Gå til innhold

Få vekk småfluer fra blomsterpottene?

Gjest Flueskrekk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glem alt om fyrstikker, støvsuge fluene og andre mer eller mindre ubrukelige kjerringråd. Her er hva jeg gjorde da jeg for et par år siden fikk huset fullt av små irriterende fluer: (det tok faktisk en stund før det endelig gikk opp for meg at fluene kom fra blomstene)

På plantasjen selger de en spray som dreper disse fluene effektivt. Husker ikke hva den het, men spør betjeningen. Var de som fant den til meg. Tok plantene ut på terassen og sprayet på rikelig.Både nedi jorden og oppover plantene. Det var fantastisk effektivt. Etter kort tid var det ikke en eneste overlevende flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem alt om fyrstikker, støvsuge fluene og andre mer eller mindre ubrukelige kjerringråd. Her er hva jeg gjorde da jeg for et par år siden fikk huset fullt av små irriterende fluer: (det tok faktisk en stund før det endelig gikk opp for meg at fluene kom fra blomstene)

På plantasjen selger de en spray som dreper disse fluene effektivt. Husker ikke hva den het, men spør betjeningen. Var de som fant den til meg. Tok plantene ut på terassen og sprayet på rikelig.Både nedi jorden og oppover plantene. Det var fantastisk effektivt. Etter kort tid var det ikke en eneste overlevende flue!

Hehe, høres ut som god business for Plantasjen! Selg jord MED fluer, selg spray etterpå for å drepe dem! Genialt! :danse:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg oppdaget noen små hvite krek i jorda til planten min. Tok å støvsugde heile greia, men hva er de, og går det ann å forebygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Litt finmalt kaffe i plantejorda gjør underverk. I tillegg er jo malt kaffe veldig rikt på næring og ett godt kosttilskudd for plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Mange kreative forslag her... jeg anbefaler spray som feks hun som kjøpte den hos plantasjen. Husk å behandle alle plantene du har samtidig..... Det er ikke selvsagt at det er plantejorden. Den er behandlet hos produsent for å forhindre dette. Ofte kommer det fluer av frukt, eller at man vanner for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Annonse

Min mor er gartner, hun anbefaler å strø natron eller bakepulver over jorden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell på de små flygende tingene. Bananfluer er noe annet enn blomsterfluer. 
Noen er gulaktige og større (frukt) og flere typer er små og svarte i div. str. Jeg har utbrudd av bittesmå sorte nå. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt salmiakk i vannet og vanner dem. Det må være nok, men ikke for mye for da dauer de. Du må kanskje prøve deg frem et par ganger..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med utblandet salmiakk, kanskje du må ha 2-3 runder. En spiseskje salmiakk per 2 L vann. Viktig at jorda blir gjennomvåt. La det tørke godt mellom vanning på de plantene som tåler det. 

Salmiakken dreper eggene til fluene. Etter denne prosessen så vann fra bunnen der du kan. 

I tillegg kan du bruke limfeller. Jeg har kjøpt noen geniale fra biltema. Gule og formet som en sommerfugl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Når man kjøper en plante så sett den i karantene. Det gjør jeg i kjelleren. Da skifter jeg all jord med "sikker" jord (har faktisk kjøpt den på plantasjen). Og så får den stå der litt til observasjon. Ta også av potten i butikken før du gjør noe som helst og sjekk etter skadedyr - se på røttene om det kribler dyr, se om røttene er friske og fine.

Kanel. Strø kanel på jorden. De småjævlene liker ikke kanel. Har ikke testet ut selv men har fått rådet fra meget pålitlige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...