Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Hei! Jeg har en kamerat som dessverre er kommet inn under yrkesrettet attføring, jeg siwer dessverre fordi det er synd at han er blitt syk/ufør, men heldig fordi det finnes sånne støtteordninger! Han klager alltid over dårlig råd, og jeg regner med det ikke er noe å bli rik av, det å gå på trygd, (og vi andre vennene må ganske ofte betale for ham pga dette), han sier han har minstesummen som går an og få, og at det bare er 5000 kr i mnd, kan dette stemme? Vi synes synd i han, men likevel er det irriterende å måtte sponse han hele tida, men om det er sant at han bare har 5000 i mnd, så forstår vi det jo bedre!
Gjest Marlo Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Jeg har minstesum og får utbetalt ca 8000kr pr mnd, så tror han tar feil der ja. Om han bor alene, eller bor sammen med noen med ikke så veldig høy inntekt, så har han jo krav på bostøtte i tillegg. Når jeg trengte det, så fikk jeg 2000kr ekstra i bostøtte, men mistet dette når jeg fikk samboer med veldig høy innkomst. I tillegg så kan han søke om støtte til strøm og legeutgifter fra sosialen (som nå er under Nav tror jeg).
ellen :) Skrevet 10. mars 2010 #3 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har minstesum og får utbetalt ca 8000kr pr mnd, så tror han tar feil der ja. Om han bor alene, eller bor sammen med noen med ikke så veldig høy inntekt, så har han jo krav på bostøtte i tillegg. Når jeg trengte det, så fikk jeg 2000kr ekstra i bostøtte, men mistet dette når jeg fikk samboer med veldig høy innkomst. I tillegg så kan han søke om støtte til strøm og legeutgifter fra sosialen (som nå er under Nav tror jeg). Helt rett. Man kan søke sossialen om støtte til strøm, husleie, og evt andre utgifter.
skandale Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Det er ikke usannsynlig. Får kun i underkant av 5000 selv, og ingenting av sosialen (og tro meg, jeg har mast på dem!). Kjenner også flere i min situasjon, så det er antageligvis ikke løgn nei.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har minstesum og får utbetalt ca 8000kr pr mnd, så tror han tar feil der ja. Det er vel for 100%? Hvis han ikke er 100% arbeidsufør, vil også trygden bli redusert tilsvarende.
Gjest LoggD Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Det er vel for 100%? Hvis han ikke er 100% arbeidsufør, vil også trygden bli redusert tilsvarende. Ja men da er det jo meningen at han skal jobbe resten av prosentene. Forøvrig er minstesatsen ca 12 000 for enslige som er 100% ufør.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Jeg har ikke jobbet før, men går nå på yrkesrettet attføring, og får minstesats som er på 8600, etter skatt!! Det kompisen din kanskje mener er at etter husleie har han bare 5000kr. Og det er jo ikke mye, men akkurat nok til å overleve!!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Ja men da er det jo meningen at han skal jobbe resten av prosentene. Forøvrig er minstesatsen ca 12 000 for enslige som er 100% ufør. Brutto er den ca 12 000 kr mnd,, det er riktig, men det er uavhengig om du er enslig eller ikke. Jeg er gift, har minstesats, og har 552 kr dagen 5 dager i uken. Utbetalt er det ca 9000 pr mnd. Og som sagt, når boutgifter er betalt, er det ikke akkurat flust å leve av.
Gjest Marlo Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Ja men da er det jo meningen at han skal jobbe resten av prosentene. Forøvrig er minstesatsen ca 12 000 for enslige som er 100% ufør. Ikke fullt så mye, og når man har så dårlig råd som meg, så driter jeg en lang marsj i hva jeg får før skatt - det er pengene jeg får utbetalt som betyr noe for meg Om han ikke er 100% ufør/trygdet - så kan han jo tross alt jobbe en viss prosentsats - noe som burde hjelpe godt på økonomien.
henine Skrevet 11. mars 2010 #10 Skrevet 11. mars 2010 Det er ikke usannsynlig. Får kun i underkant av 5000 selv, og ingenting av sosialen (og tro meg, jeg har mast på dem!). Kjenner også flere i min situasjon, så det er antageligvis ikke løgn nei. Det gjør faktisk jeg også, så det er garantert ikke løgn.
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #11 Skrevet 11. mars 2010 Men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få så lite i yrkesrettet attføring dersom man minimum kan få utbetalt ca 8k pr mnd. Er det virkelig YA dere er under da?
Gjest Iril Skrevet 11. mars 2010 #12 Skrevet 11. mars 2010 Men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få så lite i yrkesrettet attføring dersom man minimum kan få utbetalt ca 8k pr mnd. Er det virkelig YA dere er under da? Det lurer jeg på også. Må jo betale alt for mye skatt da, kanskje? Før jeg fikk justert skattetrekket mitt, fikk jeg utbetalt 3190 hver 14. dag, og jeg har også minstesats fordi jeg bare hadde vært student før jeg ble for syk til å følge studiene på vanlig måte.
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #13 Skrevet 11. mars 2010 Ja jeg hadde heller ingen særlig jobb før jeg fikk YA. Bare noen strøjobber her og der som til sammen ble kanskje 2 måneder i året. Får absolutte minstesats. Har nettopp vært gjennom en "spørrerunde" hos Fønix og NAV ang utbetalingene mine, da jeg syns det er lite i forhold til hva jeg hører andre får - og fikk da svar på en del ting. Og et av svarene var at jeg iallefall ikke skal få mindre penger da jeg allerede hadde minimum sats. Hadde jeg hatt en samboer med lav innkomst eller vært singel, så hadde jeg hatt krav på mer (bostøtte, legeutgifter, strømregninger etc)
Gjest Minstepensjonist Skrevet 11. mars 2010 #14 Skrevet 11. mars 2010 Da jeg gikk på attføring, hadde jeg også mindre enn minstesats, fordi utbetalingene ble beregnet ut i fra lønn. (Jeg var student med deltidsjobb da jeg ble syk) Jeg hadde utbetalt ca 4000 kr mnd. Da jeg gikk over på rehabilitering økte trygden fra ca 66% av lønn, til 1,7 G (?) hvis jeg ikke husker helt feil. Da var det andre regler som gjaldt. Dette er noen år siden nå, så det kan hende at reglene er endret siden da.
Gjest Marlo Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 Utifra lønn, eller en minste sats dersom %av lønnen blir mindre enn minstesats. Siden jeg ikke hadde lønn, så fikk jeg minstesats som er utbetalt ca 8k pr mnd. Ei venninne av meg får ca 15k pr mnd, men hun hadde 3 jobber før hun ble syk og tjente godt da.
Gjest LoggD Skrevet 11. mars 2010 #16 Skrevet 11. mars 2010 All trygd har en minsteytelse på 1,97 ganger grunnbeløpet, og grunnbeløpet er 72881. Dere ganger altså 1,97 med 72881 og får 143575, som deles på 12 blir 11964. Beløpet kan variere fra måned til måned pga antall dager, men at dere sitter igjen med 4000 - 5000 etter skatt forstår jeg ikke. Får dere ikke en lapp i posten ved hver utbetaling, der det står hva som er brutto og hva som er trekt i skatt?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2010 #17 Skrevet 11. mars 2010 All trygd har en minsteytelse på 1,97 ganger grunnbeløpet, og grunnbeløpet er 72881. Dere ganger altså 1,97 med 72881 og får 143575, som deles på 12 blir 11964. Beløpet kan variere fra måned til måned pga antall dager, men at dere sitter igjen med 4000 - 5000 etter skatt forstår jeg ikke. Får dere ikke en lapp i posten ved hver utbetaling, der det står hva som er brutto og hva som er trekt i skatt? En forklaring kan være at ved attføring blir stillingsprosent/lønn ofte brukt som grunnlag. (Det ble det som sagt for meg)
skandale Skrevet 11. mars 2010 #18 Skrevet 11. mars 2010 Jeg har ikke jobbet før, men går nå på yrkesrettet attføring, og får minstesats som er på 8600, etter skatt!! Det kompisen din kanskje mener er at etter husleie har han bare 5000kr. Og det er jo ikke mye, men akkurat nok til å overleve!! Jøss. Det burde jo holde i massevis om han har hele fem tusen ETTER leie. Jeg som sitter igjen med rundt 500 etter husleie, overlever ikke jeg da?
Snop Skrevet 11. mars 2010 #19 Skrevet 11. mars 2010 Jøss. Det burde jo holde i massevis om han har hele fem tusen ETTER leie. Jeg som sitter igjen med rundt 500 etter husleie, overlever ikke jeg da? Jeg er litt nysgjerrig på hva du spiser til kun 125kr i uka...
skandale Skrevet 11. mars 2010 #20 Skrevet 11. mars 2010 (endret) Nudler, poteter, frokostblanding, grønnsaker, knekkebrød og kneipp? Vet det ikke er det ideelle kostholdet, men må man så må man. Endret 11. mars 2010 av ecureuil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå