Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 8. mars 2010 #1 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg eier ikke en bunad ennå, men har store planer om å kjøpe meg en om noen år. Har hele mitt liv bodd ett sted i landet (ca 20 år). Nå har jeg bodd i tre år et helt annet sted (pga studier). Jeg føler jeg har en sterk tilknytning og hjemme-følelse dette nye stedet også, selv om jeg sikkert kommer til å flytte herfra nå. Spørsmålet mitt er rett og slett om det er veldig rart hvis jeg kjøper meg en bunad fra det nye stedet? Jeg liker den bunaden mye bedre enn den som hører til hjemstedet mitt, og føler meg jo hjemme begge stedene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa25 Skrevet 8. mars 2010 #2 Del Skrevet 8. mars 2010 Tror absolutt ingen vil synes det er rart om du velger en bunad fra det nye stedet, er ikke det bare litt gøy å ha noe annerledes enn det "alle" andre har på det gamle stedet? Og om de skulle bry seg, har det virkelig noe å si? Mange velger bunad utifra hvilken de synes er finest, det er ikke bare stedstilhørigheten som avgjør hvilken man velger. Jeg er oppvokst i Stavanger, men født på Sunnmøre, og valgte derfor sunnmørsbunad, ingen sure miner av den grunn hjemme i Stavanger i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #3 Del Skrevet 8. mars 2010 jeg personlig syns det er greit å ha en tilknytning til stedet bunaden er fra (Foreldre eller besteforeldre som er der fra, født eller oppvokst der eller bor og har vært boende der en god stund) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smaragd Skrevet 8. mars 2010 #4 Del Skrevet 8. mars 2010 Noen gåt fortsatt etter den gamle "loven"om å ha tilknytning til stedet en velger bunad fra, mens andre velger den bunaden de liker best - uansett hvor den kommer ifra. Jeg har valgt bunad fra det stedet min samboer er ifra, og som vi bor på. Men min bestemor sogner også til dette stedet, så jeg har liksom dekket alt føler jeg Syns den de har her er mye finere å se på en den enkle og kjedelige som jeg sogner til. Gjør det du føler for du, det er et plagg du skal ha resten av livet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mars 2010 #5 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg har bunad fra Øst-Telemark,selv om jeg ikke har noen tilknytning til stedet. Mulig jeg slekter til noen der hvis jeg setter i gang litt slektsforskning:) Men når jeg fikk bunad til konfirmasjonen,så syntes foreldrene mine at det viktigste var at jeg syntes bunaden var fin,og at jeg kom til å bruke den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 9. mars 2010 #6 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes det virker helt merkelig å velge en bunad fra et område man ikke har tilknytning til. Om man skal definere noen års studier som "tilknytning" får være opp til den enkelte. Jeg har selv bunad fra stedet jeg har vokst opp. Kunne også godt hatt bunad fra hjemstedene til foreldre eller besteforeldre. Og dersom jeg hadde flyttet til et annet sted "for å bli" ville jeg også kunnet valgt bunad fra dette området. Bunad fra studiestedet mitt ville jeg ikke vurdert (selv om jeg bodde der i flere år og trivdes godt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 9. mars 2010 #7 Del Skrevet 9. mars 2010 bunaden bør være fullstendig og korrekt, samme for meg hvordan du fikk den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 9. mars 2010 #8 Del Skrevet 9. mars 2010 Det er jo til sjuende og sist opp til deg dette - og forsåvidt et kompliment til stedet du bor nå - men jeg hadde ikke ville ha en bunad jeg ikke hadde noen tilknytning til. Tenker at om tjue år, når noen spør hvor bunaden er fra og hvorfor du har den, så svarer du "njai jeg bodde der et par år.." Hadde det vært meg hadde jeg syntes det var rart - MEN det er nå bare min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. mars 2010 #9 Del Skrevet 9. mars 2010 Tror absolutt ingen vil synes det er rart om du velger en bunad fra det nye stedet, er ikke det bare litt gøy å ha noe annerledes enn det "alle" andre har på det gamle stedet? Og om de skulle bry seg, har det virkelig noe å si? Jo, det må man faktisk regne med at en del vil synes, det er mange som har sterke meninger om bunadbruk. Om det er noe man skal bry seg med eller ta hensyn til, er en annen sak. Personlig synes jeg litt av poenget med en bunad er at den viser tilknytning til et sted. Om det å ha studert/bodd et sted noen få år er nok tilknytning, må nesten være opp til den enkelte. Men det er hvertfall i "bedre grunn" enn å velge bunad etter hva man synes er fint -det er i mine øye nokså latterlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå