Gå til innhold

Hvor sterke er dere?

Fremhevede innlegg

Gjest Petruska unplugged
Skrevet

PunkyB: Nei jeg drev ikke med styrkeløft, men bodybuilding...

Juggernautet har rett i at det er lettere for de ansatte på treningsstudioet ditt å sette opp et program for deg enn for oss her på nettet. Det er en del opplysninger som bør ligge til grunn for et treningsprogram. Når du har trent en stund anbefaler jeg deg absolutt å gå over til et frivekt-program. Apparater er jo gørrkjedelige i lengden da! Man bør ha såpass variasjonsmuligheter at man ikke blir lei etter en stund. Det er lettere for oss å gi råd når du kan fortelle om dine erfaringer med et program du har brukt en stund. Da kan vi gi deg råd etter dine erfaringer med det og kanskje gi tips til endringer. For å sette opp et program fra bunnen bør jeg helst snakke med deg og ta en runde på apparatene for sammen med deg å finne ut hva du bør bruke. Og det blir jo litt vanskelig...

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den frykten mange jenter har for vekttrening er totalt ubegrunnet! Dere blir bare sterke og faste i fisken og får ikke bulemuskler. Så sett i gang og tren jenter! :P

Dette er HELT individuelt Petruska. Hva slags muskler man får av trening er forskjellig fra person til person. Noen har korte, kraftige muskler (husker ikke muskeltypenes navn lenger, lenge siden jeg gikk på skole...) mens andre har lange, slanke muskler.

Jeg er typen som har korte og "bulete" muskler, så uansett om jeg trener aerobic eller vekttrening (har gjort begge deler i mange år, hver for seg altså) så får jeg bulete muskler som gjør at jeg ser kraftig ut. Det er også grunnen til at jeg har sluttet å trene helsestudio og velger dans istede, eller annen trening som går på utholdenhet og lite muskelbyggende trening.

Ei venninde av meg trente akkurat samme trening som meg, og fikk IKKE bulemuskler, fordi hos henne er hovedtyngden av muskler den lange slanke typen, hun kan derfor trene store muskler uten at de blir bulete fordet. (noe altså ikke jeg kan.)

Så "skrekken" for å få bulemuskler er ikke ubegrunnet for flere av oss. Men styrke trenger ikke bare å være store muskler etter helsestudio, men utholdenhet og hjerne funker gjerne mot muskelbunter sier dem... :blunke:

Gjest Petruska unplugged
Skrevet

Vet du hva Aline, hva hver enkelt jente synes er bulemuskler og ikke - det er det som er mest individuelt...Har trent noen hundre jenter og har ikke hatt noen som ser ut som en bodybuilder etter noen timer med intens trening! Har drevet med bodybuliding selv og det krever BLODSLIT minst 10 timer i uka i mange år, pluss BEINHARD diett , OG supergener for å se ut som en bodybuilder. Jeg kan garantere at ALLE jenter vil se bedre ut med styrketrening. men som sagt, preferansene for hva som er "bulemuskler" er forskjellig og mange jenter har et litt skrudd syn på det...

Skrevet

God morgen strongwoman (Petruska). Hvis det er den maskinen jeg tror det er, så høres dette mye ut, altså benpressen. Det er den du står oppreist i og går ned? Der du også kan ta benkpress hvis du plasserer en benk under?! Og så mange reps på 115 kilo i markløft med strake ben er supert! Det er morsomt å trene når man føler at man er litt god :wink: .

En annen ting. Da jeg så denne tråden første gang, tenkte jeg at det ville bli mest "useriøse" innlegg, men dette var jo ikke så verst :D

Lev vel - Mogens

Skrevet

Petruska: mulig jeg har ett forskrudd syn på "bulemuskler", men når volumet på musklene øker så drastik at jeg er nødt til å bytte hele garderoben om jeg skulle fortsatt, altså gått opp minst en størrelse i klær om jeg fortsatte å trene, da synes jeg ikke det var pent lenger, fordi jeg med klær på stort sett bare så stor ut!

Har aldri påstått jeg så ut som en bodybuilder heller har jeg vel?

Men den læren vi fikk på skolen om at type muskler er forskjellige fra person til person, at noen har hovedtyngde av en muskeltype mens andre har en annen muskel type, og at det ER forskjell på muskeltypen der musklene ER korte og tykke og de som er lange og slanke, det er altså helt feil? (greit å vite om den almenne læren vi fikk i kroppsøvingstimene/teori var feillære eller om den var korrekt bare.) (og jeg påstår ikke at alt man lærer på skolen er rett, jeg liker bare å vite det dersom jeg har lært ting som viser seg at faktisk er feil.)

Jeg er helt enig i at en trent kropp ser bedre ut en en utrent en, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at jeg synes kropper som er hardt trent på helsestudio er det peneste jeg vet. Det har ingenting med ett forskrudd syn å gjøre, men med personlig smak!! (jeg kan hende synes bodybuildere har ett forskrudd syn på hva som er pent også, men det vil ikke si at en bodybuilder HAR et forskrudd syn på det, bare annerledes smak en meg!)

Skrevet

Muskler kan ikke være korte ller lange... De går fra utspring til feste på oss alle... Men de kan være større ller mindre.. Og man er født med sin disonering av typene ja.. dvs at noen har flere utholdene enn ekplosive elle romvendt. Av de eksplosive har vi t typer, av de rent uth. har vi en type... Musklene vokser i tykkelse (hver fiber gjør det) når en trener med belasting. De eksplosive reagerer med med å bli tykkere enn de utholdende.

Mange jenter som synes de blir for store får 1 større muskler og 2 tar ikke av seg ehller... Andre får større muskler med tar også av seg det over, da blir resultatet definerte muskler , men ikke nødvendig vis mer volum...

Skrevet

jaja, da var jeg ganske nær i husken av hva vi lærte da. (korte og lange er kanskje i mitt hode fordi jeg synes slanke muskler ser lengre ut en tykke muskler?) hmm...

Dersom man ikke har så mye å ta av(det var en gang det også nemlig... :ler: ), og man har mest av den muskeltypen som blir eksplosiv, så følte ihvertfall ikke jeg meg særlig lekker.

Du ser det lett på leggene, jeg har ikke overflødig fett på leggene, men har allikevel en muskeltype der (selv uten annen trening en dans) som gjør at det å kjøpe seg høye støveletter uten elastikk eller snøring er komplett umulig!

I senere tid, ser jeg også at jeg ved trening i helsestudio har den tendensen Juggernaut sier, om å øke volum på eksplosive muskler uten å ta av fett som er der fra før, og da føler man seg ihvertfall stooor!!! :-? og hver gang du strammer musklene så får du appelsinhud OPPÅ låret, fordi fettet som er igjen over muskelen blir presset.... :o

Nei, jeg har trent alt fra tre til åtte timer i uka, helsestudio, variert aerobic og vekter i helsestudio, og JEG synes ikke jeg får noe fin kropp av det.

Prøver fremdeles å finne treningsformer som gir meg trening nok til å beholde en stram kropp uten øke muskelvolumet da...

(dans 6 timer i uka + at jeg har lurt på om tai chi kan være noe. )

Tips til hva som kan være bra trening til det bruk?

Gjest Petruska unplugged
Skrevet

Hmm tror du har misforstått litt det med muskeltyper Aline...Det er litt mer komplisert ser du. Dessuten er ikke eksplosive muskelfibre større enn de utholdende...Det var nok heller ikke det Juggernaut mente!

Vel tykke jenter med muskler blir naturligvis store, men fettet tar mer plass enn musklene (ca. 5 ganger så stor plass i forhold til vekt). Hvis du ikke er fornøyd til tross for mye trening har du nok høy fettprosent.

Selv har jeg som sagt drevet med bodybuliding. Veier nå 62 kilo og har lav fettprosent. Ser ikke stor ut overhodet, men er definert p.g.a. lite fett.

Det jeg ville frem til i sted er egentlig at det du synes er store muskler er garantert ikke det jeg synes er store muskler. Synet mitt er selvsagt preget av min tid som idrettsutøver. Men vi trenger da ikke være enige heller! Selv om du sier du ikke så bra ut etter mye trening så du garantert bedre ut enn før eller hva? Hvis ikke har vi så forskjellig syn på hva som er fint at det er best å legge diskusjonen på hylla.. :wink:

Det er forresten ingenting man kan gjøre med fordelingen av røde og hvite muskelceller, den er som den er (fordelingen alstå).

Skrevet

Trener apparat og er ganske sterk til jente å være, spesielt i beina.

Har trent styrke og kondis både jevnt og lenge, men har fremdeles fettlag (i tillegg til musklene).

Ungikk å gå opp i vekt ved røykestopp ved å begynne å trene, men har heller ikke gått ned.

Skrevet

Har ikke missforstått nei, mulig vi har lært feil på skolen, men jeg VET at det var det jeg lærte! (altså at noen var født med hovedvekt/flest av en type muskler, mens andre med andre type muskler. At derfor ikke alle er "som skapt" til proff-bodybuilding eller proff-langdistanse-sporter pga muskeltype.)

Og nei, jeg hadde ikke høy fettprosent på den tiden jeg snakker om, når jeg ble "for stor" i mine øyne. (jeg ble for stor i fleres øyne, det var flere som reagerte på at jeg vokste, og nei, det var IKKE fett!) ;)

At vi har forskjellig syn på hva som er pent Petruska, det har vi sikkert. Og vi trenger på ingen måte være enige. Men det jeg ville frem til er at noen, som meg, føler at man blir "for stor" og bulete ved vekttrening.

(og selv om jeg ikke er like mager som jeg var, så er jeg på ingen måte ei stor jente nå heller.)

Jeg synes en veltrent kropp er pent ja, men jeg synes ikke en bodybuilderkropp er pent, verken på jenter eller gutter. Da liker jeg bedre en stram kropp som har blitt sånn av annen type trening. (altså ikke vekter på helsestudio, beregnet for å bygge muskler. ) Men dette er ihvertfall forskjell fra person til person.

Kroppen min er i mine øyne penere muskler som som er eksplosive, pga måten kroppen min er bygd på ellers også, ser jeg da bare ut som stor. (ikke grunnet masse fett men grunnet kroppsfasong og bygning.)

Men dersom godt synlige muskler er det eneste pene, så er det vel ikke noe å diskutere nei. :blunke:

Skrevet

Petruska og Juggernaut - takk for svar , enig med dere i hva dere sier om at det beste er jo å få noen på senteret til å sette opp. Hadde en introtime men da fikk jeg bare et standardprogram som alle får. Aller helst hadde jeg jo sett at dere kunne ha tatt treningen for meg via nett også :sjarmor:

Petruska - er du ganske aktiv enda ? Hvor mye har kostholdet å si for resultatet ? Er du på streng diett hele tiden feks. eller bare i perioder før evnt. konkurranser ? Nå har ikke jeg tenkt å begynne med det - men skal jeg få gode resultater så må jeg nok tenke mer kosthold.

Aline - har du prøvd pace trening ? Vet ikke om de har det på Sats men hvertfall på Elixia . Det er styrke i sal på egne apparater. Der er det ganske lett belastning med mange og hurtige repitisjoner. Da får man jo ikke så kraftige muskler men mer lette. Men selvsagt er det jo sikkert individuelt hvor mye muskler man får. Jeg er ganske kraftig bygd så jeg vil tro hvis jeg trener mye styrke yten å tenke så mye kosthold så vil jeg kunne blir STOR.

Skrevet

Noen mener at kostholdet har 80% å si for det resultatet du får.....

Aline: Du er inne på det, men ikke helt.... Kan kanskje forklare i dybden en annen gang, har ikke tid nå.. Petruska? :Muskler/type/kroppstype/trening/effekt?....

Skrevet

Jeg er ikke sterk nok til å få av lokket på et nytt syltetøyglass..

I motsetning til andre her, så ser jeg stor og sterk ut (diskosdame). Men det hersens lokket vil ikke av uansett. :ler:

Gjest Petruska unplugged
Skrevet

Hei igjen!

Får ta dette i riktig rekkefølge:

Aline: jeg mente at logikken din er preget av litt overfladisk viten om temaet, det er riktig at fordelingen mellom muskeltypene er individuelt. Men det er mye mer innviklet enn som så, tar litt tid å forklare ordentlig. Skal gjøre det når jeg kommer hjem i kveld (er egentlig på jobb nå :oops: ) hvis ikke Juggernautet kommer meg i forkjøpet!

Du kan nok trene med vekter du også Aline, hvis du får veiledning om hvilke øvelser og hvilken belastning og rep.mengde som passer for din kropp! Der har de som har instruert deg tidligere tydeligvis bommet litt...Treningsprogrammer skal individualiseres, dessverre bommes det litt på det rundt på treningssentrene.

Jeg synes også en fast veltrent kropp uten at alle sener og muskelfibre synes er penest, så vi er nok ikke så uenige skjønner du Aline! :wink: Det er som sagt ikke bare å kjøre på det må tas hensyn til kroppstype osv.

Mogens: nei du jeg klarer nok ikke så mye i smithmaskinen, det blir jo nesten det samme som knebøy det, der klarer jeg rundt 100 kilo...

PunkyB: Ja kosten er minst 80%. Er ikke så aktiv nå lenger, ble veldig hekta når jeg holdt på da! Hvis jeg husker riktig har MissTricky holdt på med Fitness, kanskje hun kan si litt om det? Fitnessjentene har utrolige kropper da!

Skriver mer senere, nå må jeg fly!

Gjest Petruska unplugged
Skrevet

Hei igjen!

Får ta dette i riktig rekkefølge:

Aline: jeg mente at logikken din er preget av litt overfladisk viten om temaet, det er riktig at fordelingen mellom muskeltypene er individuelt. Men det er mye mer innviklet enn som så, tar litt tid å forklare ordentlig. Skal gjøre det når jeg kommer hjem i kveld (er egentlig på jobb nå :oops: ) hvis ikke Juggernautet kommer meg i forkjøpet!

Du kan nok trene med vekter du også Aline, hvis du får veiledning om hvilke øvelser og hvilken belastning og rep.mengde som passer for din kropp! Der har de som har instruert deg tidligere tydeligvis bommet litt...Treningsprogrammer skal individualiseres, dessverre bommes det litt på det rundt på treningssentrene.

Jeg synes også en fast veltrent kropp uten at alle sener og muskelfibre synes er penest, så vi er nok ikke så uenige skjønner du Aline! :wink: Det er som sagt ikke bare å kjøre på det må tas hensyn til kroppstype osv.

Mogens: nei du jeg klarer nok ikke så mye i smithmaskinen, det blir jo nesten det samme som knebøy det, der klarer jeg rundt 100 kilo...

PunkyB: Ja kosten er minst 80%. Er ikke så aktiv nå lenger, ble veldig hekta når jeg holdt på da! Hvis jeg husker riktig har MissTricky holdt på med Fitness, kanskje hun kan si litt om det? Fitnessjentene har utrolige kropper da!

Skriver mer senere, nå må jeg fly!

Skrevet

Mine synspunkter er nok ikke spikret nei, siden dette er noe vi kun har hatt om på skolen i teoridelen av kroppsøvning... men etter lik trening hos meg selv og ei venninde, så så vil at det klart var forskjell på resultat utfra forskjellige kroppstyper/muskler.

Har sagt klart i fra når jeg har trent på helsestudio etter den første "bule-bommen" at jeg ved vekttrening tidligere har fått større muskler en jeg ønsker, men allikevel fått treningsprogram som har ressultert i at jeg enten må stoppe eller kjøpe hele garderoben på nytt. (noe jeg ikke kan tenke meg.)

Hadde satt pris på dypere forklaring fra en av dere når dere har tid, da jeg er interessert i å bruke tid på kroppen min, men ikke int i å få volum-muskler... redusere fett og stramme musklene, uten å bygge større muskler. eh...

Dans gjør mye for meg, men har for tiden ikke mulighet til å danse så mye som jeg ønsker, og vil derfor suplementere med noe annet. Kjenner dere til treningsformen Tai Chi? og er det noen som vet hvordan denne treningsformen jobber med kroppen?(altså muskeltyper etc?)

Skrevet

Musklene våres er bygd opp av muskelfibrer (celler) og bindevev. Muskelfibrene varierer mye i lengden, alt fra noen få centimeter i små ansiktsmuskler til 20-30 cm store muskler i beina. Tykkelsen til disse fibrene kan sammenlignes med et hårstrå, men vil øke ved riktig trening.

Muskelfibrene er samlet i bunter på 20-60 fibrer og egenskapene varierer en hel del. Derfor deler man inn fibrene inn i grupper etter egenskaper (funksjon):

- Type I-fibrer (svært utholdende og relativt lite tverrsnitt)

- Type II a-fibrer (brukbar utholdenhet og større tverrsnitt enn Type I)

- Type II b-fibrer (dårlig utholdenhet og tverrsnitt omtrent som Type II a)

(Med tverrsnitt mener jeg tykkelsen)

Fordelingen av disse muskelfibertypene varierer fra muskel til muskel hos samme person. De kan også fordele seg svært forskjellig i den samme muskelen hos to ulike mennesker. Fordelingen er delvis arvelig bestemt og delvis avhengig av trening.

----------

Kanskje jeg også skal svare på det tråden egentlig handlet om...?

Har perser på 112,5 kg i knebøy (fristang og under 90 grader), 52,5 kg i benkpress (dårlig i denne øvelsen - skulderskade :sur: ) og 130 kg i markløft. Veier 54-55 kg.

Håper å flytte disse persene etter hvert... :blunke:

Mvh

Tomita

Skrevet

Jeg tror man må se litt mer på seg selv og gjøre sine egne erfaringer - dvs. ikke tro at alt en annen person gjør, fungerer på samme måte på deg!

Og du "Tomita", du har vel stilt i konkurranser?!! Du var jo god i bøy og markløft! Og så den vekta da (altså personvekta di :D ).

Jeg kunne aldri blitt best i noe med min høyde - 191 cm. Er alt for høy til å veie 100 kilo sånn konkurransemessig!

Mogens

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...