Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 Er det ikke lov å ta keisersnitt i Norge med mindre det er nødvendig? Og hvis det er, hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 (endret) Og i de fleste tilfeller det absolutt beste for både mor og barn å føde vaginalt. Selvsagt er det ikke forbudt med keisersnitt i Norge, men når man vet ulempene (bortsett fra med medisinske hensyn) og de ubestridet fordelene ved vaginal fødsel, ønsker man at flest mulig gjør det. Jeg har selv hatt keisersnitt av medisinske årsaker, emd et digert operasjonssår som nybakt mor, med påfølgende infeksjon, som er helt vanlig og normalt, og kunne ikke gå oppreist på uker. I dette skulle jeg bli kjent med og ta vare på et nytt lite menneske - never again, sier jeg. Endret 10. mars 2010 av Trampe
Vibi Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Og jeg hadde et katastrofesnitt som gikk helt fint - uten smerter eller plager i dagene etter. Så det varierer selvsagt fra person til person. Vi vet at det i normale tilfeller er best for barnet å bli født vaginalt. Allikevel er min erfaring at de på norske sykehus drøyer altfor lenge med å sende deg til operasjon om det skal være nødvendig. Når man ligger med rier i 24 timer, og pressrier i 4 - og barnet allikevel ikke rikker på seg (selv ikke med x-antall forsøk med sugekopp) bør man kanskje skjønne tegninga, og ikke vente til det lille barnet nesten ikka har puls, og må både inturberes og få hjertekompresjoner for å komme seg etter operasjonen (som endelig kom) slik min lille gutt måtte ha. Barnelegen sa opptil flere ganger at nå tør jeg ikke mer, nå kjører vi, men jordmødrene sto på sitt. En veldig ubehagelig situasjon for både far og fødende. Jeg er absolutt ikke for selvbestemt keisersnitt. Men at det noen steder skal være så vanskelig å få planlagt keisersnitt av medisinske årsaker syns jeg er synd. Og at det skal drøyes i det uendelige med å kjøres til hastesnitt. Ubegripelig!
mysan Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes jeg har oppfattet at enkelte rett og slett bestiller keisersnitt fordi de er redde for å føde naturlig, eventuelt etter en tidligere tøff fødsel.
Furstina Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest Vilma Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Er det ikke lov å ta keisersnitt i Norge med mindre det er nødvendig? Og hvis det er, hvorfor det? Joda, du får keisersnitt, men du må til samtale med gynekolog først. Du må ha en god grunn, foreksempel fødselsangst, tidligere komplikasjoner osv, og så innvilger gynekologen ks.
Miss Puddel Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 jeg føste såkalt normalt første gangen, det ble en komplisert fødsel, og jeg var livredd neste gang jeg ble gravid. Jeg fikk (etter mye om og men, og masse krangling) invilget planlagt keisersnitt ved barn nummer to. Jeg var mye tidligere i stand til å være oppe og gå etc etter keisersnittet enn etter den såkalt normale fødselen. Da fikk jeg heller ikke infeksjon, imotsetning til hva jeg fikk i sømmen etter den "normale" fødselen... så jo, man får keisersnitt ved fødselsangst, om man er velfromulert og sta nok...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 Når jeg var gravid med tvillinger så kunne jeg velge om jeg ønsket å føde vaginalt eller ha keisersnitt. Og det var ingenting som tilsa at jeg trengte KS, de aller fleste tvillingfødsler går normalt, men det er en lavere terskel for å få ett hastesnitt. Jeg synes det i mange tilfeller går alt for langt før de tar en hastesnitt, de prøver for lenge med en vaginalfødsel, og noen ganger går det galt. Men i de aller fleste tilfellene så er jo vaginalt det aller beste.
Furstina Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Kråkesaks Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Keisersnitt er ikke ulovlig, men reglene for hvem som får varierer fra sykehus til sykehus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå