Anglofil Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Ikke formkaker og rullekaker? Hva er det for slags tøv? Det er brudeparet som bestemmer, og rullekake med bringebærsyltetøy er noe av det aller beste jeg vet, så for oss er det et valg som tas som selvfølge. Egentlig hadde vi tenkt til å ta med kaker som Verdens beste og budapestkake osv, men fordi ingen av oss liker det, så gidder vi heller ikke å lage disse kakene. Tåler ikke folk det, så får de pent holde seg hjemme. Mvh Yvonne
Sofia Skrevet 17. mars 2010 #22 Skrevet 17. mars 2010 Vi skal ikke ha dessert derfor går vi for 12 kaker + bryllupskake. Enig med deg forresten Yvonne. Rullekake er himmelsk godt!
Gjest Pippelipp Skrevet 17. mars 2010 #23 Skrevet 17. mars 2010 Go Yvonne! Jeg er så hjertens enig, på festen skal vi ha det VI synes er godt og ikke følge en eller annen regel
Cæmis Skrevet 17. mars 2010 #24 Skrevet 17. mars 2010 Og formkaker og rullekaker som er så koselig å ha på bordet da gitt! Lager litt stemning og ting er litt ufromelt og hyggelig! Tror enkelte familiemedlemmer og venner hadde blitt skuffet om jeg nektet de å lage kake fordi det ikke "var fint nok". Nei, fysj...på bordet vårt kommer det nok til å bli litt av hvert av den "mindre fine sorten"
Gjest SmallTalk Skrevet 3. april 2010 #25 Skrevet 3. april 2010 Til bryllup ville jeg styrt unna formkaker og rullekaker (blir litt for hverdagslig og kjedelig), det er jo en festdag! *3-4 etasjes bryllupskake etter brudeparets smak *Verdens beste aka Kvæfjordkake (alltid en favoritt) *Ostekake *Pavlova (marengskake med friske frukter, alltid en favoritt) *Suksessterte (alltid en favoritt) *Fromasjkake (ikke sånn møl laget av Freia gelè og pisket krem nei) *Skikkelig 3-lags sjokoladekake *Rom/marsipankake (med mindre dette inngår i bryllupskaken) Husk, det er bedre med 6-7 skikkelige kaker enn 15 "bordfyllere". Velg noe for enhver smak og ikke slit ut deg selv og halve slekta med å lage alle tenkelige varianter. Det blir ALLTID for mye kake igjen etter middag og dessert. Vet du hva? Det finnes faktisk folk som ikke liker en eneste av de kakene du har nevnt her. Jeg liker f.eks maks 2 av dem, samboeren min hadde ikke spist noen av dem. -"Verdens beste" er kvalmende. -Ostekake kan gå an så lenge den er syrlig. -Pavlova er ikke spiselig, da den også er kvalmende. Og dessuten så liker jeg ikke marrengs. -Sukksessterte er ikke godt. Liker ikke nøttekake. -Formasjkake kan gå an så lenge den er syrlig. -Sjokoladekake er godt så lenge den ikke for sterk og ikke er drept med andre ingredienser. -Romkake er å ødelegge romen. Ja takk til lette, friske kaker som rullade med bringebær. Hvis man skal arrangere bryllup, så er det jo en fordel at man selv klarer å få ned kakene. Hvis ikke så er poenget borte. Jeg ville heller servert rullekake, vaniljeboller og gulrotkake fremfor romkake og pavlova (som forøvrig aldri noen sinne har blitt servert i min familie.)
Kirby Skrevet 3. april 2010 #26 Skrevet 3. april 2010 Kanskje jeg skulle bedt noen om å bake boller til bryllupet? Det liker jeg aller best, fremfor alle typer kake faktisk
Anglofil Skrevet 3. april 2010 #27 Skrevet 3. april 2010 (endret) Da hadde jeg gjort det, glatt. Det går jo an å gjøre noe ut av dem, pynte dem eller noe slikt. Eller kanskje en slik kringle (synes de smaker som bolle uansett)? Uansett, det er jo dere som velger, og jeg synes egentlig det er mer stilig med de som tør å være seg selv - også når det kommer til kakevalget, enn de som bare velger kaker fordi det er tradisjon. Jeg kan f.eks verken fordra ostekake eller fromasjkake, ergo velger jeg/vi kaker som vi selv liker. Jeg har nemlig tenkt til å nyte mitt eget bryllup fullt og helt. Mvh Yvonne Endret 3. april 2010 av Yvonne
Gjest SmallTalk Skrevet 3. april 2010 #28 Skrevet 3. april 2010 Uansett, det er jo dere som velger, og jeg synes egentlig det er mer stilig med de som tør å være seg selv - også når det kommer til kakevalget, enn de som bare velger kaker fordi det er tradisjon. Jeg kan f.eks verken fordra ostekake eller fromasjkake, ergo velger jeg/vi kaker som vi selv liker. Jeg har nemlig tenkt til å nyte mitt eget bryllup fullt og helt. Mvh Yvonne Enig! Jeg og samboeren liker f.eks ikke marsipankake. Da ville det vært unaturlig om vi hadde tatt en tre etasjes marsipankake som bryllupskake, når vi selv knapt nok ville tatt en bit av den selv. Sannsynligheten for at vi ender opp med en tre etasjes mix (sjokoladekake, marsipan med bringebær og fruktkake) dersom vi noen gang gifter oss er stor. I det store og hele så er vi veldig lite kakemomser, og det beste samboeren kan få servert er enten kransekake eller sukkerbrød naturell. Jeg for min del liker best friske kakereller rene sjokoladekaker, men aller helst tar jeg en skål med frukt eller bær. Jeg er med andre ord sjeleglad dersom noen har lagd et fruktfat eller en bærbolle i tillegg til kakene.
Frøken Helene Skrevet 3. april 2010 #29 Skrevet 3. april 2010 Kanskje jeg skulle bedt noen om å bake boller til bryllupet? Det liker jeg aller best, fremfor alle typer kake faktisk Gjør det! Jeg skal ha en sånn prinsessekake (gjærbakst med vaniljekrem). Jeg elsker gjærbakst, det er vaniljekrem (NAM!) og det er MITT bryllup. Aldeles latterlig å ikke skulle ha formkake/rullekake fordi det er "vanlig/hverdagslig." Vi spiser ikke kake til hverdags og jeg vil 1000 ganger heller ha gode kaker, enn kaker som er "finere enn andre."
Concertina Skrevet 4. april 2010 #30 Skrevet 4. april 2010 (endret) Vi hadde altfor mye kaker! Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilke vi skulle ha Hadde jeg gjort det igjen så hadde jeg droppa bryllupskaka som vi bestilte og spart de pengene! Den var god, to typer sjokolademoussekake (4 etg), men sjokolademoussekaka jeg bakte selv var mye bedre! Den ble nesten spist opp, mens vi hadde TO hele etasjer av bryllupskaka igjen (vi bestilte bryllupskake til 5 færre personer enn vi var)! Ellers så hadde vi: -marsipankake (bestilt) -oreokake -ostekake m/pasjonsfrukt -ostekake m/bringebær -min sjokolademoussekake -iskake -kringle -suksessterte -marengskake -bløtkake -rullekake -verdens beste -gulrotkake -sjokoladekake Vi hadde 65 gjester, masse kakeglade mennesker, vi hadde ikke egen dessert så kakebordet ble også desserten... edit: Vi bestilte forresten 4 vanlige kaker og lagde etasjefat selv. De var utrolig flott pyntet i utgangspunktet, så jeg så ikke poenget med å betale 1500 ekstra for samme kakene bare for at det skulle være "bryllupskake". Endret 4. april 2010 av Concertina
LimaLama Skrevet 4. april 2010 #31 Skrevet 4. april 2010 Vi bestiller kake fra Condelica i Drammen. Vi må ha en kake uten melk. De var veldig imøtekommende! Ellers så skal vi ha en haug med kaker. Vi har valgt etter hjerte, og derfor er det en pussig sammensurium dersom en kun skal tenke på hva som er "fine" kaker. Men det er slik vi vil ha det. - Bryllupskake - Tropisk Aroma - Verdens Beste - Suksesterte - Brownis - Kransekake - Risboller - Orioskake Tror det var alt.....hehe.....Blir sikkert nok kaker hos oss også!
Shamira Skrevet 4. april 2010 #32 Skrevet 4. april 2010 Vi har ikke bestemt kaker ennå, men det viktigste er at mesteparten av kakene er glutenfrie. Så hvis noen her vet om bakerier e.l. i Buskerud som lager glutenfrie bryllupskaker, vær så snill og fortell meg hvor det er. jeg sliter med det samme, men fikk et råd og det var å høre med bakeriet om de kan lage glutenfrie kaker,. alle de 10 jeg spurte sa ja
Shamira Skrevet 4. april 2010 #33 Skrevet 4. april 2010 Vi har et problem da og det er at jeg ikke tåler melk, mel, eller egg. Så vi testet ut på skjærtorsdag ostekake laget fra bunnen av, og den ble spist opp. Så vi lager ostekake selv, i tre etager, og får nadre til å lage sjokoladekake, verdens beste, div andre kaker. Et lite tips bare, sett opp ønskeliste over kaker, og la folk veøge ut derfra for hvilke kaker de vil bake, så du slipper å ha 14 kaker av samme slag
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #34 Skrevet 4. april 2010 Jeg kommer fra en familie med MANGE kakespisere. Vi hadde fem kaker i tillegg til bryllupskaka, og vi hadde så mye igjen at det så ut som om folk ikke hadde forsynt seg. Vi var mellom 60 og 70 gjester.
LilleVillemo Skrevet 4. april 2010 #35 Skrevet 4. april 2010 Jeg skal bake selv, bryllupskaken blir to hjerter som overlapper hverandre, et i sjokolade kake, og et i marsipankake. Ellers har jeg spurt mamma og tanter, så det blir nok en 3-4 kaker til. Vi skal ikke ha over 30 gjester ( jobber med listen enda...)
LilleVillemo Skrevet 4. april 2010 #36 Skrevet 4. april 2010 Vi har et problem da og det er at jeg ikke tåler melk, mel, eller egg. Så vi testet ut på skjærtorsdag ostekake laget fra bunnen av, og den ble spist opp. Så vi lager ostekake selv, i tre etager, og får nadre til å lage sjokoladekake, verdens beste, div andre kaker. Et lite tips bare, sett opp ønskeliste over kaker, og la folk veøge ut derfra for hvilke kaker de vil bake, så du slipper å ha 14 kaker av samme slag Det var et bra tips!
Manuela Skrevet 8. april 2010 #37 Skrevet 8. april 2010 Er det ingen som skal ha lefser?? Vi har ikke tenkt så mye lengre enn selve bryllupskaken, moussekake med pasjonsfrukt og sjokolade. Syns tre etasjer må holde til 100 gjester, blir mange andre kaker i tillegg. Det MÅ være gulrotkake, verdens beste, vannbakkels, brownies, cupcakes med frosting og ei god bløtkake:) Også lefser og gomme.. Syns det er litt gøy med tradisjonsmat som er særegen for distriktet når vi får gjester fra andre kanter av landet:) Til jul lagde jeg sjokoladetrøfler med stor suksess. Tenkte å lage en stor porsjon til bryllupet også, så er det litt "konfekt" også på kakebordet. Smart for dem som ikke ønsker et stort kakestykke, men bare noe søtt og intenst til kaffen. Vi skal ikke ha dessert, så derfor lurer jeg på om vi skal ha litt dessert også på kakebordet? Noen erfaringer? Eks karamellpudding, multekrem eller noe. Ble søtsulten av å lese denne tråden...
Cilla2010 Skrevet 23. april 2010 #38 Skrevet 23. april 2010 Vi har et problem da og det er at jeg ikke tåler melk, mel, eller egg. Så vi testet ut på skjærtorsdag ostekake laget fra bunnen av, og den ble spist opp. Så vi lager ostekake selv, i tre etager, og får nadre til å lage sjokoladekake, verdens beste, div andre kaker. Et lite tips bare, sett opp ønskeliste over kaker, og la folk veøge ut derfra for hvilke kaker de vil bake, så du slipper å ha 14 kaker av samme slag Kunne du tenke deg å dele oppskriften?? Jeg har gjester med disse allergiene som kommer... Takk
Shamira Skrevet 23. april 2010 #39 Skrevet 23. april 2010 Kunne du tenke deg å dele oppskriften?? Jeg har gjester med disse allergiene som kommer... Takk ja det kan jeg gjerne. bare en ting. Obs og coop og sikkert andre butikker har sånn matfløte som er laktosefri eller laktoseredusert. Den kan man bruke, men den tar myyyyyye lengre tid å piske, så et tips er: Hiv bollen i frysa litt først. Så pisker du fløta. Men her er Oppskriften: 225 gr Speltkjeks( f.eks laesytown( det er en barnekjeks, gul boks med rosa lokk) eller annen speltkjeks, må ikke ha hv. mel i seg) 125 gr smør, gjerne tine smør, (den er melkefri tror jeg, jeg tåler vanlig smør) 250 gr snøfrisk ost, den kan man bruke, 100 gr melis 1 ts vaniljesukker 1/4 liter matfløte, ( laktoseredusert) 2 pk, markjordbær gele, eller en annen smak, jeg bruker sånn 45 min gelei en av pakkene. slik gjør du: knus kjeksen og bland med smeltet smør. Fordel blandingen i en springform, og trykk den godt utover. ta den ene pakken med gele, og bland med halvparten av mengden vann, la den kjølne. osten røres ut med melis, vaniljesukker, bland i stivpisket fløten og den avkjølte gelen, helles over kjeksen i formen og sett i kjøleslapet over natta. ( Her bruker jeg den 45 min gelen) lag den andre gelepakken etter anvisningen på pakken og avkjøl gelen, når den er avkjølt så heller du dette forsiktig over kaken slik at den danner et lokk. Sett kaken i kjøleskapet til gelen har stivna, Hiv så deretter kaka i frysa og la den stå der inntil 20-20 min før den skal spises. Vanligvius er det det rømme i kaka, men jeg kan ikke det, så den blir mer søt. Men hvuis dere kan bruke rømme er det 1 beger lettrømme, som da blandes sammen med osten, og vaniljesukker før du har oppi gelen og kremen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå