Gjest snart student Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Hei! Jeg vender forhåpentligvis nesa mot Trondheim og ntnu til høsten og har forstått det slik at man alledere nå kan søke bolig på SiT. Da lurer jeg på om det er noen som har noen innspill i forhold til det å overleve på en studentby. Tenker kanskje Moholt eller Steinan, noen som kjenner miljøet der? Takker for alle innspill
ninuska_ Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 (endret) Tror det er godt miljø på de fleste studentbyer i Trondheim, men jeg ville heller valgt en mindre studentby hvor man har sjans til å få litt mer fred. Det er i allefall mange arrangementer som går på tvers av studentbyene - f.eks jentekvelder, filmkvelder, grilling, blåbærturer osv. Endret 18. desember 2015 av ninuska_
Gjest Gjest_Pasta_* Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Voll er veldig kjekt, hvis du vil ha en "myk" start. Der er alle hybler utstyrt med eget bad. Riktignok på størelse med det du finner på Danskebåten, men dog, hva kan man forvente seg av en studenthybel På Voll deler du kjøkken og "oppholdsrom" (les: en sofa og kabeltv, hvor tv skjerm må medbringes), med seks stykker + deg selv! Hvordan man kommer overens med de man deler med, er nok individuelt Andre er helldige, mens andre ikke.
ninuska_ Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 (endret) Min venninne bodde på Voll - og hun flyttet etter et halvt år (og da måtte hun betale en viss sum for å bryte kontrakten). Hun syns det var meget slitsomt å bo med 6 andre - og det forstår jeg godt. Rommet er ikke spesielt stort, og oppholdsrommet er ikke spesielt pent - alt i alt syns jeg det er en veldig kald studentby. Og i tillegg måtte de vaske rommet og noen kom for å kontrollere (??) Og det er vanskelig å holde styr på 6 stykker og en dør som er åpen hele tiden - så de ble ranet et par ganger - og dette vet jeg flere om som har opplevd på Voll. Noen trives sikkert, men jeg ville heller satset på SiT hvis jeg var ny student. Har du sett på hyblene i Frode Rinnansvei? De er veldig søte. Har en venninne som bor her med en annen jente og hun er stor fornøyd. Ulempen er at det ikke er et oppholdsrom, men rommene er såpass store at det ikke er behov for det. Det spørs hva du selv er ute etter Endret 10. mars 2010 av ninuska_
Gjest Voll Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Hehe. Jeg bor på Voll selv.. Synes det er helt greit sted å begyne. Kaldt og sterilt er det nok på mange studentbyer. Kontrolleringen er de blitt veldig slappe med, men det er bra at de i utgangspunktet har dette synes jeg. Hvis ikke kan du fort ende i en endeløs svinesti... Jeg har ikke opplevd å bli frastjålet penger o.l. Er ikke verre enn å låse døra si når man ikke er hjemme det
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Moholt ligger midt i mellom gløs og dragvoll, praktisk uansett hvor du skal gå. Bra med grøntarealer, hyppige bussavganger i alle retninger, mange matbutikker, nattbuss hjem. Det negative er at det er mange internasjonale studenter der som har en helt annen toleranse for støy enn hva vi har, kjellerne er bråkete, hyblene som ikke er pusset opp kan være kalde og mangler oppvasksmaskin. Fire som deler kjøkken, så greit å kunne bli kvitt de skitne koppene fort. Steinan har godt sosialt miljø, men ligger utenfor allfarvei. Der lønner det seg å ha sykkel eller bil om du ikke er glad i å sitte på bussen. Går buss rett til Gløs, skal du på dragvoll må du bytte buss. Bussen går ikke ofte. De fleste jeg kjenner som har bodd her har flyttet for å komme seg til en mer sentral plass. Voll er privateid, mange som deler kjøkken. Litt fishy kontrakt. Frode Rinnans var tidligere parboliger. Stort soverom, og med hems som er kjempepraktisk. Egen liten hageflekk utenfor hybelen. Ligger rett over gata fra moholt, så mye av det samme gjelder der. Greit å dele kjøkken med bare en, spesielt siden det er så lite at man såvidt kan snu seg der. Veldig greit om du har en venn du vil bo med da. Karinelund ligger redd ved Frode Rinnans. Fin hybel om du får en i andre etage med hems, da får du mye plass. De jeg kjenner som har bodd her har bodd der lenge. Nede nær sentrum har du Bloksberg og Nedre Singsakerslette studentbyer. Veldig nye og veldig fine. Mange av hyblene på NSing er i rehabiliterte hus. Små bakgårder med bord og benker. Variert bomiljø da det finnes både hybler, 1-romsleiligheter og par-leiligheter. Nært treningssenteret og Samfundet. Oppe ved Gløs har du nye Berg studentby og Lerkendal studentby. De vet jeg ikke noe mer om enn beliggenheten og at det er lang venteliste for å komme inn på sistnevnte som regel.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Jeg studerte på Gløshaugen, men det er noen år siden. I studietiden bodde jeg først i småhus på Steinan. Trivdes greit der, men synes det lå langt unna "alt mulig". Fra Steinan er det ca 3 km til Gløshaugen. Det er noe kortere til Dragvoll. Det ble mye bruk av buss i den perioden jeg bodde på Steinan, særlig på vinteren. Hyblene i småhusene er romslige og greie. De består av en stuedel og en soveromshems. Med stor høyde under skråtaket på hemsen forsvant all varmen opp dit, så strømforbruket ble større enn jeg likte hvis temperaturen i stue-delen av hybelen skulle være ok. I en liten periode bodde jeg også i en hybel på Moholt. Derfra er det kortere ned til Gløshaugen. Små og enkle hybler og helt ok miljø. Til sist bodde jeg på Berg studentby. Derfra var det kort til studiestedet, og dermed også kortere til byen. Sparte en hel del i buss- og taxiutgifter på den måten. Gamle Berg studentby er revet og gjenoppbygget siden sist, så der er det jo sikkert nytt og fint nå På grunn av beliggenheten trivdes jeg best på Berg studentby. Da det er nytt og fint på Berg, kan det godt være at det allerede er ventelister der. Studentsamskipnaden har sikkert mer detaljert info om dette. Hvis jeg skulle valgt på nytt, ville jeg søkt et sted som er mer sentralt enn Steinan. Samtidig kjenner jeg folk som bodde der hele studietiden, så det kommer selvsagt an på hva en legger vekt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå