Gå til innhold

Er det jeg som er paranoid eller han som er kontrollerende...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever i et ganske nytt samboerskap med kjæresten min, vi har bodd sammen i omtrent et halvt år. Han har to barn i tenårene fra et tidligere forhold, de bor ca 60 % hos moren og hennes nye kjæreste og ca 40 % hos oss. Kjæresten min og eksen skilte lag for omtrent 10 år siden, og det endte med barnefordelingssak og ganske mye frem og tilbake før de kunne komme til enighet om den ordningen med barna som de har nå.

Jeg for min del har det veldig fint sammen med kjæresten min, og det fungerer også veldig godt med barna; de liker meg veldig godt og jeg har blitt veldig glad i dem. Før jeg ble sammen med kjæresten min hørte jeg noen løse rykter om at han kunne være litt dominerende. Jeg må legge til at jeg tidligere har vært i et veldig ødeleggende forhold der jeg ble utsatt for psykisk og fysisk misbruk og derfor er VELDIG på vakt når det gjelder menn som er sjalu og kontrollerende. Jeg merker ikke noe særlig til at kjæresten min er kontrollerende og sjalu, men vi har hatt et par krangler (som alle andre) der han viste sider av seg selv som jeg ikke helt likte. Men som sagt; jeg vet at jeg er veldig på vakt for nettopp sånt og det er mulig jeg overreagerer.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget, var at jeg tidligere i dag kom over noe som opprørte meg en del. Jeg var hjemme alene og sto på kjøkkenet for å lage meg mat da jeg la merke til en liten notisbok på benken, ikke særlig skjult. Jeg bladde i den og forventet vel å finne adresser og telefonnumre eller noe annet liknende, men det som møtte meg var detaljerte beskrivelser tilbake til den tida da kjæresten min og eksen holdt på med å "krangle" om barna. Det jeg hadde funnet var en slags "loggbok" eller dagbok der han skrev korte gjengivelser av samtaler og telefonsamtaler med barna sine, eksen sin osv fra den tida, og det virker som om han skulle dokumentere at barna hans var glad i ham og at de savnet ham de dagene de ikke var sammen med ham. Men samtidig leste jeg også en del ting som eksen sa og gjorde som min kjæreste tydeligvis syntes var urimelig. Da jeg leste dette, grøsset jeg, for alt var liksom så detaljert med tidspunkter for akkurat når på dagen ting hadde funnet sted osv. Han skrev også usaklige ting som "lørdag kveld ble XXX observert på byen". Dette syntes jeg var drøyt. Selv om man er mor, har man vel lov til å ta seg en tur på byen en sjelden gang...?

Jeg sitter igjen her og lurer på hva jeg skal trekke ut av dette. Først og fremst har jeg veldig dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt leste dette! Som jeg skrev, så har jeg erfaring fra forhold med sjalusi, og det er ikke typisk meg å lese f.eks. typens meldinger og personlige ting. Da jeg først åpnet boka, klarte jeg bare ikke å la være å lese mer. :-( Dessuten lå boka helt åpenlyst på kjøkkenet, så han gjorde ikke akkurat så mye for å skjule den.

Når det gjelder forholdet mellom kjæresten min og eksen nå, så er det ganske bra, de prøver å samarbeide bra med barna, men de holder selvfølgelig kontakten til et minimum. Jeg har egentlig hele veien prøvd å holde meg utenfor hele greia, for jeg vet jo at enhver sak har to sider. Kjæresten min har aldri lagt skjul på at han bærer nag til eksen pga barnefordelingssaken.

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal ta dette opp med kjæresten i det hele tatt. Jeg skjønner selvfølgelig at sånne ting som barnefordelingssaker kan bringe fram voldsommme følelser i folk og gjøre at folk gjør urimelige ting, ting som de ikke ville gjort til vanlig. Bør jeg bare la alt ligge? Og er jeg rar som reagerer på dette? Jeg lurer liksom på hva han egentlig hadde i tankene da han skrev notatene, hva skulle han bruke dem til..??

Håper på svar....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer liksom på hva han egentlig hadde i tankene da han skrev notatene, hva skulle han bruke dem til..??
Det er vel helt vanlig å loggføre i detaljer både stort og smått når man forbereder seg på en slik sak.
Gjest redstar
Skrevet

Jeg synes ikke du er paranoid eller noe, jeg synes at dette burde du kansje ta opp med ham? Det virker jo litt kontrollerende/merkelig at han har notert dette og du vet jo ikke hva han har tenkt å bruke det til? Og i tillegg lå jo boka åpenlyst så du snoket jo ikke i tingene hans, og grunnen til at du reagerer er jo fordi du bryr deg, både om han og barna, og jeg forstår at du gjerne vil at forholdet mellom deg&han, han&barna og deg&barna skal være det samme, men før eller siden kommer denne boka til å komme opp jeg om du ikke tar dette opp med ham kommer du jo til å fortsatt lure og tenke på dette...?

Jeg tror jeg hadde tatt det opp med ham jeg.

Han virker litt kontrollerede han her, er han dette til vanlig?

Ang deg tenker jeg da, eller med barna?

Håper ivertfall at det ordner seg for deg/dere:)

Skrevet

Det jeg ville tenkt var vel at det han hadde skrevet den gangen var kanskje for å ha noe å ta eksen på i en barnefordelingssak. Dersom hun skulle vise seg å bli tverr så hadde han notater på hvor dårlig mor hun var.

Uansett, ikke ha dårlig samvittighet for at du leste i boken, den lå jo der rett foran deg, du visste ikke hva det var.

Jeg ville ikke brydd meg mer om den boken, lurer litt på hva den gjorde helt åpenlyst på kjøkken, men. Ville ikke laget noen stor sak ut av dette.

Gjest redstar
Skrevet
Det er vel helt vanlig å loggføre i detaljer både stort og smått når man forbereder seg på en slik sak.

Ja det er jeg enig i, men kansje dette var litt for mye?

Og jeg synes også at hun burde fått et innblikk/info om denne loggboka/loggen?

Skrevet
Jeg synes ikke du er paranoid eller noe, jeg synes at dette burde du kansje ta opp med ham? Det virker jo litt kontrollerende/merkelig at han har notert dette og du vet jo ikke hva han har tenkt å bruke det til? Og i tillegg lå jo boka åpenlyst så du snoket jo ikke i tingene hans, og grunnen til at du reagerer er jo fordi du bryr deg, både om han og barna, og jeg forstår at du gjerne vil at forholdet mellom deg&han, han&barna og deg&barna skal være det samme, men før eller siden kommer denne boka til å komme opp jeg om du ikke tar dette opp med ham kommer du jo til å fortsatt lure og tenke på dette...?

Jeg tror jeg hadde tatt det opp med ham jeg.

Han virker litt kontrollerede han her, er han dette til vanlig?

Ang deg tenker jeg da, eller med barna?

Håper ivertfall at det ordner seg for deg/dere:)

Saken er den at vi har det veldig fint og jeg har det bra i forholdet, og jeg har gitt klar beskjed fra første stund om at det ikke kommer til å komme på tale med sjalusi osv, for det kommer jeg ikke til å fikse så godt. Vi har kranglet ordentlig en gang, og det var etter at vi hadde vært ute på byen. Da ble han plutselig sur på meg og ble litt sjalu for at jeg snakket med en kamerat. Jeg sa at dette var urimelig av ham, og da sa han at det var naturlig for en mann å "passe på" dama si. Krangelen fikk meg til å bli litt på vakt, men han har aldri vært sånn før eller siden. Men nå har vi ikke vært sammen så lenge...

Skrevet
Det jeg ville tenkt var vel at det han hadde skrevet den gangen var kanskje for å ha noe å ta eksen på i en barnefordelingssak. Dersom hun skulle vise seg å bli tverr så hadde han notater på hvor dårlig mor hun var.

Uansett, ikke ha dårlig samvittighet for at du leste i boken, den lå jo der rett foran deg, du visste ikke hva det var.

Jeg ville ikke brydd meg mer om den boken, lurer litt på hva den gjorde helt åpenlyst på kjøkken, men. Ville ikke laget noen stor sak ut av dette.

Ja, jeg tenkte jo på akkurat dette, men hvor dumt hadde det ikke vært å slenge i bordet med en "selvkomponert" bok full av observasjoner, liksom....? Jeg for min del hadde ikke vært særlig imponert verken som advokat eller som motpart.... Men du har sikkert rett, jeg bør nok kanskje bare glemme dette og ikke gjøre så stor sak ut av det. :-) Lurt å fokusere på det positive. :-)

Skrevet

Jeg synes du skal la det ligge - med mindre han bringer det på bane selv en gang. Dette er historie og har ikke noe med deg og deres forhold å gjøre. Jeg kjenner ogsåp mennesker som har loggført samtaler etc i f. eks barnefordelingssaker, skillsmisseoppgjør, personalkonflikter m.m. Noen bruker det selvfølgelig som våpen - men noen bruker det kun som en måte å holde orden på en rekke hendelser - midt oppi et følesemessig kaos.

Ikke bland dette sammen med det du har hørt om han mht kontrollbehov etc.

Skrevet
Jeg synes du skal la det ligge - med mindre han bringer det på bane selv en gang. Dette er historie og har ikke noe med deg og deres forhold å gjøre. Jeg kjenner ogsåp mennesker som har loggført samtaler etc i f. eks barnefordelingssaker, skillsmisseoppgjør, personalkonflikter m.m. Noen bruker det selvfølgelig som våpen - men noen bruker det kun som en måte å holde orden på en rekke hendelser - midt oppi et følesemessig kaos.

Ikke bland dette sammen med det du har hørt om han mht kontrollbehov etc.

Du har nok mest sannsynlig helt rett. :-) Jeg burde ikke blande sammen det jeg har hørt om kontrollbehov og dette. Men det er jammen lett å gjøre det, må jeg innrømme... Det som har slått meg de siste timene er om jeg noen gang tør å få barn selv med denne mannen. Han er en del eldre enn meg, og jeg har ingen barn, og det hadde jo ikke vært så unaturlig å få lyst på egne barn en gang i fremtiden. Jeg vet det sikkert er å krisemaksimere, men jeg tror nok ikke at kjæresten min har vært så enkel å ha med å gjøre i denne barnefordelingssaken. Han mener at eksen var vrang, men en sak har nå alltid to sider... Men nå er jeg vel i hvert fall paranoid...

Skrevet (endret)
Du har nok mest sannsynlig helt rett. :-) Jeg burde ikke blande sammen det jeg har hørt om kontrollbehov og dette. Men det er jammen lett å gjøre det, må jeg innrømme... Det som har slått meg de siste timene er om jeg noen gang tør å få barn selv med denne mannen. Han er en del eldre enn meg, og jeg har ingen barn, og det hadde jo ikke vært så unaturlig å få lyst på egne barn en gang i fremtiden. Jeg vet det sikkert er å krisemaksimere, men jeg tror nok ikke at kjæresten min har vært så enkel å ha med å gjøre i denne barnefordelingssaken. Han mener at eksen var vrang, men en sak har nå alltid to sider... Men nå er jeg vel i hvert fall paranoid...

Dette er helt forståelig - og det er ikke alltid lett å la være å blande kortene. Og nå sier du også at tankene om barn sammen med ham har blandet seg i samme tankemessige lapskausen. Da kan det være lurt å forsøke å skille de ulike problemstillingene fra hverandre - slik at du ikke henger alle bekymringer på samme knaggen!

Jeg har heldigvis ikke vært gjennom barnefordelingssaker - men har venner som har opplevd det. Det er prosesser som trigger veldig sterke følelser og det er vanlig at den ene mener den andre er verre enn en selv... Sansynligvis ikke helt representativt for hvordan personen er under vanlige betingelser....

Ikke la bekymringene overskygge det at dere har det fint sammen her og nå!

Endret av Havbris
Skrevet
Dette er helt forståelig - og det er ikke alltid lett å la være å blande kortene. Og nå sier du også at tankene om barn sammen med ham har blandet seg i samme tankemessige lapskausen. Da kan det være lurt å forsøke å skille de ulike problemstillingene fra hverandre - slik at du ikke henger alle bekymringer på samme knaggen!

Jeg har heldigvis ikke vært gjennom barnefordelingssaker - men har venner som har opplevd det. Det er prosesser som trigger veldig sterke følelser og det er vanlig at den ene mener den andre er verre enn en selv... Sansynligvis ikke helt representativt for hvordan personen er under vanlige betingelser....

Ikke la bekymringene overskygge det at dere har det fint sammen her og nå!

Du har nok helt rett! Jeg skal prøve å la være å tenke mer på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok også ha skrevet en sånn logg hvis jeg hadde vært i samme situasjon som ham, så det reagerer jeg ikke noe særlig på. Men at han lar den ligge og slenge så barna kan komme over den er verre. Du kan si at du fant den på kjøkkenet og at du ikke synes at barna skal se den, så han bør kanskje legge den på et mer egnet sted. Hvis han reagerer på at du har lest i den kan du si at ja, du bladde i den for å se hva det var og hadde ikke gjort det hvis du hadde visst hva innholdet besto av. Og at han som sagt gjerne må legge den vekk så ingen fler kan se i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...