Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen hemmelighet at det er fryktelig mye fokus på mat, dietter, sunnhet, kropp osv.

Dette forumet er jo til for å svare på alle de utallige spørsmålene som man måtte ha om akkurat dette. Veldig mange havder å ha funnet svaret, men forvirringen er likevel større enn aldri før.

Det denne artikkelen viser er alle selv "instinktivt" vet hva svaret er. Man må bare lytte til sin egen kropp så forteller den deg når, hva, hvor ofte og hvor mye du skal spise.

Er det riktig at man skal spise hver tredje time dersom man ikke er sulten? Er det riktig å stoppe når man har spist én porsjon selv om man er mere sulten? Skal man på død og liv spise spesielle typer matvarer selv om kroppen suger etter noe helt annet?

Les artikkelen og døm selv :regn:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig fins det unntak - f.eks folk som går på medisiner som forstyrrer hormonbalansen og gjør at man må være svært kontrollerende med maten for ikke å gå opp i vekt.

Men de fleste vil nok ikke bli overvektige av å følge sult- og mettehtsfølelsen og spise det man har et sug etter av sunn mat.

Det er i hvert fall min teori;)

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i det her... Så lenge man spiser sunt så er det bra, men når man egentlig ikke veit hva som er sunt så hjelper det lite.

De aller fleste veit ikke en gang hva sunn mat er for noe... De tror at om det inneholder fett så betyr det usundt, og at jo mindre kalorier det er jo sunnere blir det.

Jeg er såpas kjent med kroppen min nå at jeg veit om jeg er sulten etter proteiner eller karbohydrater(trenger fett også, men det har jeg ikkeno sån følelse på enda), og jeg veit hva jeg må spise for å få det i meg... Problemet er at kroppen mangler en del forskjellige signaler... Feks har man ingen signal som sier at man er tørst, så den gir ut "jeg vil ha søtsaker!!" isteden.

Den følelsen du kjenner når du føler du er tørst ellers betyr at kroppen din allerede er dehydrert og at du burde ha drukket for lengesiden.

Et annet godt eksempel er at man har en sopp i kroppen som hete candida (eller noe i den duren)som faktisk lurer hjernen din til å tro at du trenger sukker.

Det er en hel del sånne ting med kroppen som gjør at man ikke kan stole på den, så lærdom og logikk er alles beste venn!

Gjest Gjest
Skrevet

En interessant artikkel, uten at jeg skal ta stilling til om det som står der er riktig eller ikke.

Men det jeg fant veldig morsomt, var at min gamle bestemor levde etter den filosofien fram til sin død, nesten 90 år gammel.

Om det var bevisst eller ubevisst vet jeg ikke, men det var rett som det var at hun kom med kommentarer som: "no mangla ej visst litt jod, for no vil ej ha torsk", eller "no treng ej litt jarn, så no må ej ha kjøtt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...