Gå til innhold

Få vekk småfluer fra blomsterpottene?

Gjest Flueskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Flueskrekk

Små fruktfluer i hele huset, de kommer fra blomsterpottene - selv om disse til dels er nokså tørre. Hvordan får vi de vekk igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små fruktfluer i hele huset, de kommer fra blomsterpottene - selv om disse til dels er nokså tørre. Hvordan får vi de vekk igjen?

sliter med akuratt det samme, jeg har prøvd alt. Byttet jord fyrstikker osv. Men nei da, har gitt opp. Så derfor legger jeg dennne tråden til på siden min, kanskje du får noen svar som kan hjelpe.

:)

Endret av ellen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er lenke til noen kjerringråd mot blomsterfluer. Har ikke prøvd alle rådene selv, men jeg har hatt hell med å blande grønnsåpevann i en dynkeflaske og spraye dette på plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikker har fungert for meg før. Dvs, jeg måtte ta 3-4 fyrstikker nedi jorda på alle plantene i rommet (ikke bare de med fluer). Det tok ikke absolutt alle fluene, men bestanden minka drastisk :)

Av andre ting som har hjulpet her er å kjøpe Eva Solo-potter til planter som skal ha masse vann (krydder etc), da er alt vannet i en beholder under planten, og fluene liker tydeligvis ikke det så godt:)

Jeg har også sluttet å kjøpe inneplanter på plantasjen, mulig det bare er jeg som har hatt uflaks, men de gangene jeg har kjøpt planter der har det enten kommet med masse fluer, lus eller andre ting som har prøvd å komme over på andre plantene mine også. Har iallfall ikke hatt noe som helst problemer med sånt (annet enn litt småfluer) siden jeg slutta å handle på plantasjen for ca et år siden :)

Har også prøvd grønnsåpe, men resultatet ble at fluene overlevde og planten døde, så jeg gjør ikke det igjen ;)

Endret av mias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flueskrekk

Takk for tipsene! Har prøvd meg på de enkle: En hel eske fyrstikker er brukt opp for å påføre svoveldød, samt en hel hvitløk som er brukt opp i mange potter. Kanskje det blir høsting av nye hvitløksfedd som et positivt utfall? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flueskrekk

P.S.: Brukte plantasjenjord til å få alle planter i ny jord her for kanskje fem uker siden. Kan det være årsaken? Er i så fall jalla dårlig jord, noe av det tørker og blir sprekkete kjempefort - blir hard altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fyrstikk-kløne

Jeg lurer på flere ting når det gjelder fyrstikker:

Skal fyrstikken settes med "hodet" opp eller ned?

Hvis hodet skal opp: skal det da stikke over jorden i potta?

Skal stikkene være brukte eller ubrukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det må nok vere plantasjen-jorda, ja. Det er heilt ute av sesong for småfluer ellers no på denne tida. Ver forsiktige med for mykje fyrstikker, det er slett ikkje alle plantar som trivst med så mykje svovel. Eg ville t.d. ikkje brukt det på urter som ein skal spise. Sjekk ut noko eg skreiv her: http://altgodt.wordpress.com/2009/09/16/desse-bananfluene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på flere ting når det gjelder fyrstikker:

Skal fyrstikken settes med "hodet" opp eller ned?

Hvis hodet skal opp: skal det da stikke over jorden i potta?

Skal stikkene være brukte eller ubrukte?

Jeg har satt mine med hodet ned iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok vere plantasjen-jorda, ja. Det er heilt ute av sesong for småfluer ellers no på denne tida. Ver forsiktige med for mykje fyrstikker, det er slett ikkje alle plantar som trivst med så mykje svovel. Eg ville t.d. ikkje brukt det på urter som ein skal spise. Sjekk ut noko eg skreiv her: http://altgodt.wordpress.com/2009/09/16/desse-bananfluene/

Mente du at det ikke var bra for plantene, eller for de som skal spise de?

Jeg har brukt fyrstikker på koriander og basilikum iallfall, uten at plantene har klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Nei, eg tenkte for dei som skulle spise det. Men eg har ikkje noko dokumentasjon på det, berre syns det er ekkelt med masse svovel i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flueskrekk

Tydeligvis et alvorlig problem, med tanke på responsen. Likte bloggen "om alt det gode i livet" fulgt av forbanna tekstelementer rett under. :D Satt også fyrstikkene med hodet ned i jorden, men godt spørsmål egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikkene skal med hodet ned, ubrukt. Holder med 2-3 stk per plante. Kommer litt an på størrelsen på plantene såklart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Madammen_*

Jeg fikk også masse blomsterfluer i huset etter å ha brukt blomsterjord som jeg kjøpte på Plantasjen :kjefte: Skal prøve ALLE kjerringrådene for å bli kvitt dem, men jeg kjøper ikke blomsterjord der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi da ta et tilleggsspørsmål?

Hvor kan man trygt kjøpe jord?

Ikke på Plantasjen, tydeligvis. Heller ikke på Coop Obs, derfra har jeg fått mine ***** blomsterfluer. Og jorda derfra så fin ut da jeg åpnet posen, men etter et par dager i potta ble den en knallhard klump som sikkert moser de stakkars røttene til plantene. Det blir ikke bedre uansett hvor mye jeg vanner, da blir det bare flere fluejævler.

Jeg har forsøkt med eddik i når jeg vanner plantene, det tok en god del fluer. En skål eller to med masse sukkerholdig saft, vann og litt zalo fanget sikkert hundre fluer på noen dager, så det var effektivt, selv om det kun tar voksne fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpevann, salmiakkvann skal virke. Førstnevnte virket hos meg. Flere år hadde jeg ikke planter pga småfluer, for jeg får helt fnatt av sånt. Sukker, saft og feks juice er noe jeg er temmelig kjapp med å vaske bort, da det bare tiltrekker insekter/fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikktrikset skal ikke være så effektivt nå til dags, da det faktisk ikke er svovel i fyrstikkene våre lenger. Like lite som det er bly i blyanter.

Det er forskjell på fruktfluer og blomsterfluer også. Fruktfluer har jeg med hell tatt rotta på med litt saft med zalo oppi - trekker dem "som fluer" og de dør. Blomsterfluene er ikke like fornøyd, men jeg har for meg at jo våtere jorda er, jo bedre trives de. Når jeg vanner fra skåla, får jeg mindre flueproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...