jente_83__ Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Ønsker meg veldig innekatt har en ute katt men har hørt at Ute katter har denne smitten i seg pga mus og andre dyr som lever ute samt jord. men når det er en inne katt da?! dei kan jo da ikkje ha dette viruset i seg. Jeg er merkelig nok ikkje smittet så derfor spør jeg dette. Er en katteglad person og greier ikkje å forestille meg og gå uten katter. Men har en rase katt nå for hånden. Men da blir det kattedo. er ennå ikkje gravid men prøver
la Flaca Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Ønsker meg veldig innekatt har en ute katt men har hørt at Ute katter har denne smitten i seg pga mus og andre dyr som lever ute samt jord. men når det er en inne katt da?! dei kan jo da ikkje ha dette viruset i seg. Jeg er merkelig nok ikkje smittet så derfor spør jeg dette. Er en katteglad person og greier ikkje å forestille meg og gå uten katter. Men har en rase katt nå for hånden. Men da blir det kattedo. er ennå ikkje gravid men prøverFor det første så finnes toxosmitte over alt utendørs uansett, skal du unngå det får du nesten holde deg inne selv. For det andre er det ikke vanskelig å ta forhåndsregler for å unngå smitte via katten. Bruk hansker når du skifter på kattedoen, enkelt og greit. For det tredje så kan du ikke ta inn en katt som er vant med å gå ute, uten at det får følger for katten mentalt. Å omplassere en katt fordi man prøver å bli gravid og er redd for smitte høres rimelig krakilsk ut spør du meg.
jente_83__ Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2010 For det første så finnes toxosmitte over alt utendørs uansett, skal du unngå det får du nesten holde deg inne selv. For det andre er det ikke vanskelig å ta forhåndsregler for å unngå smitte via katten. Bruk hansker når du skifter på kattedoen, enkelt og greit. For det tredje så kan du ikke ta inn en katt som er vant med å gå ute, uten at det får følger for katten mentalt. Å omplassere en katt fordi man prøver å bli gravid og er redd for smitte høres rimelig krakilsk ut spør du meg. jeg synest det er bedre og undersøke nå enn å undersøke mens jeg har katten her i mitt hjem! og for det første har jeg ikkje tenkt å stenge min egen katt inne når den er vandt med å være ute! den er 5 år gammel og nei jeg har ikkje akkurat hentet meg inn katter nå. Har en for hånden og er et menneske som liker katter og reparerer psyken på mange mennesker! derfor undersøker jeg pga det er mange som sier mange grusomme ting om dette viruset! derfor undersøker jeg nå hva som finnes der ute. om du vet så mye om dette viruset er veldig bra, men respekter dei andre som ikkje vet så mye om dette viruset ennå. og jeg henter meg ikkje inn katter for å avlive dei eller avlevere dei i fra meg igjen! Jeg behandler dei som dei er mitt eget barn og det er de! så om du tror du har all mulig kunnskap om dette så kan du begynnte å fortelle meg hva du vet
jente_83__ Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2010 (endret) ærkontakt med katter under graviditet kan føre til alvorlige misdannelser hos barnets nervesystem og i flere andre organer. påføres alvorlige misdannelser i blant annet nervesystemet. Endret 9. mars 2010 av jente_83__
Gjest Huffsa Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Det er KATTEDOEN og KATTEBÆSJ du skal holde deg unna når du er gravid. Ikke selve katten!
Gjest Gjest_kattaklore_* Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Det er KATTEDOEN og KATTEBÆSJ du skal holde deg unna når du er gravid. Ikke selve katten! men ettersom katten bruker doen og tråkker i dette etterpå,da har jo selve katten dette på potene når du løfter/bærer/koser på den sant..?
Lilith Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Det skal en del til for å bli smittet. For det første må katten være smittet. For det andre må du komme borti kattens avføring. For det tredje må avføringen havne i munnen din. Tidligere toxo-smitte (og immunitet) kan avdekkes ved en blodprøve hos legen din. Føler du deg utrygg, kan du sikkert få tatt denne prøven FØR du blir gravid, men det er vanligere at legen tar denne testen når du er på første svangerskapskontroll. Her i huset er det mannen som tar seg av rengjøringen av kattedoen mens jeg er gravid. Jeg koser med kattene som vanlig. Det gikk bra forrige gang jeg var gravid, og jeg regner med at det har gått bra denne gangen også.
Gjest Huffsa Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 men ettersom katten bruker doen og tråkker i dette etterpå,da har jo selve katten dette på potene når du løfter/bærer/koser på den sant..? Dersom man vasker seg på hendene etter å ha kost med pus, som jeg regner med TS hadde planer om, så er det ikke noe problem.
Gjest Glør Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 men ettersom katten bruker doen og tråkker i dette etterpå,da har jo selve katten dette på potene når du løfter/bærer/koser på den sant..? Det er en liten risiko for at det skjer, så derfor bør man selvfølgelig vaske hendene godt før man putter fingrene i munnen eller tar på noe man skal spise. God håndhygiene er viktig, også når man er gravid. Vask hendene hver gang du har håndtert ditt eget eller kattens toalett, og før du lager eller spiser mat. Er man veldig bekymret for dette kan man kjøpe engangshansker og bruke dem når man bytter kattesand, og så vaske hendene grundig etterpå, eller så kan man høre om noen andre i husstanden kan ta seg av kattedoen under svangerskapet. Det skal faktisk en del til for å få toxo-smitte, siden katten bare har denne smitten en gang i livet den også, før den blir immun. Det samme blir vi mennesker etter å ha hatt den en gang. Så for å bli smittet må du slumpe til å ta på katteavføring, og så få den i munnen, og det må skje akkurat i den perioden katten har smitten. Risikoen for at alt dette sammenfaller er i utgangspunktet liten, og har man god håndhygiene har man så godt som eliminert den. Det er heller ikke påvist noen tilfeller av smitte under svangerskap i Norge, hvor katt er smittekilden. I de aller fleste tifeller av toxo i Norge er kilden dårlig hygiene på kjøkkenet, når man har tilberedt lam eller storfe. Og det igjen unngår man ved å ha god håndhygiene, unngå å blande redskaper til kjøtt og grønnsaker, og steke kjøttet godt på utsiden.
la Flaca Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 jeg synest det er bedre og undersøke nå enn å undersøke mens jeg har katten her i mitt hjem! og for det første har jeg ikkje tenkt å stenge min egen katt inne når den er vandt med å være ute! den er 5 år gammel og nei jeg har ikkje akkurat hentet meg inn katter nå. Har en for hånden og er et menneske som liker katter og reparerer psyken på mange mennesker! derfor undersøker jeg pga det er mange som sier mange grusomme ting om dette viruset! derfor undersøker jeg nå hva som finnes der ute. om du vet så mye om dette viruset er veldig bra, men respekter dei andre som ikkje vet så mye om dette viruset ennå. og jeg henter meg ikkje inn katter for å avlive dei eller avlevere dei i fra meg igjen! Jeg behandler dei som dei er mitt eget barn og det er de! så om du tror du har all mulig kunnskap om dette så kan du begynnte å fortelle meg hva du vet Så du har en 5 år gammel "utekatt" og prøver å bli gravid? Hva har da rasekatten som du planlegger å ha inne med saken å gjøre? Du kommer jo til å ha utekatt i huset i 10-15 år til dersom du ikke har tenkt å omplassere den. Om du får en katt til i hus har jo ingen betydning sånn sett. (rasekatter har det ikke noe bedre som "innekatt" enn andre katter )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå