dit? Om damen/moren til utleier som bor i 1.etg er en god venninne av svigermoren din kan hun kanskje bo der midlertidig mot gratis husvære frem til 1 mai? Så slipper utleier å betale boten og heller kan gi moren avslag som kompensasjon for å ha en gjest i 1 1/2 mnd? (Utleier har sikkert nøkkel til loftet selv, så det må jo ikke nødvendigvis være venninnen til din svigermor som har vært der oppe )
Hanselot Skrevet 12. mars 2010 #17 Skrevet 12. mars 2010 Straks si opp og be om at noen straks flytter ut forskjellige ting. Du kan si opp noen i dag, men de har allikevel 3 måneders oppsigelsestid. Skal du kaste ut noen på dagen må du kunne henvise til noe som gjør at du har lov til å kaste ut på dagen. Kan du ikke henvise til paragraf i Husleieloven hvor det står om det at man kan kaste ut noen på dagen som har leid leilighet av en som har fremleid ulovlig? Uff å uff! Jeg legger meg helt flat! Tror jeg har blandet inn en annen tråd i hodet mitt, beklager!
Lizzee Skrevet 12. mars 2010 #18 Skrevet 12. mars 2010 (endret) Slik jeg forstår det så har din mor fått leie en loftsleilighet som ikke er godkjent ifølge plan- og bygningsloven. Bygningsetaten har spesielle krav til boligstandard for å tillate bruksendring av en bolig eller deler av boligen. Hvis eier av boligen unnlater å søke om bruksendring og unnlater å følge opp de utbedringene som må til for å få bruksendringen så vil h*n ikke få lov til å bruke boligen eller deler av boligen til f.eks. utleieleilighet. I den tiden h*n allikevel bruker deler av boligen ulovlig vil det påløpe et straffegebyr - i dette tilfelle kr. 10.000,- per måned. Men dette er et dilemma som huseier selv er ansvarlig for! Når man leier ut en et loftslokale som ikke er godkjent som bolig så gjør man det på egen risiko. Huseier MÅ gi din mor 3 måneders oppsigelsestid og forholde seg til Husleielovens bestemmelser vedr oppsigelse av leietaker. Samtidig som huseier må forholde seg til kommunen og plan- og bygningsloven forskrifter. Men dette er to separate saker. Huseier kan ikke kaste ut moren din før 3 månedersfristen for å unngå problemer med kommunen. Det er ikke din mor som leier ulovlig - det er utleier som leier ut ulovlig! Endret 12. mars 2010 av Lizzee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå