Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger man dyr shampo? Skal den ikke bare renske håret? Er det ikke ett fett hva slags shampo man bruker (så lenge den fjerner all dritten man putter oppi håret?)? Er det ikke balsamen og hårkuren som skal gjøre "underverkene" for håret etterpå? Pleie det, gi det fukt, gjøre det skinnende, rett, medgjørlig, pent, osv?

Eller er problemet at ikke-frisør-shampoer (f.eks. coop- og firstprice-shampoer) ødelegger håret? Er det kun pga SLS? Det har jo uansett de fleste frisørshampoer? At shampo evt. tørker ut håret, er det ikke det balsamen skal "fikse"?

Masse spørsmål her, håper det er noen som har peiling her :) Gidder ikke bruke masse penger på frisørshampo hvis den ikke gjør noe annet enn å vaske håret uansett (og pga at den siste jeg kjøpte ikke var så glad i hodebunnen min...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Heidie
Skrevet

Forskjellen mellom "frisør"-shampoo og butikkshampoo er jo egentlig bare at der butikkshampoo inneholder fyllstoffer, inneholder "frisørshampoo" pleiende ingredienser. Butikshampooene er jo billigere å lage for produsentene. Ofte inneholder butikkshampooene Sodium Lauryl Sulfate, mens "frisør"shampooene inneholder Sodium Laureth Sulfate (som visstnok er mye mildere mot hodebunnen).

Men det er ikke alltid slik! Hvis du finner en shampoo med Sodium Laureth Sulfate i butikken, så ser jeg ingen grunn til at den skal skade håret. Den bare gir ikke noe ekstra. Og det ekstra kan du få gjennom balsam og hårkurer.

Det er nok bare frisører som jobber i norske salonger som vil si at det er HELT nødvendig med "frisør"shampoo, men det sier de vel fordi de vil selge den ;)

Skrevet

Det meste som selges hos frisørene i Norge, selges i vanlige butikker i andre land, deriblant i USA. Blir disse produktene da dårligere eller bedre alt ettersom hvor man kjøper den?

Mine favorittprodukter er forøvrig en kjempebillig shampoo og balsam fra vanlig matbutikk, uten silikoner, men med pleiende oljer. (nei, det er ikke vits i å spørre hva den heter, jeg bor i utlandet) Noen av de verste frisørproduktene for mitt hår er faktisk Redken og KMS.

Skrevet
Forskjellen mellom "frisør"-shampoo og butikkshampoo er jo egentlig bare at der butikkshampoo inneholder fyllstoffer, inneholder "frisørshampoo" pleiende ingredienser. Butikshampooene er jo billigere å lage for produsentene. Ofte inneholder butikkshampooene Sodium Lauryl Sulfate, mens "frisør"shampooene inneholder Sodium Laureth Sulfate (som visstnok er mye mildere mot hodebunnen).

Men det er ikke alltid slik! Hvis du finner en shampoo med Sodium Laureth Sulfate i butikken, så ser jeg ingen grunn til at den skal skade håret. Den bare gir ikke noe ekstra. Og det ekstra kan du få gjennom balsam og hårkurer.

Det er nok bare frisører som jobber i norske salonger som vil si at det er HELT nødvendig med "frisør"shampoo, men det sier de vel fordi de vil selge den ;)

Sodium Lauryl Sulphate (SLS) er bortimot avlegs også i butikkshampooer av ok merker (Wella, L'Oreal, Schwarzkopf osv), så egentlig er det vel ingenting som taler i mot å bruke butikkshampoo hvis man tåler det. Jeg føler ikke at jeg bruker mer butikkshampoo enn frisørshampoo for å få rent hår, men for min del reagerer hodebunnen negativt på en lang rekke produkter, og derfor holder jeg meg stort sett til kjente og velutprøvde produkter jeg vet at jeg tåler, men hadde det vært butikkprodukter blant dem, hadde jeg bare vært glad til. ;) Så lenge man lærer seg å lese innholdsfortegnelser, trenger ikke skillet å gå mellom frisør og butikk, men heller mellom ulike produkter.

Gjest Heidie
Skrevet (endret)
Sodium Lauryl Sulphate (SLS) er bortimot avlegs også i butikkshampooer av ok merker (Wella, L'Oreal, Schwarzkopf osv), så egentlig er det vel ingenting som taler i mot å bruke butikkshampoo hvis man tåler det. Jeg føler ikke at jeg bruker mer butikkshampoo enn frisørshampoo for å få rent hår, men for min del reagerer hodebunnen negativt på en lang rekke produkter, og derfor holder jeg meg stort sett til kjente og velutprøvde produkter jeg vet at jeg tåler, men hadde det vært butikkprodukter blant dem, hadde jeg bare vært glad til. ;) Så lenge man lærer seg å lese innholdsfortegnelser, trenger ikke skillet å gå mellom frisør og butikk, men heller mellom ulike produkter.

Helt enig :) Det viktigste er å finne noe som man liker og hodebunnen trives med :) Og da har det ikke noe å si om det er kjøpt på rema, helsekosten eller på frisørsalongen :)

Endret av Heidie
Skrevet

En veldig god shampoo som ikke kommer fra frisør, er Vichys shampoo for sensitiv hodebunn. Den finnes i to varianter, for normalt-tørt hår og normalt-fett hår. Jeg kjøper varianten for normalt-tørt hår innimellom, og den både vasker håret rent uten å gjøre det stråaktig, roer irritert hodebunn, og lukter nydelig. Så kan du heller bruke de pengene du sparer på en god balsam/kur. Balsamen fra Vichy er heller ikke dum, men nok ingenting hvis du har hår som er veldig tørt. :)

En annen ting jeg gjerne kjøper halv-billig like gjerne som hos frisør, er hårspray. Der går det for eksempel i Björn Axen eller John Frieda, som begge fås hos Vita. :)

Gjest Heidie
Skrevet

Ja, hårspray trenger da virkelig ikke å være dyrt. Den skal jo bare holde uten å stinke. Siden det ikke går ann å kjøpe aerosol-produkter fra utlandet går jeg ikke på norsk frisørsalong og blir svindlet der :P

Skrevet

Var visst Sodium Laureth Sulfate shampoene mine inneholdt - både butikk- og frisørshampo! Er egentlig ganske fornøyd med Coop sin coop änglamark-shampo som koster "slikk og ingenting". Så da bruker jeg heller litt ekstra på balsam og kur :)

Skrevet

Jeg har jobbet på frisørsalong, og vil gjerne dele dette med dere ;

JA, frisøren din vil anbefale produkter for deg slik at de tjener penger, får provosjon for det. Men grunnen til dette er også at om det ikke står på norsk på baksiden av shampoo/balsam-falsken du kjøper, er den dermed ikke godtatt i norge, eller rettere sagt LAGET for skandinaviskt hår, og derfor vil håret føles tungt/fett etter bruk av enkelte shampoo og balsam. Men det finnes da produkter som virkelig gjør underverker også, selv om de ikke er kjøpt hos frisøren. Det gjelder bare å prøve forskjellig, og finne ut hvilken en som passer for håret ditt. Er ikke dermed sagt at produktene er bra fordi om de er dyre og går under merker som REDKEN:)

Skrevet

Jeg trodde alltid at det er motsatt - man kan bruke ganske billig balsam så lenge man bruker litt bedre sjampo.. Balsam er jo uansett bare silikoner for å få håret til å virke glattere.

Hva med diverse Tigi sjampo+balsam, store flasker, 750 ml, og de koster litt over hundre kroner hver? Også nå var det tilbud på feelunique, balsam+sjampo for under 200 kroner. Da blir jo det ikke noe dyrere enn å kjøpe butikksjampo, og bitte-liten flaske fra Define koster noe litt under 40 kroner jo..

Skrevet
Det meste som selges hos frisørene i Norge, selges i vanlige butikker i andre land, deriblant i USA. Blir disse produktene da dårligere eller bedre alt ettersom hvor man kjøper den?

Hmm? Hvilke merker da mener du? Har ikke sett så voldsomt mange frisørsjampoer i dagligvarebutikker i USA i hvert fall... Da måtte jeg alltid på andre sjapper, ikke nødvendigvis hos frisører, men hos butikker som generelt solgte hud- og hårprodukter.

Skrevet

Redken og Joico selges i alle pharmacy i USA, ihvertfall. Og da koster de noe imellom 6-7 dollar..

Skrevet
Redken og Joico selges i alle pharmacy i USA, ihvertfall. Og da koster de noe imellom 6-7 dollar..

Ååja! sært at jeg aldri så det. Men de fleste andre sjampoer koster vel så vidt jeg husker gjennomsnittlig $2.99 så da har det ikke så mye å si at redken og joico selges på CVS, prisen sier likevel sitt.

Gjest Heidie
Skrevet

Da jeg var i New York kostet Redkenprodukter dobbelt så mye på disse Pharmacy'ene enn de gjorde på Redken-butikken på 5th Avenue :D :D

Skrevet

Ja, det er sant, der selger de Redken i gigantiske flasker, og billig :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg har hørt er at disse produktene ofte er utvannet, utgått på dato eller er falske, rett og slett. Det er derfor de blir solgt langt billigere enn i frisørsalonger. Men jeg har ikke peiling på om det er sant eller ikke.

Skrevet

Nei, det er ikke sant. Høres det egentlig sannsynlig ut, at alle titusenvis av apotek i USA selger sjampoer som er utgåtte på datoer? :gjeiper:

Det er rett og slett fordi Reken valgte forskjellige markedsførings strategier i USA og i Norge. Det lærte vi på markedsføring-kurset på universitetet. Du skjønner, i USA er mye billig, som ble nevnet før, man kan få kjøpt sjampo for 1 dollar, hvis man vil, og å selge en sjampo for 40$ (norsk pris for Redken) vil være så og si umulig, det er alt for stor konkuranse. I Norge er folk vant til å betale mye for kvalitet og for noe mer ekslusivt, også er det veldig begrenset med utvalg av forskjellige merker pga regelverket (at Norge er utafor EU, og den 200 kroners tollgrensa). Det kan man utnytte, det presser prisene opp. :)

Skrevet

Jeg har begynt og kjøpe frisør shampo- jeg prøvde med butikk shampo og håret ble utrolig ekkelt og utroooolig flokete, så litt forskjell er det;)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er ikke sant. Høres det egentlig sannsynlig ut, at alle titusenvis av apotek i USA selger sjampoer som er utgåtte på datoer? :gjeiper:

Det er rett og slett fordi Reken valgte forskjellige markedsførings strategier i USA og i Norge. Det lærte vi på markedsføring-kurset på universitetet. Du skjønner, i USA er mye billig, som ble nevnet før, man kan få kjøpt sjampo for 1 dollar, hvis man vil, og å selge en sjampo for 40$ (norsk pris for Redken) vil være så og si umulig, det er alt for stor konkuranse. I Norge er folk vant til å betale mye for kvalitet og for noe mer ekslusivt, også er det veldig begrenset med utvalg av forskjellige merker pga regelverket (at Norge er utafor EU, og den 200 kroners tollgrensa). Det kan man utnytte, det presser prisene opp. :)

Virker logisk, ja. :) Skikkelig synd at det er sånn i Norge. Folk flest blir jo regelrett tvunget til å nøye seg med dårligere produkter og dårligere utvalg - med mindre man har en litt tykkere lommebok. Trist. Noen ting er bedre i USA.

Skrevet
Jeg trodde alltid at det er motsatt - man kan bruke ganske billig balsam så lenge man bruker litt bedre sjampo.. Balsam er jo uansett bare silikoner for å få håret til å virke glattere.

Hva med diverse Tigi sjampo+balsam, store flasker, 750 ml, og de koster litt over hundre kroner hver? Også nå var det tilbud på feelunique, balsam+sjampo for under 200 kroner. Da blir jo det ikke noe dyrere enn å kjøpe butikksjampo, og bitte-liten flaske fra Define koster noe litt under 40 kroner jo..

Feil, feil, feil!! :)

Det er silikon i balsam, ja, men det er mengden silikon som avgjør hvor bra/dårlig den er. Silikon er et såkalt fyllstoff. Jo mer silikon, jo billigere balsam... Mens i litt dyrere balsamer er det masse pleiestoffer og lite silikoner... Derfor kan håret kjennes tørrere ut med dyre produkter og det blir ikke like fett og tungt.

Shampoen skal vaske håret, balsamen pleier :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...