toyses Skrevet 10. mars 2010 #1 Skrevet 10. mars 2010 (endret) Jeg har lekt litt med tanken på å åpne en salgsblogg, som eventuelt kan utvikle seg til en nettbutikk om noen år. Men jeg vil starte i det små, og tenkte derfor at en salgsblogg hadde vært tingen nå i starten, siden jeg ikke har så mange prdukter ennå. Jeg tenker hovedsakelig på å selge hjemmelagde produkter. Så jeg lurer på *Er det noen som har erfaring med salgsblogg og/eller nettbutikk, og som har noen råd å gi meg? *Er det noen lover og regler som jeg må følge når deg gjelder å starte en salgsblogg og/eller nettbutikk. *Er det noen lover som sier hva jeg kan selge og hva jeg ikke får lov til å selge. *Kanskje dere har noen gode eksempler på gode private salgsblogger og/eller nettbutikker (gjerne hobby) *Om noen har anbefalinger i oppstartsfasen? *Som sagt så har jeg planlagt å selge hjemmelagde produkter, stort sett hobbyprodukter. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt billige perler, såpebaser, eteriske oljer, fargestoffer, tekstiler, maling, garn osv. *Hvilke feller bør jeg unngå? *Hvis jeg finner ut at jeg vil selge merkevarer som f.eks. kroppspleieprodukter, hvordan går jeg fram da? Og må jeg være registrert som et firma for å gjøre det? Gjerne gi meg linker til relevante sider Takker for all hjelp jeg får Endret 10. mars 2010 av toyses
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #2 Skrevet 10. mars 2010 Ikke helt relevant for det du spør om, men... Hvis du vil selge hjemmelagde produkter, så må du selge drops! De er perfekte som gaver, smaker godt og ingrediensene er ikke dyre. Og så er det så mange spennende smaker å velge mellom
ashera Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Jeg ville ha åpnet butikk på epla.no dersom jeg var deg.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #4 Skrevet 11. mars 2010 Ikke helt relevant for det du spør om, men... Hvis du vil selge hjemmelagde produkter, så må du selge drops! De er perfekte som gaver, smaker godt og ingrediensene er ikke dyre. Og så er det så mange spennende smaker å velge mellom Men dersom man skal selge mat o.l. må man ha en godkjenning av kjøkkenet sitt / der man produserer (godkj. av mattilsynet).
toyses Skrevet 11. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2010 Ikke helt relevant for det du spør om, men... Hvis du vil selge hjemmelagde produkter, så må du selge drops! De er perfekte som gaver, smaker godt og ingrediensene er ikke dyre. Og så er det så mange spennende smaker å velge mellom Så flott at du kommer med tips! Bare kom med flere forslag til hva jeg kan selge! :D Setter stor pris på all hjelpen jeg kan få
lilleGrethe Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Sjekk ut tråden om de beste nettbutikkene for smykkelaging for billige perler. Angående om man skal betale moms, er regelverket ikke enkelt. dette er hentet fra skatteetaten Det må også trekkes en grense mot ikke-økonomisk virksomhet («hobbyvirksomhet»). Det viktigste momentet i denne sammenheng vil være om driften er egnet til å gi overskudd. Utøverens subjektive forutsetninger tillegges ikke nevneverdig betydning. Høyesteretts dom av 14. mars 1985 (Rt 1985 s. 319 – Ringnesdommen) i en skattesak er en sentral avgjørelse i denne sammenheng. Høyesterett uttaler bl.a.: «Det sentrale i virksomhetsbegrepet, med henblikk på det som i denne saken fremstiller seg som tvilsomt, er at virksomheten objektivt sett må være egnet til å gi overskudd, om ikke i det år ligningen gjelder, så iallfall på noe lengre sikt. Det er ikke tilstrekkelig at driften isolert sett gir inntekter, hvis de utgifter som pådras ved den aktivitet som utøves, overstiger inntektene.» Så hvis du bruker mer penger på utstyr til det du lager enn du kommer til å tjene på det, er det å regne som hobby, ikke næringsvirksomhet, og du behøver dermed ikke å kreve moms på varene. Men skatt er ikke lett, jeg ville forhørt meg med ligningskontoret - kanskje de til og med har noen råd å gi?
toyses Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2010 Så hvis du bruker mer penger på utstyr til det du lager enn du kommer til å tjene på det, er det å regne som hobby, ikke næringsvirksomhet, og du behøver dermed ikke å kreve moms på varene. Men skatt er ikke lett, jeg ville forhørt meg med ligningskontoret - kanskje de til og med har noen råd å gi? Men hvordan kan noen finne ut hvor mye penger man bruker på utstyr? Man er jo ikke pliktig til å føre opp det når man driver med en hobby.
lilleGrethe Skrevet 12. mars 2010 #8 Skrevet 12. mars 2010 Men hvordan kan noen finne ut hvor mye penger man bruker på utstyr? Man er jo ikke pliktig til å føre opp det når man driver med en hobby. Jeg tror det heller er snakk om at hvis formuen din plutselig øker uten at du kan dokumentere hvordan du har tjent pengene, så må du kunne dokumentere at du har brukt mer på hobbyen enn du har tjent. Her er det en artikkel om det fra VG's Dine Penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå