Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Kari var som ungdom i en stupeulykke. Ulykken førte til at hun ble lam i hele kroppen. Nå har hun ligget i en seng i mange år, uten å kunne gjøre noe selv. Hun trenger hjelp til absolutt alt. Helt siden ulykken har hennes eneste ønske vært å dø. Problemet er at hun er lam, og ikke kan gjøre noe med det uten hjelp fra en annen. Hun vil gjøre slutt på livet ved hjelp av aktiv dødshjelp. Hva synes dere om det her? For eller i mot til at hun skal få aktiv dødshjelp?
Lumê Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Jeg er for. Å bli totalt fanget i min egen kropp er mitt største mareritt, og skulle det skje med meg skulle jeg nesten ønske jeg hadde noen i min nærhet som kunne la meg slippe på en verdig måte. Når dyr blir uhelberedelig syke så er det dyreplageri å la dem leve, men mennesker skal man holde liv i, gjerne på tross av at personen selv ikke ønsker det. Min farfar døde av lungekreft med spredning til hjernen i -01, og den siste uken han levde så lå han bare og hylte av smerte, fullstendig borte vekk fra omverdenen. Kreften hadde nådd smertesenteret i hjernen og ingen smertestillende i verden kunne få bort smertene for ham. Er det menneskeverd?
Berentsens Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Hva synes dere om det her? For eller i mot til at hun skal få aktiv dødshjelp? For.
Ella_Grey Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er i mot aktiv dødshjelp av prinsipp. Så selv om jeg kan ha forståelse for hennes ønske om å få slippe, veier prinsippene tyngre. Jeg mener det er feil å ha et samfunn der det er akseptabelt å ta livet av mennesker. Det er det samme som å si at enkelte mennesker er uten verdi. -du sier du vil dø? Greit det, det er ikke noe tap du er jo totalt verdiløs uansett... Ved å tillate aktiv dødshjelp i enkelte tilfeller kan det føre til en spiral hvor aktiv dødshjelp blir mer vanlig, mer akseptert og i verste fall brukt i alt for høy grad for å spare samfunnet. Alzheimer, lammelser, osv -> eutanasi... Dessuten; den universelle loven om at det er galt å drepe ligger i ryggmargsrefleksen hos de aller, aller fleste menneskene - uavhengig av kultur, religion etc. Jeg syns det er galt å forvente at noen skal trå over denne grensen. Jeg tror at det å ta et annet menneskes liv gjør noe med en, jeg tror det kan gjøre en følelsesmessig kald, en mister respekten for livets verdi. Og jeg vil ikke ha slike leger/helsearbeidere.
Gjest yojo Skrevet 11. mars 2010 #7 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er i mot aktiv dødshjelp av prinsipp. Så selv om jeg kan ha forståelse for hennes ønske om å få slippe, veier prinsippene tyngre. Jeg mener det er feil å ha et samfunn der det er akseptabelt å ta livet av mennesker. Det er det samme som å si at enkelte mennesker er uten verdi. -du sier du vil dø? Greit det, det er ikke noe tap du er jo totalt verdiløs uansett... Ved å tillate aktiv dødshjelp i enkelte tilfeller kan det føre til en spiral hvor aktiv dødshjelp blir mer vanlig, mer akseptert og i verste fall brukt i alt for høy grad for å spare samfunnet. Alzheimer, lammelser, osv -> eutanasi... Dessuten; den universelle loven om at det er galt å drepe ligger i ryggmargsrefleksen hos de aller, aller fleste menneskene - uavhengig av kultur, religion etc. Jeg syns det er galt å forvente at noen skal trå over denne grensen. Jeg tror at det å ta et annet menneskes liv gjør noe med en, jeg tror det kan gjøre en følelsesmessig kald, en mister respekten for livets verdi. Og jeg vil ikke ha slike leger/helsearbeidere. Pasienten som er syk må jo være 100% klar og orientert, slik at det ikke er noen som helst tvil på at det er det hun/han virkelig ønsker.
Gjest Iril Skrevet 11. mars 2010 #8 Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg mener det er feil å ha et samfunn der det er akseptabelt å ta livet av mennesker. Det er det samme som å si at enkelte mennesker er uten verdi. -du sier du vil dø? Greit det, det er ikke noe tap du er jo totalt verdiløs uansett... Så det du mener er at dyr er verdiløse? Eller at vi ikke bør avlive dyr som lider? Jeg er for aktiv dødshjelp, fordi mennesker er for verdifulle til å ligge og lide unødvendig. Jeg tror ikke døde mennesker merker at de er døde, så de som lider når noen går bort, er de som er igjen. Det er egoistisk i mine øyne at noen mennesker mener andre skal lide fordi andre ikke orker å ha et naturlig forhold til døden. Etter å først ha sett et nært familiemedlem slite med diverse psykiske plager i årevis og til slutt ta livet sitt, og deretter se et annet nært familiemedlem visne bort og dø en langsom og grusomt smertefull død av kreft, er jeg 100% for aktiv dødshjelp så lenge dødsønsket er ytret av den som evt. skal dø. Jeg tror at det å ta et annet menneskes liv gjør noe med en, jeg tror det kan gjøre en følelsesmessig kald, en mister respekten for livets verdi. Og jeg vil ikke ha slike leger/helsearbeidere. Vi har allerede massevis av leger og helsearbeidere som tar menneskeliv hver eneste dag; ufødte mennesker. Hvorfor skulle disse være mindre kalde og kyniske enn de som hjelper et menneske som faktisk har samtykket? Endret 11. mars 2010 av Iril
Miss Puddel Skrevet 11. mars 2010 #9 Skrevet 11. mars 2010 jeg er for dødshjelp ja, glemmer ikke da svigermor døde av kreft, hun visnet langsomt bort i smerter. det er onskapsfullt å la noen dø så langsomt
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Det må jo være nøye kontroll av det da slik at når vedkommende har ønsket og dø i over et år hvertfall. Det er mange som har lyst til å dø der og da etter ulykker eller under sykdom feks.
Miss Puddel Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Det må jo være nøye kontroll av det da slik at når vedkommende har ønsket og dø i over et år hvertfall. Det er mange som har lyst til å dø der og da etter ulykker eller under sykdom feks. det blir litt feil det ogs, er ikke sikkert at man har vært syk så lenge, men om det ikke er muligheter for bedring, og kun at man blir sykere, burde det være muligheter for å dø så fort som man vil
Gjest yojo Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Det må jo være nøye kontroll av det da slik at når vedkommende har ønsket og dø i over et år hvertfall. Det er mange som har lyst til å dø der og da etter ulykker eller under sykdom feks. Aktiv dødshjelp er vel forsåvidt å kunne velge å avslutte livet sitt, hvis man har en uhelbredelig sykdom, som man ikke blir frisk av? Å assistere selvmord er noe annet?!
ninuska_ Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg husker spesielt godt en historie, det begynner å bli en liten stund siden nå. En kvinne hadde mange svultser bak ansiktet, som vokste seg større og presset på (det var noe i den duren). Hun var i ufattelig smerter hele tiden. Det var ingenting legene kunne gjøre, utenom å gi henne smertestillende, som etter en stund sluttet å ha en effekt. Det eneste hun ønsket var å dø - hun skulle dø uansett, en lang og smertefull død - men smertene var for store til å leve med. Hva skal man si til en person i en slik situasjon? Det er jo slutten på et liv selv om hun ikke er død - det er ikke et liv noen har lyst å leve. Jeg er for aktiv dødshjelp for jeg syns vi mennesker skal bestemme over våre liv - eventuelt vår død. Er det ikke mer verdifullt for et menneske å sovne inn stille med sine familiemedlemmer rundt enn å måtte ty til selvmord? Selvfølgelig må det være retningslinjer rundt dette - det må være terminal (hva enn det heter på norsk) uten noen sjans for bedring - og det må være ytret av den som ønsker dødshjelp. I slike tilfeller som jeg beskrev ovenfor, hvor det er tydelig og klart, da er jeg for. Endret 11. mars 2010 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 Dere som er for, hvem mener dere at skal utføre denne dødshjelpen? Er dette noe dere forventer at helsepersonell skal gjøre? Jeg ville ikke valgt å ta et yrke som tilsier at jeg også skal være nødt til å ta andres liv.
Gjest Trajan Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 Dere som er for, hvem mener dere at skal utføre denne dødshjelpen? Er dette noe dere forventer at helsepersonell skal gjøre? Jeg ville ikke valgt å ta et yrke som tilsier at jeg også skal være nødt til å ta andres liv. Det er alltid noen som er villig til og gjøre det som er riktig uansett det burde være helsepersonell som gjør det.
Gjest yojo Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Dere som er for, hvem mener dere at skal utføre denne dødshjelpen? Er dette noe dere forventer at helsepersonell skal gjøre? Jeg ville ikke valgt å ta et yrke som tilsier at jeg også skal være nødt til å ta andres liv. Jeg tror nesten det er verre for helsepersonellet å se pasienten sin lide, uten at de kan gjøre noe som helst, men også vet at denne pasienten kommer til å dø innen noen uker alikevel.
Mohini Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er absolutt for aktiv dødshjelp og jeg håper noen av mine nære vil ende mine lidelser, hvis jeg skulle bli så syk at det ikke er noen mulighet for at jeg skal få leve uten smerter.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 Jeg er absolutt for, og jeg er registrert hos Dignitas i tilfelle jeg skulle ende i en slik situasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå