Gå til innhold

Har ikke stemme i dag:(

Fremhevede innlegg

Gjest hviskeren
Skrevet

Våkner opp nå uten stemme i det hele tatt.

Jobber i barnehage, et sted man er helt handikappet hvis man ikke har stemme.

Det er mye sykdom på jobb for tiden, derfor føler jeg at jeg skulker når jeg ikke har tenkt å komme på jobb i dag, for jeg føler meg ganske frisk ellers...

Men ser ikke for meg at det blir noe heldig å gå på jobb i dag uten stemme...

Hva ville du gjort? Bør jeg gå til legen med en gang, eller er det sånn vi venter med til det har gått en stund? Hvor lenge er det vanlig at stemmen er borte? Vil på jobb igjen så snart som mulig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At stemen er borte kan vel tyde på at det er sykdom på gang? Kanskje ikke noe sjakktrekk å dra med seg eventuell smitte i en barnehage?

Skrevet

Nå har jeg ringt og hvisket i tlf at jeg ikke kommer på jobb. Tror ikke at hun klarte å oppfatte alt jeg sa.. og jeg har driiitdårlig samvittighet, selv om jeg vet at jeg ikke skulker. Huff.. Hun lurte på om jeg kom i morgen. Visste ikke hva jeg skulle svare en gang, bare at jeg skulle prøve å bli bra igjen til dess.

Skrevet

Jeg har en tendens til å miste stemmen når jeg blir forkjølet. Ikke bra når jeg har en jobb hvor jeg sitter i tlf.

Bare drikk masse varmt så kommer nok stemmen tilbake etter hvert!

Gjest Gjest
Skrevet

Du tok et godt valg. Det er absolutt ikke lurt å bruke stemmen når den blir borte. Jeg mister stemmen 1-2 ganger i året, og har lært meg å holde meg hjemme med en gang jeg kjenner at stemmen svikter. Da kommer den fortere tilbake, og dessuten slipper jeg å slite på stemmebåndene. Om jeg venter til stemmen er helt borte kan jeg vnete nesten 2 uker før den er tilbake, men om jeg blir hjemme med en gang er stemmen tilbake etter 3-4 dager.

Varm drikke er ikke et godt råd! Du skal drikke kald, kald drikke. Saftis er veldig fint!

• 1 måned senere...
Skrevet

Oisann! Akkurat det samme som skjer/skjedde med meg i dag! Jeg var forkjølet i forrige uke, kastet opp og var skikkelig snufs. Hadde ikke noe halsevondt. Dette var forrige torsdag/natt til fredag. Er ute i praksis i barnehage for tiden, og ettersom jeg kastet opp, ble jeg hjemme fredag. Var litt hanglete hele helgen, men frisk som en fisk på mandag. Sambo slet med forkjølelse og feber. Jeg slapp unna feberen! Men nå på torsdag kjente jeg at stemmen begynte å svikte. Jeg dro likevel i barnehagen både på torsdag og fredag, men på lørdag var stemmen litt verre. Jeg pratet for det, men dog mye mindre enn hva jeg pleier. Jeg har aldri mistet stemmen før, så å våkne på søndag totalt uten stemme var noe merkelig. Jeg helte nedpå med masse varm kaffe og iskaldt vann sånn i løpet av hele dagen, men ble ikke så mye bedre. Idag var jeg ikke så mye bedre, men dro jo i barnehagen for det. Jeg føler meg så absolutt ikke syk, men uten stemme er man jo ganske handicappet overfor barna og de andre ansatte. Så de fikk bestilt legetime til meg nå halv tolv, og ga meg beskjed om å komme meg hjem i tilfelle smitte samt for min egen del. Jeg fikk ikke lov til å si et kløyva ord mer, og det har jo jeg ganske store problemer med. :fnise:

Så i utgangspunktet ville ikke jeg ha dratt til legen med dette her, men nå som jeg er i barnehage, er det nok det lureste. For å sjekke om det er streptokokker eller lignende. (Jeg ville tro at jeg hadde følt meg dårlig i så tilfelle?) Jaja, "fasiten" fra legen min kommer kl. halv tolv. :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Haha, jeg jobber i et yrke med telefonsnakk hele arbeidstiden.

Da er det faktisk god grunn til å ikke komme på jobben.

Om du ikke føler deg syk ellers ville jeg dratt på jobb.

Å miste stemmen er som regel ikke smittbart, det er bare kroppens måte å si ifra om at du har brukt stemmen for mye, eller kledd deg for tynt i halsen.

Drikk masse te med honning og hold helt kjeft et par timer (hvisking gjør det verre) og dra på jobb igjen så fort du kan :)

Skrevet

Det virker nesten som om det er noe som går, dette? Jeg kjenner flere som har vært hese og har mistet stemmen den siste tiden. Selv har vært stemmeløs i helgen, og har heller ingen stemme i dag. Jeg er lærer i barneskolen, og er relativt ubrukelig i jobben min uten stemme. Jeg føler meg for så vidt ikke syk, annet enn at jeg er slappere og mer sliten enn vanlig, så å være hjemme føles litt som å "skulke". Men hvilken nytte gjør en lærer uten stemme i et klasserom? Dette var for øvrig min leder enig med meg i, og ba meg holde meg hjemme for å få tilbake stemmen før jeg kom på jobb.

Dette har for så vidt også skjedd meg tidligere, og da "presset jeg" meg på jobb, med den overbevisning om at mine daværende fjerdeklassinger fint taklet en lærer uten stemme, og alle beskjeder på tavlen.

Det var feil.

En annen ting jeg også oppdaget da, var at jo mer jeg pratet, jo lenger tid tok det for stemmen å komme tilbake igjen. Jeg prøvde å "hviske", men det er (i følge legen min) mye verre enn å prate "med den stemmen man har"; det kan føre til slitasje og i verst fall knute på stemmebåndet. Og da MÅ man være tausi lang tid :-/

Skrevet

Her var det noe så fantastisk som akutt laryngitt! Altså betennelse i strupehodet. Så her ble jeg sykmeldt hele uken, men hvis stemmen kom tilbake så var det bare å komme meg tilbake. Nå er jeg jo student i praksis, og kan maks være borte i 3 dager i løpet av perioden, så jeg må uansett ta igjen dagene hvis jeg må være borte lenger enn de tre dagene. Også føler jeg meg jo i fin form! Det er jo bare stemmen og halsen som er stress. Så klart, nå er jeg plutselig hjemme sammen med liten en på nesten 5 måneder da, så blir jo litt mer stressbetont dette også logisk nok.

Men det er nok lurt å ta seg en tur til legen altså! Selv om dette mest sannsynlig kommer av et virus og dermed så er det ikke så mye å gjøre med.

God bedring til dere alle! :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt 1 gang og det var fordi jeg mistet stemmmen. Virus på stemmebåndet fikk jeg, sykemeldt 1 uke. Var ikke syk i det hele tatt, men som lærer nytter det ikke å gå på jobb uten stemme!

Fikk beskjed om å ikke viske, da det sliter mer på stemmebåndene enn å snakke.

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg har også mistet stemmen. Jeg kan si noen korte lave setninger. I går kveld var jeg bare hes. Det begynte natt til mandag med veldig vondt i halsen, men det ble bedre til i går. Har litt frysninger, men ikke feber tror jeg. Føler meg ikke forkjølt, men hoster en del.

Til uka er det noe viktig som skjer og jeg må være helt frisk for å delta. Jeg skal til legen på fredag og er ikke stemmen tilbake må jeg skrive alt jeg skal si.

Jeg har prøvd halv sitron med 2 ts honning i vann, tatt store doser c-vitaminer og passer på å få i meg væske. Noen andre råd?

Jeg er ganske skravlesjuk og kanskje litt ekstra når jeg ikke kan prate.

Anonymous poster hash: 80541...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...