Gå til innhold

Godt innrøkte klær -

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Latte_*
Skrevet

Hvordan få bort sur røyk lukt av en bergansjakke..?

Har prøvd å vaske den flere ganger, men tørr ikke vaske med varmere en 40 gr.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan få bort sur røyk lukt av en bergansjakke..?

Har prøvd å vaske den flere ganger, men tørr ikke vaske med varmere en 40 gr.

Noen som har noen tips?

Ta en vask til 40 grader, og en liten kork eddik i skyllevannet.

Gjest Gjest_Latte_*
Skrevet

Takk...skal prøve dette. :)

Skrevet

Bare et kjapt spørsmål, beklager å kuppe tråden..

Jeg helte nettopp litt eddik i vaskemaskinen for å fjærne kjellerlukt, men jeg hadde det i TØYMYKNER-delen...

Vil dette utgjøre en forskjell? :sjenert:

Skrevet

Kjør først en kald skylling. Vask plagget på så varm temperatur som det tåler med et par spiseskjeer natron i stedet for såpe i kammeret. Ta et par korker eddik der hvor tøymykneren skal være.

Vask ev. en vanlig vask med såpe etterpå om det trengs.

Dette er oppskriften på å få fjernet uggen lukt fra tøybleier (bortsett fra at temperaturen da er 60 eller 90 grader), og den er effektiv på annet tøy med dårlig lukt også. Hvor godt det virker på 40 grader vet jeg ikke, men det skader ikke å forsøke.

Skrevet

Ville bare si at jeg nettopp har vasket babyklær som har ligget i kjelleren i 7-8 år og som STINKET kjeller! Hadde først eddik i tøykykner-kammeret.. Det funket IKKE.

Så kjørte vi skylling med eddik i skyllekammeret.. Funka fjell! :jepp: Nå lukter ikke klærne mere!!! :D

Lykke til med jakken ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Ville bare si at jeg nettopp har vasket babyklær som har ligget i kjelleren i 7-8 år og som STINKET kjeller! Hadde først eddik i tøykykner-kammeret.. Det funket IKKE.

Så kjørte vi skylling med eddik i skyllekammeret.. Funka fjell! :jepp: Nå lukter ikke klærne mere!!! :D

Lykke til med jakken ;)

Dette forsto jeg ikke helt :klø:

Hva er forskjellen mellom tøymykner-kammeret og skyllekammeret? Er det vanlig å ha to ulike kammer for skylling og tøymykner?

Et annet ord for tøymykner er jo skyllemiddel, fordi det er skyllevannet som blandes med dette middelet. Trodde derfor dette var det samme.

Min vaskemaskin har tre kammer: to kammer for vaskemiddel; ett til (eventuell) forvask og ett til hovedvask, og ett kammer til tøymykner/skyllemiddel. Hvilket av disse kamrene ville du helt eddik i?

Skrevet

Hohoho mulig det er jeg som er helt ute og kjører her :) jeg er ikke så veldig god på vaskemaskin, sambo som har tatt seg av den oppgaven de 2 siste årene... :sjenert:

Her har vi 3 kammer på vaskemaskinen ihvertfall, en til venstre som vi har vaskepulver i, den i midten er merket med en liten blomst eller noe, den er for tøymykneren, og det til høyre var visst skyllemiddel-kammeret sånn jeg forstod det.. :sjenert: men mulig jeg tar helt feil... :sjenert:

Da jeg hadde eddiken i kammeret i midten (tøymykner-kammeret) så luktet klærene forstatt kjeller.. Satte da på skylling en ekstra gang og hadde eddiken i kammeret til høyre i stedet. Mulig lukta gikk bort FORDI jeg skyllet en ekstra gang med eddik, og ikke fordi jeg brukte et annet kammer, men jeg trodde kanskje jeg hadde gjort en utgjørende feil ved å ha eddiken i kammeret i midten i stedet for til høyre.

Det virket ihvertfall! :jepp:

Skrevet (endret)

Addict: Det er som regel 3 kammer i en vaskemaskin, en for skyllemiddel/tøymykner som er merket med en blomst, et kammer for forvasken som er merket med noe som ligner \ | / og det største kammeret som er for hovedvasken som har et merke med \ || /

Endret av Hinata
Skrevet

Åja, hahaa ! :P da har jeg lært noe nytt i dag og! Tusen takk ;)

Gjest Gjest latte
Skrevet

Har vaska Bergansjakka...på 40 gr og med edikk i skyllemiddelkammeret.. Jakka ble luktfri og kan brukes igjen :)

Takk for hjelpa folkens :nigo:

Skrevet

å, så bra tips! Jeg bruker halve sommeren på å sitte i bålrøyk, så nå ble jeg glad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...