Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å begynne å studere Reiseliv på NKI Nettstudier.

Er det noen her som har gjort dette tidligere og kan fortelle litt om det? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke tatt NKI nettstudier, men har tatt reiselivsutdannelse over ett og et halvt år. Det er ikke lett å få en fot innenfor i dag, kan tenke meg det er verre om man bare har nettstudier å vise til. Skal du inn på reiebyrå, er du nødt til å være amadeus sertifisert (eller sertifisert innenfor et av de andre bookingsystemene), og aller helst ha erfaring. Rett fra skolebenken er det hovedsaklig resepsjoniststillinger på hotell man får. Man kan jo selvsagt være heldig å komme seg inn et sted, da er det mye lettere med en gang man har erfaring å vise til. Og - reiselivsbransjen er dårlig betalt.

Jeg har vært heldig å fått meg jobb, men veldig få av de jeg gikk på skole med endte opp i reiselivet, på grunn av det dårlige jobbmarkedet. Jeg ville nok ha tenkt meg om både en og to ganger hvis jeg var deg! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :)

Har hørt det er vanskelig på arbeidsmarkedet ja.. Men jeg har så lyst å jobbe i et reisebyrå! Hehe.. Hadde tenkt å ta amadeuskurs etterpå. Tror du det er bedre sjanser på arbeidsmarkedet om jeg heller tar en bachelor? Og får de dårlig betalt de som har tatt bachelor i reiselivsledelse også? Saken er den at jeg allerede har en bachelor i sosialt arbeid, og ikke vet om jeg orker å begynne på en ny en ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte samtidig med ei som hadde tatt bachelor, for meg så virket det som om hovedforskjellen lå i at hun da automatisk kom inn på et høyere lønnstrinn enn hva jeg gjorde. Så min erfaring (kan være annerledes i andre bedrifter og slikt altså) er at det ikke er den stpore forskjellen, så jeg hadde nok ikke tatt bachelor nei.

Hadde nok heller satset pengene mine på å sertifisere meg, og trene meg skikkelig opp i amadeus, enn å bruke masse penger på NKI nettstudier. For det er tross alt det viktigste når du skal søke i reisebyrå!

Og generelt er lønnen i reiseliovsbransjen dårlig ja, selv om man har tatt en bachelor. Bedrer seg litt når man kommer til mellomlederstillinger og slikt, men selv om man tar en treårig reiselivsledelse, tilsier ikke det at man havner automatisk der, som regel må man begynne nederst.

Så sats på amadeus du. Kanskje den bacheloren du allerede har kunne ha hjulpet deg til å få jobb innen kilroy, etc? Er jo mange reisebyråer som har spesialisert seg, eller som organiserer turer hvor man jobber frivillig. Aner ikke om det er noe pluss, bare slenger ut litt tanker her nå! ;)

• 1 år senere...
Gjest Nanette
Skrevet

Men er det helt bortkastet å ta det kurset på NKI, det er en såpass dyr utdannelse at det burde kunne være nyttig, for meg virka det som at det var mulig å jobbe på flere steder enn kun på et reisebyrå. Og hvis lønna er dårlig, hvor lav er den?

Skrevet

Men er det helt bortkastet å ta det kurset på NKI, det er en såpass dyr utdannelse at det burde kunne være nyttig, for meg virka det som at det var mulig å jobbe på flere steder enn kun på et reisebyrå. Og hvis lønna er dårlig, hvor lav er den?

Jeg vil påstå at denne utdanningen så og si er bortkastet ja. Den gir deg absolutt ingenting som er verdifullt når du skal søke jobb,for du blir utkonkurrert av søkere som har utdannelse fra høyskole. Denne utdanningen gir ikke studiepoeng, og den gir heller ingen sertifiseringer som du trenger. Hvis du vil inn i reiselivsbransjen burde du heller satse på høyskole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...