Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Hørte forferdelige hyl ute av katten. Det var stille lenge, og så hylte hun igjen. I mitt hode hørtes det ut som om hun var hardt skadet eller fast i noe, og hylte i smerte.... Har lett og lokket etter henne lenge uten å finne henne, og så plutselig kommer hun frem "glad og lykkelig". Ser ingenting galt med henne. Hun har løpetid, er 3 år, og jeg har aldri vært borti lignende. Det er veldig langt til nærmeste mons. Har aldri sett andre katter/spor i dette området, så jeg tror ganske sikkert det var hun som skrek.... Any ideas?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Lar du en ukastrert hunnkatt gå ute?? Det er faktisk intet mindre enn direkte ansvarsløst! Du burde absolutt sterilisere/kastrere henne. Det er et stort problem med alle kattungene som fødes (kattebestanden i Norge er rett og slett for stor i forhold til antall gode katteeiere), og å finne gode hjem til dem blir stadig vanskeligere.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 He, he... Har lest lenge nok på dette forumet, til å forutsi at det ville komme sure oppstøt om sterilisering og kattunger. Gratulerer "Gjest" i 3. innlegg - du var først denne gangen (men noen premie blir det ikke) Det var ikke spørsmålet mitt, og tro meg - vi bor såpass langt unna andre folk og dyr, at jeg er mer redd for elgen, he, he!
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har hatt én hunkatt og flere hannkatter. Jeg trodde hunnkatten var syk da den begynte å mjaue og ynke seg, vrikket og vred på seg. Så skjønte jeg at den hadde fått løpetid. Det var altså ikke hyl og skrik, bare en enerverende jamring. Hannkatter i brunst høres ut som barnegråt nesten. Jeg holdt på å ringe barnevernet for mange år siden, husker jeg. Jeg trodde det var en liten unge som hylte så gudsjammerlig, så var det hannkatter .
Gjest Blubberella Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 (endret) He, he... Har lest lenge nok på dette forumet, til å forutsi at det ville komme sure oppstøt om sterilisering og kattunger. Gratulerer "Gjest" i 3. innlegg - du var først denne gangen (men noen premie blir det ikke) Det var ikke spørsmålet mitt, og tro meg - vi bor såpass langt unna andre folk og dyr, at jeg er mer redd for elgen, he, he! Det er ikke bare for å unngå kattunger at du bør sterilisere hunnkatten, men også for å redusere risikoen for jurkreft, livmorbetennelse (svært dødelig) og la katten slippe stresset løpetiden medfører. Du burde absolutt lytte til "gjest i innlegg nr 3"! Og uansett hvor langt unna folk du bor, så er sjansen alltid til stede for at streifende (ukastrerte) hannkatter stikker innom reviret til katta di. Endret 10. mars 2010 av Ylvina
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Hørte forferdelige hyl ute av katten. Det var stille lenge, og så hylte hun igjen. I mitt hode hørtes det ut som om hun var hardt skadet eller fast i noe, og hylte i smerte.... Har lett og lokket etter henne lenge uten å finne henne, og så plutselig kommer hun frem "glad og lykkelig". Ser ingenting galt med henne. Hun har løpetid, er 3 år, og jeg har aldri vært borti lignende. Det er veldig langt til nærmeste mons. Har aldri sett andre katter/spor i dette området, så jeg tror ganske sikkert det var hun som skrek.... Any ideas? Det var et parringshyl du hørte. Katten din venter mest sannsynlig kattunger, og du kan regne ca 65 dager fra dagen du hørte hylet til kattungene blir født, om katten din "tok seg" ved denne parringen. (De fleste katter bruker å ta seg når de hyler slik) Om det stemmer med dato du la ut dette innlegget og kattens hyl, så vil kattungene til katten din bli født i slutten på mai, og de er ikke leveringsklare før de er 12 uker gamle. Det vil si at om du ikke har noen til å passe kattungene for deg i sommerferien, så bør du sterkt vurdere å kastrere katten din. Dette kan fint gjøres nå, så kan du reise på ferie med god samvittighet i sommer
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 Det var ikke spørsmålet mitt, og tro meg - vi bor såpass langt unna andre folk og dyr, at jeg er mer redd for elgen, he, he! Og du tror katter max går 10 meter når de er ute? Under en løpetid så kan hunnkatten gå langt for å oppsøke en hannkatt, og ja - hannkatter går også langt for å oppsøke hunnkatter med løpetid. Her i Norge så kan man umulig bo så langt unna at katter kan gå løse ute uten å se en annen katt. Og stakkars katten din som går rundt i en stressende løpetid.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er fullstendig klar over at katter kan streife langt, har hørt mange utrolige historier om dette. Synes dog det er litt av en bragd om noen kommer hit(vi snakker mil og kryssing av elver). Marlo har kanskje ikke tenkt på at alle ikke bor i boligfelt eller i nærheten av andre, men selvfølgelig kan det jo ha vært besøk.... Hvis det var en mons her, ville de da "benyttet anledningen" og parret seg flere ganger? Hørte skrik - med laaange mellomrom i 2? timer, uten å finne katta.
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Det er jo nettopp derfor jeg skrev som jeg skrev - fordi ikke alle bor i boligfelt. Har selv bodd et sted som ligger temmelig langt unna folk, men du verden ... det streifet da en katt forbi der i ny og ne også.
Gjest ny gjest Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er skeptisk til at hunkatter på død og liv må steriliseres, særlig innekatter. Jeg tror at de mister noe av sitt naturlige følelsesliv da, og det er ikke sikkert at katten har det like bra som når hun er usterilisert. Men jeg ser selvfølgelig problemet med utekatter som får veldig mange unger. Nå har det imidlertid blitt vanskelig å få tak i vanlige huskatter fordi "alle" blir steriliserte. Så kanskje det er greit å la naturen gå sin gang for katten din?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 En hokatt parrer seg vanligvis flere ganger og det er veldig vanlig at kattungene har forskjellige fedre.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Nå har det imidlertid blitt vanskelig å få tak i vanlige huskatter fordi "alle" blir steriliserte. Så kanskje det er greit å la naturen gå sin gang for katten din? Si meg, hvor bor du???
Troyamin Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er skeptisk til at hunkatter på død og liv må steriliseres, særlig innekatter. Jeg tror at de mister noe av sitt naturlige følelsesliv da, og det er ikke sikkert at katten har det like bra som når hun er usterilisert. Men jeg ser selvfølgelig problemet med utekatter som får veldig mange unger. Nå har det imidlertid blitt vanskelig å få tak i vanlige huskatter fordi "alle" blir steriliserte. Så kanskje det er greit å la naturen gå sin gang for katten din? Tror du burde lese litt mer om katt før du uttaler deg. For dette lyser uvitenhet laaaaang vei!
Gjest Glør Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg er skeptisk til at hunkatter på død og liv må steriliseres, særlig innekatter. Jeg tror at de mister noe av sitt naturlige følelsesliv da, og det er ikke sikkert at katten har det like bra som når hun er usterilisert. Men jeg ser selvfølgelig problemet med utekatter som får veldig mange unger. Nå har ikke katter noe "følelsesliv" knyttet til kjønnsadferd, dette er instinkter som er enten av eller på. Og når de er på, dvs i løpetida er hunnkatten kun fokusert på å finne noen å parre seg med, og de spiser lite, slutter og stelle seg osv. Og de blir også frustrert dersom de er sperret inne, uten mulighet til å finne noen hann. Hvis hunnen ikke får parret seg varer løpetida inntil en måned, og kan inntreffe på nytt etter ca 14 dager. Dvs at en ukastrert innekatt vil gå mesteparten av tida og være på frustrert hannkattjakt og ute av stand til å stelle seg selv. I tillegg gir det å ha løpetid i hytt og pine en betydelig økt fare for kreft i livmor og eggstokker. Hvordan mener du at noen av disse tingene gjør at katten har det bedre? Jeg synes det kan være ok om man har ett kull på katten, så lenge man er forberedt på å ta vare på alle ungene selv, hvis man ikke får gitt dem bort, og kastrerer katten etterpå. Huskatten er tross alt ganske unik genetisk sett, pga den høye graden av naturlig utvalg, og det er ikke ønskelig at all katteavl blir kontrollert av mennesker. Men samtidig er det alt for mange katter i Norge i dag, så dette er ikke noe alle bør gjøre. Og å slippe ut katten, og tro at den ikke vil parre seg fordi det er langt til nærmeste nabo virker sløvt og lite gjennomtenkt. En katt som bor litt avsides til har ofte ett territorie på mange mål, og kan patruljere opptil ett par mil i døgnet. Hannkatter som lukter løpetid kan også gå lengre enn dette. Hunnkatter streifer også mer enn vanlig i løpetida, for å legge igjen duftspor hannen kan følge. Endret 11. mars 2010 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #16 Skrevet 13. mars 2010 har og en usterilisert pus på tre år nå, som aldri har hatt kattunger. Vi bor på landet med langt til nærmeste nabo, og det kommer aldri hannkatter hit.. Har ingen planer om å sterilisere pus, og det med løpetid en månede i strekk??? Pus her har sjeldent løpetid, kan gå mange måneder i mellom. Hun vasker og ordner seg og, og har aldri løpt langt avgårde. Så at pus må steriliseres når det ikke er hannkatter i mils omkrets er bare tull etter min mening..
Miss Puddel Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 det er da ikke noe problem å få tak i huskattunger? finn.no renner jo over av dem under "gis bort" hvert år...
Gjest Blubberella Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 (endret) har og en usterilisert pus på tre år nå, som aldri har hatt kattunger. Vi bor på landet med langt til nærmeste nabo, og det kommer aldri hannkatter hit.. Har ingen planer om å sterilisere pus, og det med løpetid en månede i strekk??? Pus her har sjeldent løpetid, kan gå mange måneder i mellom. Hun vasker og ordner seg og, og har aldri løpt langt avgårde. Så at pus må steriliseres når det ikke er hannkatter i mils omkrets er bare tull etter min mening.. Har du lest noe av det som er skrevet her i det hele tatt? Jeg skulle ønske det fantes obligatoriske kurs for uvitende dyreeiere som måtte gjennomføres før man overhode fikk skaffe seg dyr. Det er skremmende at folk ikke vet mer i 2010... Fint at pusen din har sjeldne løpetider, for det trenger hun absolutt med en eier som "ikke har noen planer om å sterilisere henne". Håper bare dere tar henne ofte til sjekk hos dyrlegen, da en ukastrert hunnkatt er utsatt for mange plager som kan være vanskelig å se på katten før det er for sent. for å gi det inn med teskje; en ukastrert hunnkatt vil i tillegg til risiko for stadige kattungekull kunne få følgende problemer: - Kreft i jur, livmor og eggstokker og generelt kreftsvulster i resten av kroppen. - Dødelig betennelse i livmor (merkes ofte ikke på katta før den er dødssyk) - Stress og frustrasjon. En katt i løpetid tenker instinktivt på kun én ting: få parret seg. Når ikke dette behovet blir dekt, blir katten stresset og kan få fysiske reaksjoner som f.eks. betennelse i livmoren (kommer ofte av stadige løpetider uten parring/befruktning). Hva er egentlig problemet med å sterilisere/kastrere katta si? Det koster penger, men er da mye bedre enn å bruke penger på p-piller i flere år, avlive kattunger man ikke får gitt bort, eller dyrlegeregning når katten pådrar seg sykdommer som er direkte knyttet til stadige løpetider. Kanskje må man også avlive katten i tidlig alder fordi den får kreft. Veterinærer sier også at man bør kastrere katten sin, uansett om den er inne- eller utekatt, så hvorfor er det så vanskelig å gjøre det som er best for katten? En bønn til både TS, uvitende katteeiere og dem som vil skaffe seg katt: sett deg inn i hva kattehold krever, både av penger og stell før du skaffer deg katt! Det er lov å ikke vite alt om kattehold, men det er ikke lov å gi blaffen i kattens helse på tross av råd fra andre. så lenge man er villig til å lære og vil gjøre det beste for katten, kan uvitenhet snus til kunnskap. Les litt her: http://www.fod.no/pdf/katt/kastrering.pdf http://saraostby.com/ft/kastrering.php Se også "myter og fakta" om kastrering av katt: http://saraostby.com/ft/kastrering2.php Endret 14. mars 2010 av Ylvina
Troyamin Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 (endret) Så at pus må steriliseres når det ikke er hannkatter i mils omkrets er bare tull etter min mening.. Jaja, så får du da se om du angrer deg den dagen katten får livmorbetennelse osv... Jeg har selv opplevd hund som fikk akutt livmorbetennelse og hele livmoren rant ut "der bak". Ikke noe jeg ønsker skal skje igjen. Til Ylvina: Endret 14. mars 2010 av Troyamin
Siiw Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes alle burde sterilisere kattene sine!!! Tenk selv løpe rundt og være lysten hele tiden uten og kunne få gjort noe det med ??. men det er jo kjempe fint om du har mulighet til og ta vare på fremtidige kattunger;-) . Har 2 ho katter som er sterilisert- og dem har fjernet ''alt'' . og dem har det fint dem ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå