Gå til innhold

når kan barn gå til skolen alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mother_*
Skrevet

har et barn på seks år, som har gått til skolen med en følgegruppe siden høsten. skolen er ca 1.5km hjemmefra. nå vil de andre i følgegruppen la dem gå alene, men jeg er veldig usikker. de andre barna er syv.

hav mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en trygg skolevei tror jeg ikke det burde være noe problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått alene fram og tilbake til skolen siden jeg begynte, med untak av da jeg hadde fadder i første klasse (husker ikke hvor lenge det var).

Hvis barnet ditt synes det går greit, og ikke er redd eller usikker, så tror jeg det bare er å la h*n gå sammen med skolevenner :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer an på skoleveien.

Mamma brukte å følger meg vbanligvis da jeg gikk på førskolen, men det hendte jeg måtte gå alene og det gikk fint. Nå var det ingen farlig trafikkerte veier. Tror det var en vei jeg måtte krysse og der var det 30 sone.

Fra førsteklasse jeg gikk jeg alene med venner og det var den smme veien.

Gjest Gjest
Skrevet

Om skoleveien er grei, ikke grusomt lang, og barnet ikke har noen problemer eller diagnoser som kan gjøre at det ikke klare veien er det da ingen grunn til at det ikke skal gå fint? :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Min gut (som no er elleve) gjekk heim frå skulen saman med ein kompis første skuledag, utan avtale. Det utløyste sjølvsagt full alarm, men det gjekk ikkje så lenge før vi lot han gå fram og tilbake sjølv, og det har gått heilt fint. Han kryssar eit forgjengarfelt like ved der vi bur, og eit lyskryss litt lenger nede. Vi bur i Oslo, innanfor ring 2.

Skrevet (endret)

Med unntak av når jeg hadde fadder (de første månedene det første året) så gikk jeg til skolebussen (krysset riksvei) og tok den i 30min til skolen f.o.m det første året. Gikk som regel sammen med venner dog.

Endret av Phaedra
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk alene fra 2. dag på skolen, da var jeg 6 (fylte år sent på høsten).

Tok ca 20 minutter å gå - så en kilometer eller så tenker jeg - og måtte krysse to veier med 60-sone, men det var et rimelig rolig område.

Så tror nok at sønnen din klarer det helt fint!

Gjest Gjest
Skrevet

Frøkana mi går i første klasse, og jeg følger henne hver dag og henter henne. Tar ca 20 min å gå, og vi må krysse en sterkt traffikert vei der det hvert år er ulykker med fotgjengere som blir påkjørt. Er enkelte uoversiktelige overganger.

Lærerne i 1ste klasse har også anbefalt at barna blir fulgt, særlig de som må krysse denne veien.

Har det ikke vært for det, hvis vi har bodd på samme side som skolen er, så har hun nok gått alene.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde to veier å velge mellom. Med fadder en omvei som tok 30 minutter og kryssing av et gangfelt i trafikkert vei. Uten fadder en vei som tok 20 minutter og gikk langs trafikkert vei, over gangfelt i traffikert vei. Så lenge man får høre hjemmefra at man ikke må finne på å løpe ut i veien uten å se seg for, så går det som regel bra.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hadde to veier å velge mellom. Med fadder en omvei som tok 30 minutter og kryssing av et gangfelt i trafikkert vei. Uten fadder en vei som tok 20 minutter og gikk langs trafikkert vei, over gangfelt i traffikert vei. Så lenge man får høre hjemmefra at man ikke må finne på å løpe ut i veien uten å se seg for, så går det som regel bra.

Hei!

Jeg skrev gjesteinnlegg over. Frøkena mi vet godt at hun skal se seg for i trafikken, og de har hatt mye om trafikksikkerhet i klassen.

Problemet er denne veien! Tuller ikke; flere blir påkjørt i året, det har vært både voksne og barn, spesielt i et bestemt gangfelt.

Vet ikke hva som feiler bilister i denne byen min jeg...

Gjest gnaddosten
Skrevet

Datteren min er 6 år, og jeg ville aldri latt henne gå alene til skolen her vi bor, pågrunn av 2 ting:

1. vi må gå gjennom en park for å komme dit, og der ferdes en goooood del narkomane :-(

2. hun er ganske vimsete av seg, og kan godt finne på å gå rett ut i veien uten å huske å se seg for...

+ at vi må krysse en vei som er ganske sterkt traffikert for å komme til skolen hennes..

Tror ikke hun kommer til å få gå alene før hun er hvertfall 9, og da kommer hun til å måtte gå RUNDT parken...

Satser på at vi flytte snart :jepp:

Skrevet
Datteren min er 6 år, og jeg ville aldri latt henne gå alene til skolen her vi bor, pågrunn av 2 ting:

1. vi må gå gjennom en park for å komme dit, og der ferdes en goooood del narkomane :-(

2. hun er ganske vimsete av seg, og kan godt finne på å gå rett ut i veien uten å huske å se seg for...

Og hva i all verden tror du de narkomane skulle ville "gjøre" med datteren din? :klø: De gir vel mindre enn beng i et barn som trasker til skolen, det er vel ikke det som er hovedinteressern deres...

Punkt to har jeg mer forståelse for. Vimsete barn, som ikke klarer å se seg for eller passe klokka (= forstå at de har dårlig tid), må gro seg litt større før de kan slippes ut alene.

Min eldste gikk alene fra andre klasse. Det inkluderte busskjøring og lyskryss på svært trafikkert vei. Nummer to gikk alene fra første klasse, fordi han gikk sammen med nummer en. Begge disse kunne også gå alene fra samme tid av, og også velge banen (med narkomane, alkoholikere, you name it) hvis de ville. Nummer tre derimot, får ikke gå alene verken i første klasse eller andre klasse, og vi får se når det gjelder tredje klasse. En typisk vimsegutt som godt kan bli stående og se på fugler i en halvtime, eller gå rett ut i veien, eller bli med en voksen som har "mistet en kattunge". Sånne ting kommer helt an på barnet. Det er mange seksåringer som ikke har noe problem med å gå alene til skolen, uansett vei, men det finnes også de som trenger hjelp en god stund.

• Liker 1
Gjest Reveal ii
Skrevet

Her har barna gått til skolen fra 1 klasse. Et godt stykke å gå (underkant av 2km), men de trasker avgårde og storkoser seg. Nå skal det være sagt at barna har en veldig trygg skolevei, da dette er noe kommunen har satset på. Kun en middels traffikert vei som må krysses- men her er det skolepatrulje og meget oversiktelig.

Her er det stort sett tre som går fast sammen. De har faste møtesteder, og avtaler om hva de gjør dersom noen er forsinket (vente til alle kommer- evt gå å ringe på hos den som er forsinket). Vi foreldre melder hverandre innen avtalt klokkeslett dersom det er endringer (om noen er syke/kjøres/småforsinkelser o.li). Nå har barna begynt i 3klasse og går også alene til/fra skolen dersom de andre ikke skal gå.

Skrevet
Og hva i all verden tror du de narkomane skulle ville "gjøre" med datteren din? :klø: De gir vel mindre enn beng i et barn som trasker til skolen, det er vel ikke det som er hovedinteressern deres...

Det kan jo være det er sprøytespisser eller annet de har kastet fra seg hun tenker på.

Ellers tenker jeg at det kommer helt an på skoleveien når barna kan gå alene. Er det meningen at barna skal gå sammen i gruppe, eller var det det de skulle slutte med? Hvis de går flere sammen og veien er trygg, ville jeg tenke at det helt sikkert går fint:)

Skrevet

Gikk "alene" siden førskolen (da var jeg 6 år). Det var ca 2,5 km å gå, men vi fikk streng beskjed om å alltid gå sammen med andre barn pga pedofile og slikt.

Gjest gnaddosten
Skrevet

Angående de narkomane på skoleveien så skjer det veldig ofte overfall i denne parken,og uansett om de narkomane gir beng i datteren min eller ikke - så aldri i livet om jeg sender henne inn der alene!

Jeg ser aldri andre barn gå der uten følge, så jeg er nok langt ifra alene om å tenke sånn.

Og sprøyter ligger det slengt overalt, så ja, tenkte på det óg..

Skrevet

Men hvis man skal følge barnet på skolen, hvordan gjør man det da med jobben sin? De fleste begynner vel før skolen starter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Men hvis man skal følge barnet på skolen, hvordan gjør man det da med jobben sin? De fleste begynner vel før skolen starter.

Sfo åpner 7.30, jeg begynner kl 8 på jobb, så det passer fint. Likedan slutter jeg kl 16 og sfo stenger kl 16.30. De dagene jeg har fri henter jeg henne tidlig og leverer såklart senere.

Skrevet

Du har rett i det- for min del hadde det aldri gått å følge på SFO hver morgen, siden jeg har en i barnehagen også. Tidskabalen går ikke opp uten eldre søsken.

Og jeg kan bare ikke dy meg i forhold til forrige gjest: Skjer det ofte overfall mot småbarn i denne parken? Altså at de narkomane går løs på åtteåringer og truer dem for penger, eller mobil, eller andre verdier de ikke har på seg (og såpass vet de narkomane også)? Jeg bare lurer, fordi jeg selv sender barna mine inn i "tvilsomme" områder hver eneste dag, uten å være det spor redd for akkurat den problemstillingen. Masse annet jeg kan bekymre meg for, men ikke det at narkomane skal kunne overfalle småskolebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...