gard Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Hei Påsketuren iår går til Berlin og det blir spennende for jeg har aldri vært der før - alltid kjekt å se en ny by. Det var ikke så gal pris med Lufthansa ned og SAS tilbake igjen. Jeg har kjøpt DK Eyewitness Guide Berlin på Amazon så jeg får planlagt turen litt før vi drar men jeg tar gjerne imot råd fra folk når det gjelder Berlin hva bør vi få med oss og hva kan vi unngå? Tar gjerne imot restaurant anbefalinger også - vi liker alt fra fine dining til italiensk, indisk, thai etc. Vi kommer forresten til å være i Berlin 5 dager og som vanlig er det min flotte kone og jeg som drar på tur :-)
Gjest mil Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 Må jo innrømme at for meg er Berlin shoppingby nummer 1. Gropiuspassage, Schloss, Ku-damm, Potsdamer Platz... Men litt mer seriøse ting: Berlin Zoo er jo fantastisk, vi brukte en hel dag der og skulle enda gjerne vært lengre. Bare akvariet krevde et par timer. Men jeg vet jo ikke om det frister nå i kulda. Sea-Life var veldig standard, verdt pengene, men kanskje ikke tiden. Aqua-Dome i tilknytning til Sea-Life er verdt å se. Man må naturligvis se Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche og Brandenburger Tor, og jeg ble også fascinert av Holocaust Memorial .
Gjest Berlinerbolla Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 Berlin er min favorittby. Det förste vi gjör når vi kommer til Berlin er å kjöpe en Berlin ABC billett som passer med de dagene vi skal väre der. Da kan man bruke kollektivtrafikken så mye man vil og den dekker også reisa til flyplassene. Berlin er stort og det er nödvendig å bruke bus, U-Bahn eller S-bahn for å ta seg rundt. Utsikten fra riksdagskuppelen og/eller TV tårnet må man få med seg. Potsdamer Platz, Holocaust Memorial, Brandenburger Tor, Kaiser Wilhelm Gedachtniskirche, den irske puben i kjelleren på Europasenter (nabo med kirka) har live underholdning hver dag. Shopping langs Kurfürstendamm eller i Berlin Steglitz (en liten tur med kollektivtrafikken, litt bort fra turistområdene). KaDeWe, et av Eurpoas störste kjöpesenter. En tur i delikatesseavdelinga i överste etasje er litt av en opplevelse. Nikolaiviertel, MuseumsInsel, Kulturforum, Zoo, Friedrichstrasse det er ikke noe problem å fylle dagene! (og jeg har sikkert glömt noe...) Vi har også tatt dagsturer til konsentrasjonsleieren Sachsenhausen og til Potsdam (Schloss San Souci) fra Berlin.
gard Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2010 Hei Takk for tipsene så langt. Jeg har sett litt på Sachsenhausen og jeg kunne godt tenkt meg å få det med meg men jeg får se hva vi får tid til :-)
ejoty Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Tar gjerne imot restaurant anbefalinger også - vi liker alt fra fine dining til italiensk, indisk, thai etc. Spiste på Thai Inside når jeg var i Berlin i desember, som ikke ligger langt fra Alexanderplatz. Virket veldig populært, så det er mulig man må reservere bord. Fant den via Tripadvisor. Her er nettsiden til restauranten.
Gjest b Skrevet 12. mars 2010 #6 Skrevet 12. mars 2010 Er nok lurt med tips ang spisesteder. Vi tok det litt mer på lykke og fromme. Kun indisk vi var heldig med. Currywürst var jo litt godt som en kjapp lunch da. Likte best vestberlin vi. Ikke forandret seg noe siden jeg var der sist i 1983.
Gjest Berlinerbolla Skrevet 12. mars 2010 #7 Skrevet 12. mars 2010 Det finns en del bra restauranger i området rund Hackesche Höfe. Selvom dere ikke planlegger å spise der, så er området verdt et besök. Det fins også et par Dunkelrestaurants i Berlin der man sitter i mörket og eter. De som jobber der er blinde og man får oppleve hvordan det er når man spiser der. Det står på min liste over ting jeg ikke har gjort enda. Da det går å finne mye informasjon om man bruker google har jeg ikke skrivi så mye om de stedene jeg har nevnt, men om du lurer på noe så er det bare å spörre.
gard Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2010 Jepp, jeg har lagt merke til dette med restauranter der man spiser i mørket og jeg har satt opp det på listen over ting som bør prøves :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå