Naos Skrevet 10. mars 2010 #1 Del Skrevet 10. mars 2010 Det er jo ikke alltid drømmene matcher økonomien - og hva er da viktigst? Er det vanlig at man tar opp lån for å finansiere bryllup? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #2 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg har ikke fått inntrykk av at det er veldig vanlig, nei. Jeg kan forstå det om det er en livslang, svært viktig drøm dere ønsker å få gjennomført; det er jo tross alt bare én gang i livet man gifter seg (sånn i teorien i hvert fall ) Det er ikke noe jeg ville gjort. Men til syvende og sist er det jo dere som bestemmer hva som er viktigst for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenta23 Skrevet 10. mars 2010 #3 Del Skrevet 10. mars 2010 Vet ikke hva som er vanlig, men hvis dere mangler penger til drømmebryllupet kan det vel være en ide å gifte seg enkelt nå og heller ta storfesten om noen år når dere har orden på økonomien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 10. mars 2010 #4 Del Skrevet 10. mars 2010 Tror ikke det er vanlig nei. Jeg ville aldri tatt opp lån for å få bryllupsdrømmen oppfylt, men det er jo noe dere selv må ta stilling til. Vi ventet med å gifte oss til vi hadde råd til det bryllupet vi ville ha. Også har ting litt å gjøre med hvor mye dere ønsker å ta opp i lån da. Om drømmebryllupet kommer på 50 000 så er jo ikke det utrolig mye å bruke/ta opp i lån og kan nok på en mpte forsvares, men om det er snakk om 200 000 så er jo det litt trist at man bruker så mye penger (som renter seg) på en dag. Da hadde jeg nesten ventet og spart litt i stedet, selv om det tok meg 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bankieren Skrevet 10. mars 2010 #5 Del Skrevet 10. mars 2010 Det er jo ikke alltid drømmene matcher økonomien - og hva er da viktigst? Er det vanlig at man tar opp lån for å finansiere bryllup? Jobber i en av disse "fæle" forbruksbankene og kan si deg at det er mer normalt enn folk tør og innrømme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 10. mars 2010 #6 Del Skrevet 10. mars 2010 Vet ikke hva som er vanlig, men hvis dere mangler penger til drømmebryllupet kan det vel være en ide å gifte seg enkelt nå og heller ta storfesten om noen år når dere har orden på økonomien. Eller - dere kan spare først, og vente til dere kan ha bryllpet dere ønsker dere - det gjør vi (og de fleste av vennene våre. Vi kommer til å ha vært forlovet 20 mnd når vi gifter oss, og på den tiden får man faktisk spart ganske så mye penger (må si at vi virkelig sparer alt vi kan..) så slipper dere lån, og får drømmebryllupet:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bankier Skrevet 10. mars 2010 #7 Del Skrevet 10. mars 2010 Eller - dere kan spare først, og vente til dere kan ha bryllpet dere ønsker dere - det gjør vi (og de fleste av vennene våre. Vi kommer til å ha vært forlovet 20 mnd når vi gifter oss, og på den tiden får man faktisk spart ganske så mye penger (må si at vi virkelig sparer alt vi kan..) så slipper dere lån, og får drømmebryllupet:) Ja, alle sier at de sparer, men gjør de nå egentlig det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #8 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, alle sier at de sparer, men gjør de nå egentlig det? Alle mine venner, og også jeg selv, har spart først - deretter giftet oss. Man kan ikke ha et stort, dyrt bryllup dersom man faktisk ikke har økonomien til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart Frue Skrevet 10. mars 2010 #9 Del Skrevet 10. mars 2010 Vi har spart over et år for å få råd til bryllupet vårt. Samt at vi spytter i feriepenger og lar være å reise på dyr ferietur i år. (neste ferie blir bryllupsreisen i år... jippi! ... den har vi også spart til). Vi hadde aldri tatt opp lån for å gifte oss.. tenk så dyrt det blir med alle rentene!! Gulp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Branna Skrevet 10. mars 2010 #10 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg og min kjære sparte i hele to år før vi hadde råd til drømmebryllupet. Skal sies at deler av tiden hadde vi ikke to fulle inntekter, og så fikk vi pengegaver av begges foreldre. Jeg er absolutt enig i at det er mye bedre å spare en stund først enn å ta opp lån. Forbrukslån er ikke bare bare å betale ned igjen, tenk om økonomien blir verre, og rentene bare baller på seg. Mitt råd: spar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 10. mars 2010 #11 Del Skrevet 10. mars 2010 Jobber i en av disse "fæle" forbruksbankene og kan si deg at det er mer normalt enn folk tør og innrømme... Hvor mye tar de opp i lån sånn gjennomsnittlig? Varierer det mye, eller er det omtrent samme nivå på de fleste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #12 Del Skrevet 10. mars 2010 Det er rimelig idiotisk å ta opp forbrukslån med 20-30 prosent rente for et bryllup. Da gir man sin kjære et gjeldsproblem i bryllupsgave. Hva er vitsen med det ? Ikke blir den dagen særlig trivelig heller når du innerst inne vet at den påfører deg et gjeldsproblem du aldri vil kunne komme deg ut av og som du kanskje må slite med resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 10. mars 2010 #13 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg jobber med en som tok opp 100.000kr i forbrukslån og brukte alle sparepengene de hadde (50000) for å gifte seg. Hun sier at hun ikke har angret en dag på det, og at hun ville anbefale dette til de fleste! Hun har også kommet med uttaleser om vårt "sparebryllup" som ikke har bare vært positive. Personlig ville jge aldri ha tatt opp lån for å gifte meg! Hvis det hastet med bryllupet, ville jeg tatt en enkel feiring, der man inviterte gjestene på restaurant og som bryllupsgave kunne de betale maten sin selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 10. mars 2010 #14 Del Skrevet 10. mars 2010 Vanlig å vanlig å ta opp lån.. Ingeting forundrer meg lenger, og det er nok de som tar opp lån for å kunne betale drømmebryllupet.. Jeg ser ikke poenget i å bruke 100 000,- +++ på EN dag! Det er tross alt ikke bare denne dagen man skal være ilag, det er etter denne dagen at det virkelig begynner! Og nå for tiden bor jo mange ilag flere år før de gifter seg!(Vi flytta sammen 3.11.04, og gifter oss i juli i år, 5 1/2 år ca.) For å se på hva vi skal bruke da; regner med ca 40-45 000,- m/ALT., vi blir ca 50 gjester til middag(elgstek), og noen få stykker kommer itl kaffe. Vi synes dette er mer enn nok penger å bruke på en dag! For å få råd sparer vi så mye vi kan hver måned, uten at vi lever på "fattig-grensa", og lager i tillegg en del ting og tang som vi selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bankrier Skrevet 10. mars 2010 #15 Del Skrevet 10. mars 2010 Hvor mye tar de opp i lån sånn gjennomsnittlig? Varierer det mye, eller er det omtrent samme nivå på de fleste? Er hovedsaklig mest "panikklån" virker det som. Ser mot slutten at det ikke strekker til, og tar opp rundt 20-30 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #16 Del Skrevet 11. mars 2010 Vanlig å vanlig å ta opp lån.. Ingeting forundrer meg lenger, og det er nok de som tar opp lån for å kunne betale drømmebryllupet.. Jeg ser ikke poenget i å bruke 100 000,- +++ på EN dag! Det er tross alt ikke bare denne dagen man skal være ilag, det er etter denne dagen at det virkelig begynner! Og nå for tiden bor jo mange ilag flere år før de gifter seg!(Vi flytta sammen 3.11.04, og gifter oss i juli i år, 5 1/2 år ca.) For å se på hva vi skal bruke da; regner med ca 40-45 000,- m/ALT., vi blir ca 50 gjester til middag(elgstek), og noen få stykker kommer itl kaffe. Vi synes dette er mer enn nok penger å bruke på en dag! For å få råd sparer vi så mye vi kan hver måned, uten at vi lever på "fattig-grensa", og lager i tillegg en del ting og tang som vi selger. Dersom man har muligheten, ser jeg ikke vitsen med å bruke så lite som mulig på denne dagen i livet som man (strengt tatt) aldri vil få oppleve igjen. Så du er sikkert fornøyd med å bruke 45', du - og det er helt i orden. Vi kommer til å måtte ut med ca 250' + bryllupsreise, og jeg synes det er helt i orden. Vi har økonomi til det, og vi har lyst til å gjøre dagen spesiell for oss selv såvel som gjestene. Vi har spart opp dette på 1,5 år, så det er IKKE umulig. De som IKKE klarer å spare nok til drømmebryllupet sitt, får heller revidere det litt - eller utsette det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #17 Del Skrevet 11. mars 2010 Vi hadde aldri tatt opp lån for å ha bryllup! *forresten veldig glad vi er ferdige med vårt, merker jeg... * Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 11. mars 2010 #18 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, alle sier at de sparer, men gjør de nå egentlig det? Kan jo bare snakke for oss selv og eventuelt andre jeg kjenner, og de har iallefall brukt tid på å spare først.. Noen her som mener at det er dumt å bruke så mye penger på en dag.. Jeg og min kjære snakket om dette tidlig i prosessen før vi bestemte oss for hvilke type bryllup vi ville ha. Da kom vi frem til følgende: Penger kan man alltid spare mer av, men bryllupsdagen vår får vi aldri tilbake. Derfor var det rett for OSS å bruke litt mer penger på dette:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ejoty Skrevet 11. mars 2010 #19 Del Skrevet 11. mars 2010 Vi tar ikke opp lån. Har spart i to år. Når det gjelder lån er det forskjell på å refinansiere et boliglån for å få litt ekstra penger til bryllupet, og det å ta opp et forbrukslån. Det første kunne jeg kanskje ha gjort hvis vi absolutt ville gifte oss et spesifikt tidspunkt og ikke hadde rukket å spare opp nok til det. Den andre hadde vært uaktuell. Det er også forskjell på å låne "litt" ekstra og å finansiere bryllupet 100 % med lån. Jeg håper det er ytterst få som må låne hele summen, og at folk tenker seg om mange ganger før de gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #20 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg er alt godt gift, og hadde aldri tatt opp lån for å gifte meg. Dagen(e) med bryllup går så fort, og det er det ikke verdt. Flere ti tusen som skal betales ned, dagen er forbi og rentene venter. Høres ut som etter den søte kløe kommer den sure svie-logikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå