Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

KJøpte en pc forrige uke som det ikke er noe galt med men som ikke levde opp til forventningene mine. Hvor lang angrerett har jeg ? Det er jo ett dyrt kjøp og jeg vil jo at alt skal være perfekt....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Emilie_*
Skrevet

Angreretten gjelder ikke ved kjøp i butikk der kjøper selv har oppsøkt selger for å kjøpe varen. Du har altså ingen angrerett.

Hadde du derimot kjøpt den i en nettbutikk, så er angreretten 14 dager fra du får varen og angrerettskjema i følge Angrerettloven.

Skrevet

Noen butikker opererer med returrett, Elkjøp er vel de som har den beste med sine 30 dagers returrett. Ut over det er det helt og holdent opp til butikken å bestemme vilkår for retur, siden de ikke er pliktige til å ta noe som fungerer fint i retur i det hele tatt.

Skrevet

Du har som nevnt over ikke verken angrerett eller bytterett ved kjøp over disk.

Uansett hadde ikke angrerett vært gjeldende da du har tatt varen i bruk, om jeg forstår deg rett.

Men, ta kontakt med butikk og hør, kanskje de har en fornøyd-garanti som service.

Skrevet

Angreretten kan brukes selv om varen er tatt i bruk. Hvordan kan du angre på en TV du kjøpte over nett uten å ha sett hvilken bildekvalitet den har osv? Det er jo det som er litt av poenget med angreretten, at et kjøp over nett ikke er lotto, som det ville vært dersom man ikke kunne åpnet og prøvd produktet...

Gjest Gjest_Emilie_*
Skrevet
Angreretten kan brukes selv om varen er tatt i bruk. Hvordan kan du angre på en TV du kjøpte over nett uten å ha sett hvilken bildekvalitet den har osv? Det er jo det som er litt av poenget med angreretten, at et kjøp over nett ikke er lotto, som det ville vært dersom man ikke kunne åpnet og prøvd produktet...

Ifølge Angrerettloven går angreretten tapt om varen ikke kan leveres tilbake i samme stand som da den ble kjøpt.

Skrevet

Noen varer kan tas i bruk og prøves, andre ikke. En t-skjorte kan prøves på, men en datamaskin kan ikke returneres ettersom foreglingen da har blitt brutt. Men denne angreretten du sikter til gjelder for netthandel, ikke handel over disk.

Er varen kjøpt over disk har man ikke angrerett i det hele tatt.

Skrevet

Det går ut på, som gjest er inne på, om varen er i samme forfatning eller ikke. En datamaskin som er startet opp og testet en dag må vel kunne sies å være i samme forfatning som da den ble kjøpt, selv om jeg er enig i at dette er en gråsone.

Skrevet
Det går ut på, som gjest er inne på, om varen er i samme forfatning eller ikke. En datamaskin som er startet opp og testet en dag må vel kunne sies å være i samme forfatning som da den ble kjøpt, selv om jeg er enig i at dette er en gråsone.

Nei, den er ikke i samme forfatning som da den ble kjøpt. Forseglinger har blitt brutt og programvare har blitt installert.

Da kan den ikke tas tilbake og selges til noen andre sånn uten videre.

Skrevet

nei, den er ikke i samme forfattning da. Produktet har blitt startet, og pc'en har blitt konfigurert ved oppstart. det som er vanlig når en kjøper en ny pc er at en må innstalere OP og diverse drivere, etc ved oppstart. ergo er ikke produktet i samme forfattning som når det ble kjøpt. Butikken kan ikke selge detter produktet videre til full pris. Jeg hadde reagert hvis jeg hadde kjøpt en ny pc og jeg ikke måtte gå gjennom oppstarts ritualet som en ny pc medfølger.

men i alle tilfeller gjelder ingen angrerett ved kjøp over disk. ubrukte produkter får en ofte byttet i en annen vare, men da er den helt ubrukt...og ikke testet i noen dager.

så lærdom til TS, sjekk litt mer før du kjøper en pc neste gang :jepp: da blir du sikkert mer fornøyd enn denne gangen :jepp:

Skrevet

Jo, den er forsåvidt i samme forfatning. Det er bare for butikken å kjøre en gjenoppretting av maskinen, så er den klar for neste kunde som da vil få akkurat samme oppstartsprosedyrer. Jeg mener å huske at akkurat dette var tatt opp hos forbrukerrådet eller lignende for en stund tilbake, og jeg synes å erindre at selger faktisk måtte ta tilbake produktet, uten at jeg klarer å finne tilbake til artikkelen her og nå. Som sagt, det er en gråsone, så det er ikke enkelt å komme med noe fasitsvar...

Gjest Gjest
Skrevet
Jo, den er forsåvidt i samme forfatning. Det er bare for butikken å kjøre en gjenoppretting av maskinen, så er den klar for neste kunde som da vil få akkurat samme oppstartsprosedyrer. Jeg mener å huske at akkurat dette var tatt opp hos forbrukerrådet eller lignende for en stund tilbake, og jeg synes å erindre at selger faktisk måtte ta tilbake produktet, uten at jeg klarer å finne tilbake til artikkelen her og nå. Som sagt, det er en gråsone, så det er ikke enkelt å komme med noe fasitsvar...

I og med at det her er snakk om vare kjøpt over disk, og ikke netthandel, så har TS uansett ikke angrerett (uavhengig av om h*n har brukt pc´en den siste uken eller ikke). Angrerett har man kun ved netthandel/handel via telefon, og først da er diskusjon rundt varens tilstand relevant.

Butikken kan selvsagt tilby bedre betingelser en lovverket og tilby f.eks. 30 dagers fri returrett slik som Elkjøp gjør, men det er altså et tilbud de har som de på ingen måte er forpliktet til å ha.

Hvor vidt TS kan levere tilbake pc´en eller ikke vil avhenge av om butikken h*n har kjøpt pc´en i har en tilsvarende ordning.

Skrevet

Ja, selvsagt gjelder det kun varer kjøpt på nett, over telefon etc. Jeg har da aldri påstått noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...