Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 Hei! jeg er blitt 30% sykmeldt og lurer på om jeg vil ha samme inntekt fremover (70% lønn, 30 % trygd). Og hva skjer med arbeidsgiver hvis jeg får større sykemeldingsprosent senere i forhold til om jeg hadde blitt sykemeldt 100% med en gang? Det jeg lurer på er altså om de taper mer på at jeg er langvarig 30% sykemeldt enn 100% med en gang? Jeg er gravid med bekkenplager dersom noen lurer...
Gjest -nn- Skrevet 11. mars 2010 #2 Skrevet 11. mars 2010 For å ha rett på sykepenger må man vel være minst 50% sykemeldt?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #3 Skrevet 11. mars 2010 For å ha rett på sykepenger må man vel være minst 50% sykemeldt? Dette er ikke riktig. Det ytes sykepenger for gradert sykemelding helt ned til 20%. Til TS sitt spørsmål: i forhold til kompensasjon fra NAV kan jeg ikke se at arbeidsgiver skal tape noe økonomisk på at du er 30% sykemeldt framfor 100%. Hvis sykefraværet er svangerskapsrelatert kan arbeidsgiver søke NAV om å slippe å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden, slik at NAV betaler fra første krone. For en ikke-gravid arbeidstaker betaler arbeidsgiver for de 16 første sykedagene. Da er det jo en stor økonomisk fordel at arbeidstaker er borte 30% og ikke 100%!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå