Gjest bua Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Hei. Jeg har skrevet endel innlegg tidligere ang. utleiemegleren/utleiere som har vært veldig vanskelige med å gjøre. Pga at vi måtte være der ett år, kom vi oss ikke ut tidligere selv om vi ønsket. Nå har vi endelig flyttet ut og fikk igjen depositumet vårt idag. Jeg fikk utbetalt 400 kr mindre enn det jeg betalte inn. Da jeg ringte utleiemegleren nå fikk jeg beskjed om at det var trukket 450 kr for den 1.mars i år, den dagen vi overrakk nøklene. Jeg fortalte dem at det skal vi da ikke betale for?! Jo, vi var jo fremdeles i utleieboligen den dagen, så den dagen måtte vi betale for. Er dette lov???
tinyme Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Om det er lov eller ikke vet jeg ikke. Men dersom huseier har vært veldig vanskelig tidligere tror jeg ikke jeg hadde orket å bruke tid og energi på å krangle om 450 kr. Men om du ringer forbrukerrådet tror jeg de kan svare deg på det og råde deg til hva du må gjøre om dette ikke er lov.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Åh, stakkars deg som har vært borti utleiemegleren. Jeg har flere sider med kritikk jeg kan hoste opp om den bedriften. Har selv svært dårlig erfaring med disse. De prøver seg på ting de ikke har lov til. Nei, du skal ha alle pengene og rentene! Ikke gi deg på det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Hei, dette synes jeg hørtes dårlig ut. Utleier kan trekke for manglende husleie, om leietaker har flyttet ut før oppsigelsestiden er gått ut, og husrommet av den grunn blitt stående tomt. Men å trekke 400 kr for en dag er litt vel drøyt, hadde dere signert på frigivelse av dep.kontoen slik at banken fikk din underskrift på overføringen?
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Joda, det er bare 450 kr, men allikavel. Jeg blir så irritert. Det måtte jo bare bli tull med dem igjen. Ja, jeg skrev under på at depositumet skulle bli utbetlat igjen, men jeg så ikke over om det sto noe slikt, noe det antakeligvis gjorde. Har tatt kontakt med forbrukerrådet nå og de syntes det hørtes merkelig ut, men vil at vi skal få noe skriftlig fra dem der de henviser til lover e.l. Vet ærlig talt ikke om vi kommer oss noen vei med det men. Forstår bare ikke hvordan det er mulig? Hvis de skulle trekke oss for hele den dagen burde vi jo få hatt huset til kl.00.00 da? For å være litt vanskelige mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes faktisk det er logisk at dere blir trukket for dette, dere betaler vel for hver måned så da har dere jo gått en dag over leietida. Hvorfor overrakte dere ikke nøklene den dagen dere egentlig skulle ha flyttet?
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes faktisk det er logisk at dere blir trukket for dette, dere betaler vel for hver måned så da har dere jo gått en dag over leietida. Hvorfor overrakte dere ikke nøklene den dagen dere egentlig skulle ha flyttet? Vi fikk beskjed om at første dagen vi kunne flytte ut fra var 1.mars. Dessuten, 1.mars til 1.mars er jo 1 år, ikke 1 år og en dag.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Vi fikk beskjed om at første dagen vi kunne flytte ut fra var 1.mars. Dessuten, 1.mars til 1.mars er jo 1 år, ikke 1 år og en dag. Teknisk sett er det 1 år og en dag, jo.
Cava Queen Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Hvis du hadde leid en bil fra 1. mars til 7.mars og så ikke levert den til utleier før 8. mars så hadde du måttet betale leie til og med 8. mars. Samme er det med leilighet. Når man sier opp en leieavtale med f.eks. 3 måneders oppsigelsestid så kan man da kun bo der til den siste dagen i den 3. måneden. Den 1. mars er første dag i en ny måned... og da må du regne med å måtte betale leie for den dagen. Om det ikke var så at du flyttet ut dagen før og så bare hadde avtalt å levere nøklene dagen etter. Jeg har leid leilighet selv og da var utleier hos meg og inspiserte leiligheten på flyttedagen (den siste datoen i måneden) og fikk da nøklene til leiligheten tilbake.
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Fra 1.mars til 1.mars er det 1 år jo, ikke 1 år og 1 dag ;)Uansett har det ordnet seg nå, utleiemegleren innrømte feilen, og jeg får utbetalt de 450 de skylder meg.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Fra 1.mars til 1.mars er det 1 år jo, ikke 1 år og 1 dag ;)Uansett har det ordnet seg nå, utleiemegleren innrømte feilen, og jeg får utbetalt de 450 de skylder meg. 1 år går f.eks. fra 1. januar til 31. desember - ikke til 1 januar året etter! Hvis du fikk flytte inn 1. mars så måtte jo forrige leietaker allerede være flyttet ut ikke sant? Sånn at leieperioden for de varte frem til den siste dagen i februar. Men det pleier nå å være vanlig å få flytte ut den siste dagen i måneden og så levere nøkkel dagen etterpå.
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Bare en liten kommentar til du siste. Vi var utflyttet 25.februar, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å flytte ut+ gi tilbake nøkkelen før 1.mars (altså ett år etter leieforholdet begynte). Hvis du leier bil/reiser på ferie, regnes NETTENE. Altså, hvis du leier en bil en uke, er det fra fredag til fredag, ikke fra fredag til torsdag. Skal du en uke til syden, er det fra lørdag til lørdag (eks). Nok om det, problemet er løst, jeg hadde rett, de tok feil
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Nå var vel 28 februar på en søndag, og siden det går gjennom megler, og megler ikke jobber søndager, vil ikke leietakerne hatt mulighet til å levere nøklene før førte virkedag etter oppsigelsesdag. Hadde siste februar vært på en arbeidsdag, ville det stilt seg annerledes. Da måtte leiligheten være overlevert innen arbeidsdagens slutt siste dag i mnd. Slik sett har leietaker retten på sin side.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Nå var vel 28 februar på en søndag, og siden det går gjennom megler, og megler ikke jobber søndager, vil ikke leietakerne hatt mulighet til å levere nøklene før førte virkedag etter oppsigelsesdag. Hadde siste februar vært på en arbeidsdag, ville det stilt seg annerledes. Da måtte leiligheten være overlevert innen arbeidsdagens slutt siste dag i mnd. Slik sett har leietaker retten på sin side. Det stemmer, og leietaker skal helt klart ikke straffes med en ekstrautgift fordi ikke kontoret kunne ta imot nøklene på den dagen. Sånn sett har TS rett. Men 1.mars til 1.mars er fortsatt ett år og én dag. Ethvert år har én av hver dag. Bor du der fra 1.mars til 1.mars har du altså bodd der 2 første mars'er, altså ett år og én dag, selv om du ikke skal betale for den ene dagen.
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Det stemmer, og leietaker skal helt klart ikke straffes med en ekstrautgift fordi ikke kontoret kunne ta imot nøklene på den dagen. Sånn sett har TS rett. Men 1.mars til 1.mars er fortsatt ett år og én dag. Ethvert år har én av hver dag. Bor du der fra 1.mars til 1.mars har du altså bodd der 2 første mars'er, altså ett år og én dag, selv om du ikke skal betale for den ene dagen. Men om jeg flyttet inn 1.mars kl.16 og ut 1.mars kl.16 er dette ett år, ikke ett år og én dag! For at det skulle bli helt riktig ville det vært fra 1.mars kl.00.00 til 28.feb kl.23.59.. Stilt litt annerledes: Hvis du blir født 01.01, når feirer du ettårsdagen din da? 31.12 eller 01.01? Jo 01.01. Da er du ett år, ikke ett år og én dag.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 9. mars 2010 #16 Skrevet 9. mars 2010 Men om jeg flyttet inn 1.mars kl.16 og ut 1.mars kl.16 er dette ett år, ikke ett år og én dag! For at det skulle bli helt riktig ville det vært fra 1.mars kl.00.00 til 28.feb kl.23.59.. Stilt litt annerledes: Hvis du blir født 01.01, når feirer du ettårsdagen din da? 31.12 eller 01.01? Jo 01.01. Da er du ett år, ikke ett år og én dag. Men nå skal vel ikke du feire en innflytningsdag! Så det er noe helt annet med ettårsdag! Et år har 365 dager, og du flyttet ut av leiligheten du bodde i på dag nr. 366. Da skjønner vel du også at du er en dag på overtid? Hvis du sier opp jobben din så slutter du den siste dagen i måneden! Ikke den første i neste måned. Det er godt mulig at det i noen leiekontrakter står klokkeslett for når utflytning må ha skjedd, men om man opererer med oppsigelsestid, så går det på at man hnar x antall mnd. oppsigelsestid og at man da har ut disse månedene. Da er det siste dagen i den siste måneden som er siste dagen for leieperioden!
Lizzee Skrevet 9. mars 2010 #17 Skrevet 9. mars 2010 Vi fikk beskjed om at første dagen vi kunne flytte ut fra var 1.mars. Dessuten, 1.mars til 1.mars er jo 1 år, ikke 1 år og en dag. Hvis leieforholdet er tidsbestemt så skal det stå i leiekontrakten at "Leieforholdet er tidsbestemt, og løper fra "dato", og opphører uten oppsigelse "dato" Her er det opp til utleier hvor lenge leiligheten skal leies ut. Og man kan skrive fra/til dato som man vil. Hvis du ts fikk beskjed om at første dag dere kunne flytte var 1. mars så har jo du gjort som du fikk beskjed om. Og nå også utleiemegleren bekreftet at du ikke skal betale for den dagen så da er det jo ok. Hvis leieforholdet ikke er tidsbestemt løper leietiden til en av partene sier opp. Sier man opp leieavtalen vil oppsigelsestiden gå til utløpet av en kalendermåned. Det vanlige er at man flytter ut den siste dagen i en kalendermåned (om ikke leieoperioden er tidsbestemt). Noen ganger kan man selvsagt avtale med utleier at man får bo noen dager ekstra, og da er det vel minst like vanlig at man må betale for seg.
Gjest ts Skrevet 9. mars 2010 #18 Skrevet 9. mars 2010 Men nå skal vel ikke du feire en innflytningsdag! Så det er noe helt annet med ettårsdag! Et år har 365 dager, og du flyttet ut av leiligheten du bodde i på dag nr. 366. Da skjønner vel du også at du er en dag på overtid? Hvis du sier opp jobben din så slutter du den siste dagen i måneden! Ikke den første i neste måned. Det er godt mulig at det i noen leiekontrakter står klokkeslett for når utflytning må ha skjedd, men om man opererer med oppsigelsestid, så går det på at man hnar x antall mnd. oppsigelsestid og at man da har ut disse månedene. Da er det siste dagen i den siste måneden som er siste dagen for leieperioden! Men hvis jeg flyttet inn den 1.mars kl.16, vil det ikke ha gått et helt år, før neste 1.mars kl.15.59! Uansett, samme kan det være Hvis det er slik de opererer ang. leietid så greit nok, men da burde vi jo ha fått beskjed. Vi var jo uansett interesserte i å flytte ut før, men fikk beskjed fra utleiemegleren at det skulle skje 1.mars kl.X. Mulig det var pga at 28.feb var en søndag.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 9. mars 2010 #19 Skrevet 9. mars 2010 Men hvis jeg flyttet inn den 1.mars kl.16, vil det ikke ha gått et helt år, før neste 1.mars kl.15.59! Uansett, samme kan det være Hvis det er slik de opererer ang. leietid så greit nok, men da burde vi jo ha fått beskjed. Vi var jo uansett interesserte i å flytte ut før, men fikk beskjed fra utleiemegleren at det skulle skje 1.mars kl.X. Mulig det var pga at 28.feb var en søndag. Hvis du leier en leilighet fra 1. mars så spiller det ingen rolle når på dagen du flytter inn.... Sier man opp en leieavtale så vil oppsigelsestiden løpe til utløpet av kalendermåneden (slik Lizze skriver). Dette er ifølge Husleieloven det! Men hvis det er en tidsbestemt leiekontrakt så må dü flytte ut på den datoen som det står i leiekontrakten at leieperioden varer til. At Utleiemegleren ga deg beskjed om at du tidligst kunne flytte ut 1. mars tyder vel på at du hadde leieavtale som varte til den datoen da...? Eller at du måtte levere nøkkelen på den datoen fordi det var mandag og fordi Utleiemegleren ikke kunne ta imot nøkkel på en helgedag. Men dette var jo noe Utleiem. bestemte at du måtte gjøre og ikke ditt valg, så da kunne de ikke ta betalt en dag ekstra. ¨ Men om du selv hadde bedt om å få bo en ekstra dag da måtte du ha betalt. Hvis leieforholdet er tidsbestemt så skal det stå i leiekontrakten at "Leieforholdet er tidsbestemt, og løper fra "dato", og opphører uten oppsigelse "dato" Her er det opp til utleier hvor lenge leiligheten skal leies ut. Og man kan skrive fra/til dato som man vil. Hvis du ts fikk beskjed om at første dag dere kunne flytte var 1. mars så har jo du gjort som du fikk beskjed om. Og nå også utleiemegleren bekreftet at du ikke skal betale for den dagen så da er det jo ok. Hvis leieforholdet ikke er tidsbestemt løper leietiden til en av partene sier opp. Sier man opp leieavtalen vil oppsigelsestiden gå til utløpet av en kalendermåned. Det vanlige er at man flytter ut den siste dagen i en kalendermåned (om ikke leieoperioden er tidsbestemt). Noen ganger kan man selvsagt avtale med utleier at man får bo noen dager ekstra, og da er det vel minst like vanlig at man må betale for seg.
Gjest AnnaK. Skrevet 9. mars 2010 #20 Skrevet 9. mars 2010 Men hvis jeg flyttet inn den 1.mars kl.16, vil det ikke ha gått et helt år, før neste 1.mars kl.15.59! Uansett, samme kan det være Hvis det er slik de opererer ang. leietid så greit nok, men da burde vi jo ha fått beskjed. Vi var jo uansett interesserte i å flytte ut før, men fikk beskjed fra utleiemegleren at det skulle skje 1.mars kl.X. Mulig det var pga at 28.feb var en søndag. Men når du betaler husleie - betaler du ikke per måned? Når du flyttet inn 1. mars så begynte du vel å betale månedsvis leie? Og det betyr at den siste måneden du betalte for før flytting var februar. Da har du da ikke betalt for 1. mars - altså en dag - etter februar-leien? Det er det at Utleier bestemte at du ikke kunne flytte ut før som gjør at de ikke kan be deg betalte. Ifølge alle vanlige avtaler så flytter man ut den siste datoen i måneden hvis ikke noe annet er skriftlig avtalt. Ifølge Husleieloven så kan man ha leieavtaler som varer i 1 - 3 år og som kan sies opp med 3 måneders varsel. Da løper oppsigelsestiden fram til den siste datoen i den 3 måneden. Ikke den første i måneden etter det igjen. Ifølge Husleieloven kan man også ha tidsbestemte leieavtaler og da står det klart og tydelig fra og til dato for leieforholdet. Utover dette så kan man selvsagt be om å få bo noen dager lenger, hvis man f.eks. ikkke kan flytte inn i nytt bosted med en gang, eller trenger en dag til for å vaske. Og om det passer for utleier fordi det ikke er noen nye som skal inn med en gang. Men det er klart at de ikke lar en bo gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå