stina_00 Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har ei god venninne som jeg har kjent lenge og liker veldig godt. Problemet er bare at jeg snart klikker i vinkel over den EVIGE og intense "jeg kan nok ikke gjøre det og det for jeg er så blakk". Hadde nå bare dette vært sant så skulle jeg ikke sagt noe, kanskje til og med spandert litt på jenta, men tilfellet er det stikk motsatte. Hun er 25 år og eier egen leilighet som hun betalte med penger som hun arvet. Har litt huslån fordet, men betaler max 6-7000 i mnd på dette. (ingen bil eller andre store utgifter) Hun har ett år igjen på skole så er fortsatt student og uten den store intekten. "da er hun jo fattig da!" tenker du kanskje, men greia er at hun leier ut alle soverommene sine og bor selv i gangen!!!! Leieintektene dekker huslånet og _vel så det_, samt at hun mottar stipend hver mnd OG jobber en god del ved siden av studiene. I tillegg til dette betaler foreldrene fortsatt tannlege, legetimer og slike ting for henne!! Alikevel sitter hun der og syter over at hun må spise knekkebrød og gulrot pga dårlig økonomi (skalkeskjul for slankingen vil jeg tro), men kjenner jeg blir irritert når hun aldri kan betale for sin egen øl ute på byen, eller bli med på noe gøy som kanskje koster et par hundrelapper Jeg får inn betraktelig mindre i mnd enn henne og jeg har høyere utgifter, men klarer alikevel å spise skikkelig middag om dagene. Nå er jeg så lei av å høre dette evige gnålet, men vet ikke helt hva jeg skal si for å fortelle at vi ser igjennom denne fasaden, og det er rett og slett ren gjerrighet... hjelp!!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Vel, slutt å betal øl for henne. Det er hennes tap om hun ikke vil være med på noen som koster noen kroner. La hun holder på som hun gjør, snart forstår hun vel at det kanskje blir litt stusselig med knekkebrødene.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Sjekk med kommunen om hun har lov til å leie ut som hun gjør. Hun får seg kanskje en skattesmell, men da har hun i det minste lov til å klage over dårlig råd en stund
Gjest Huffsa Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Kanskje hun har andre prioriteringer? At hun sparer til noe og setter vekk mesteparten av pengene? Det er bare å la vær å spandere pils på hu og drite i å ta hu med på kule ting som koster penger. Hun har jo tydligvis ikke LYST hvis hun har nok penger men klager på fattighet. Så da hadde jeg latt henne være i fred og gått på byen/kino/teater uten henne.
stina_00 Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2010 greit nok det, vi tvinger henne aldri med ut, betaler ikke alltid øl for henne osv, dette var bare noen få eksempel.. men når man snakker sammen vær dag så blir det jævlig irriterende å alltid høre (har lyst på en kaffe men er så blakk, vurderer å kjøpe en pizza men er så blakk, kanskje vi kan dra på kino, men er så blakk OSV OSV)når vi alle vet at hun ruller i penger. ( ikke kom med noen "bare å ikke snakke med henne det"- tilbakestående og lite gjennomtenkte svar) Har du ikke råd til å spise vanlig middag så kjøper du jammen meg ikke leilighet heller. Mange ganger drar vi ut for å spise sammen og ha en hyggelig venninnekveld, men ender da opp med at hun spiser en forret og vann, noe hun helst bestiller etter at jeg har bestilt meg middag med drikke. En gang satt jeg gjennom en hel monolog hun hadde der hun vurderte for og imot å bestille en lipgloss på internett. Kjøpte hun den på nett kostet den bare 40 kroner + porto, mens kjøpte hun den i butikken ville den koste 60... Gikk en liten evighet i å finne ut hvor mye porto det ville bli, og om hva som ble billigst for å spare en krone eller fem.. Det KAN bli irriterende i lengden.
Bugz Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Du høres litt bitter ut? Hvis du ikke liker henne hvorfor har du lyst og være sammen med henne? Tror du må spørre deg selv hvorfor dere er venner, og heller prøve og akseptere hvordan hun er.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Kanskje hun bruker flere tusen i mnd'en på klær, frisør, e.l.? Siden det er en god venninne av deg, hadde jeg uten tvil spurt henne direkte, hva hun bruker alle pengene til siden hun liksom har så dårlig råd. Og hva hun bruker alle pengene på. Mange som gir seg ut for å ha myyyyye dårligere råd enn det dem har. Kan jo kanskje være hun sparer mye i mnd, for å bare spare, eller sparer til noe dyrt hun vil kjøpe seg eller spare til en dyr reise? Jeg hadde vært direkte og spurt hvor mye hun får av inntekt fra alle stedene hun får penger fra, og så spurt om hva hun bruker pengene på. Så du kan få forklaring på hennes økonomi.
Gjest J27 Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Jeg har også vært borti noen sånne mennesker, og skjønner så absolutt frustrasjonen din!! Ser mange hinter til at hun kanskje sparer mye penger, men herregud.. Om hun heller skal spare alt, framfor å faktisk få seg skikkelig mat, så har hun problemer! Og dårlig råd eller ei - det er ingen grunn til å gå rundt og syte om det hele tiden. Vil du bruke lite penger, så greit, for all del, men ikke gå rundt samtidig og klage over alt du ikke kan kjøpe deg, det blir bare dumt! TS: spør hvorfor venninnen din har så dårlig råd! enkelt og greit. og si gjerne rett ut at du ikke er interessert i å høre om hennes "pengemangel" hele tiden. Voksne mennesker bør tåle å få en sånn beskjed.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå