Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Nå kan det idømmes delt foreldransvar og delt bosted. Det blir også innført varslingsplikt ved flytting innenlands. Definisjonen av "vanlig samvær" utvides med 1 overnatting. Lovendringene er basert på hva som kan defineres som barnets beste og retten til å kjenne begge foreldrene. Lovendringen ble stemt gjennom i Stortinget idag.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Jeg trodde faktisk ikke denne loven ville gå gjennom, ettersom det har tatt så lang tid. For barna sin del er jeg derimot glad for at det nå har blitt sånn. Jeg er litt usikker på om denne nye loven gjelder fra idag (tirsdag 9.3.2010) eller om det skal settes en dato. Kansje noen andre har info om dette ?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Jeg er skuffet over dette. Jeg hadde håpet at spørsmål om flytting av barnet skulle legges under foreldreansvaret, ihvertfall burde varslingsplikten være mye lengere. Hvis foreldrene vil ha mekling gjennomført for å prøve å stanse flytting eller annet så er det mange plasser flere ukers venting på mekling. I et tidligere forslag var det snakk om å øke vanlig samvær enda mer, det har også vært forslag om å ta bort hele definisjonen fordi dette kan være med å legge føringer for avgjørelsen av samvær. Jeg synes ikke det burde være noen definisjon i lovverket i det hele tatt. Men men, det er et museskritt i riktig retning ihvertfall:)
makkapakka Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 jeg lurer på hvordan de skal få bevise at barnet har det best ved delt bosted? jeg lurer også på hvordan de skal bevise at far er like skikket til å ta vare på barnet ved delt bosted? jeg lurer også på om de klarer å gjennomskue om far eller mor er ute etter hevn ved barnefordelingssaker? jeg lurer faktisk på hvor mange barn som kommer til å lide under denne nye loven? og jeg på om de vet at mange fedre gjør alt for å stikke kjepper i hjulene for mor hvis hun skal flytte om det så bare er rundt neste hjørne fordi hun ønsker et bedre hjem? lurer snart på hvor vanskelig det vil være for barn som dessverre blir skilsmissbarn å vokse opp i dette tøffe samfunnet? Jeg begynner snart å lure på hvor det blir av sikkerheten for barnet og ikke firkantede lover som mener de "vet best".
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 jeg lurer på hvordan de skal få bevise at barnet har det best ved delt bosted? jeg lurer også på hvordan de skal bevise at far er like skikket til å ta vare på barnet ved delt bosted? jeg lurer også på om de klarer å gjennomskue om far eller mor er ute etter hevn ved barnefordelingssaker? jeg lurer faktisk på hvor mange barn som kommer til å lide under denne nye loven? og jeg på om de vet at mange fedre gjør alt for å stikke kjepper i hjulene for mor hvis hun skal flytte om det så bare er rundt neste hjørne fordi hun ønsker et bedre hjem? lurer snart på hvor vanskelig det vil være for barn som dessverre blir skilsmissbarn å vokse opp i dette tøffe samfunnet? Jeg begynner snart å lure på hvor det blir av sikkerheten for barnet og ikke firkantede lover som mener de "vet best". Hurra. på tide. Regner med at du også mener mor der du poengtere kun far.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Jeg er skuffet over dette. Jeg hadde håpet at spørsmål om flytting av barnet skulle legges under foreldreansvaret, ihvertfall burde varslingsplikten være mye lengere. Hvis foreldrene vil ha mekling gjennomført for å prøve å stanse flytting eller annet så er det mange plasser flere ukers venting på mekling. I et tidligere forslag var det snakk om å øke vanlig samvær enda mer, det har også vært forslag om å ta bort hele definisjonen fordi dette kan være med å legge føringer for avgjørelsen av samvær. Jeg synes ikke det burde være noen definisjon i lovverket i det hele tatt. Men men, det er et museskritt i riktig retning ihvertfall:) Jeg er enig med deg når det gjelder dette med varslingsplikten. 6 uker er altfor lite, men det er et skritt i riktig retning selv om det er et veldig lite skritt. Når det gjelder definisjonere av vanlig samvær er jeg noe usikker. Det er fint at definisjonen medfører mer samvær, men jeg er usikker på om det beste hadde vært å ta definisjonen bort. Jeg tror faktisk denne lovendringen var det beste alternativet slik utviklingen har vært for å sikre mer samvær.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Jeg er enig med deg når det gjelder dette med varslingsplikten. 6 uker er altfor lite, men det er et skritt i riktig retning selv om det er et veldig lite skritt. Når det gjelder definisjonere av vanlig samvær er jeg noe usikker. Det er fint at definisjonen medfører mer samvær, men jeg er usikker på om det beste hadde vært å ta definisjonen bort. Jeg tror faktisk denne lovendringen var det beste alternativet slik utviklingen har vært for å sikre mer samvær. Endelig blir far tatt på alvor og han blir definert som en omsorsperson på lik linje med mor. Meget bra for barna. Barn tenger både en far og en mor.
Gjest du Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Hmm..men når dette trår i kraft er vel ikke godt å si. Tror det ikke før jeg får se det.
Gjest ? Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Delt bosted? Det legger jeg meg litt snurt på ! Du kan ikke rive et barn bort fra sitt liv fordi mor og far f.eks bor i forskjellige kommuner. Det er uaktuellt med delt bosted i mange forskjellige anledninger ! Jeg syns likevel det er flott at rettssystemet kan idømme delt bosted der det skulle vise seg å være aktuellt, og i hvertfall i de tilfellene det blir nektet på grunn av en krangel mellom foreldrene Jeg sitter også å undrer meg om når dette trer i kraft ! Jeg har trålet barneloven nå på nett, uten å se endringene. Så jeg lar nysgjerrigheten komme meg til gode ! Har lest at Stortinget har vedtatt lovendringene, men det står ikke fra hvilken dato det vil være gjeldende. Jeg tipper derfor: 2012?
Gjest Bella-bonusmamma Skrevet 28. juni 2010 #12 Skrevet 28. juni 2010 jeg lurer på hvordan de skal få bevise at barnet har det best ved delt bosted? jeg lurer også på hvordan de skal bevise at far er like skikket til å ta vare på barnet ved delt bosted? jeg lurer også på om de klarer å gjennomskue om far eller mor er ute etter hevn ved barnefordelingssaker? jeg lurer faktisk på hvor mange barn som kommer til å lide under denne nye loven? og jeg på om de vet at mange fedre gjør alt for å stikke kjepper i hjulene for mor hvis hun skal flytte om det så bare er rundt neste hjørne fordi hun ønsker et bedre hjem? lurer snart på hvor vanskelig det vil være for barn som dessverre blir skilsmissbarn å vokse opp i dette tøffe samfunnet? Jeg begynner snart å lure på hvor det blir av sikkerheten for barnet og ikke firkantede lover som mener de "vet best".
Gjest Amanda Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Delt bosted? Det legger jeg meg litt snurt på ! Du kan ikke rive et barn bort fra sitt liv fordi mor og far f.eks bor i forskjellige kommuner. Det er uaktuellt med delt bosted i mange forskjellige anledninger ! Jeg syns likevel det er flott at rettssystemet kan idømme delt bosted der det skulle vise seg å være aktuellt, og i hvertfall i de tilfellene det blir nektet på grunn av en krangel mellom foreldrene Jeg sitter også å undrer meg om når dette trer i kraft ! Jeg har trålet barneloven nå på nett, uten å se endringene. Så jeg lar nysgjerrigheten komme meg til gode ! Har lest at Stortinget har vedtatt lovendringene, men det står ikke fra hvilken dato det vil være gjeldende. Jeg tipper derfor: 2012? Lovendringene trer i kraft i juli dette år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå