Gå til innhold

Å ende sine dager

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Synes du at eldre som vil ende sine dager burde få lov til det?

Har det noe å si om de er 18, 30 eller 85 for deg eller hvor i livet de er, som gamlehjem eller hjemme?

Synes du det er riktig at staten skal bestemme at alle "må" leve?

Begrunn gjerne svaret ditt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det skal være lov å få hjelp til slikt ved uhelbredelige, og veldi alvorlige sykdommer. Vil resten av livet bestå av å være sengeliggende og neddopet, kanskje fortsatt med smerter, synes jeg man burde få hjelp til å avslutte livet på en verdig måte. Men det er vanskelig det her, spesielt å trekke grensen mellom hvor man får innvilget dødshjelp og ikke. Hvor skal grenssen gå hen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er man ikke tvungen til å gjennomgå behandling for å forlenge livet. Man kan avslutte behandling og man kan nekte for at tiltak som HLR skal gjennomføres. Velger man å avslutte eller nekte behandling får man selvsagt smertelindring.

Ellers er det et vanskelig spørsmål du stiller... eller det er vel egentlig hvor grensene skal gå som er vanskelig å bestemme.

Gjest hogwash
Skrevet

Så lenge man er i pyskisk balanse og det ikke er snakk om impulshandlinger synes jeg selvmord/aktiv dødshjelp skulle vært lovlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Så lenge man er i pyskisk balanse og det ikke er snakk om impulshandlinger synes jeg selvmord/aktiv dødshjelp skulle vært lovlig.

En person som er alvorlig syk er nok også preget psykisk, så hvor skal grensen gå?

Når det er snakk om eldre mennesker som er mett av dage, så er de veldig ofte depressive eller har psykiske plager.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
En person som er alvorlig syk er nok også preget psykisk, så hvor skal grensen gå?

Tror jeg noen med psykologbakgrunn er bedre skikket til å uttale seg om enn meg ;)

Vil nok tro alle som vil ta selvmord kan virke depressive...

Gjest Gjest
Skrevet
Tror jeg noen med psykologbakgrunn er bedre skikket til å uttale seg om enn meg ;)

Vil nok tro alle som vil ta selvmord kan virke depressive...

Akti dødshjelp er et vanskelig tema. Det er så masse som spiller inn, å enhver person og situasjon er unik, så derfor er det vanskelig å definere hvor grensen går.

Når det gjelder personer som vil begå selvmord, kan det like gjerne være et rop om hjelp, men de som virkelig vil begå selvmord oftest klarer det før eller siden etter første forsøk eller ved gjentatte forsøk.

Gjest hogwash
Skrevet
Aktiv dødshjelp er et vanskelig tema.

Faktisk uenig, jeg synes enhver skulle ha råderett over eget liv.

Når det gjelder personer som vil begå selvmord, kan det like gjerne være et rop om hjelp, men de som virkelig vil begå selvmord oftest klarer det før eller siden etter første forsøk eller ved gjentatte forsøk.

De aller fleste som vil klarer det på første forsøk, "selvmordsforsøk" er som du sier vanligvis oppmerksomhetsrop.

Gjest Gjest
Skrevet
Faktisk uenig, jeg synes enhver skulle ha råderett over eget liv.

Det er ikke alle som er i stand til å ta en sånn avgjørelse selv. Hvem skal da ta avgjørelsen for de og når er det på tide å gi aktiv dødshjelp?

Gjest hogwash
Skrevet
Det er ikke alle som er i stand til å ta en sånn avgjørelse selv. Hvem skal da ta avgjørelsen for de og når er det på tide å gi aktiv dødshjelp?

Vel, hvis de ikke har etterlatt seg "instrukser" på forhånd, vil jeg tro leger i samråd med familien er de beste til å vurdere det? (vill synsing)

Skrevet

Alle som vil kan ta liv av seg når de vil.

Dersom man er for syk til å kunne gjøre dette selv, kan man ha litt problemer med å få det til. Er man syk, så syk at døden er den eneste utveien, og man har ingen glede av livet lenger, synes jeg at man skal få hjelp til å dø. Det er viktig at den som vil dø, er i stand til å uttrykke dette, slik at det ikke ender opp med at det er familie/pårørende som bestemmer.

Ingen er tjent med å pines til døde, bare fordi det er umoralsk og uetisk å hjelpe andre å dø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...