pinky Skrevet 9. september 2003 #1 Skrevet 9. september 2003 Jeg elsker å trene, og har trent forholdsvis mye i mange år. Nå prøver jeg å bli gravid, og lurer på om jeg må slutte med "alt"? Treningsmenyen min kan f.eks bestå av: -håndball -jogging -klatring -aerobic/step -kickboksing (på sekk, ikke kamper) -styrketrening med vekter for overkroppen -situps + stabiliseringsøvelser -magedans Jeg trener ikke alt på samme uka, da:-) Hva trener dere? Noen som har hørt at noen form for trening er "farlig"? Jeg vet at mange kanskje vil svare at jeg skal "gå laaange turer", men det blir liksom litt for rolig for meg... Tror jeg da, jeg er jo ikke gravid enda:-( Takk for alle svar!
it Skrevet 10. september 2003 #2 Skrevet 10. september 2003 Jeg trener squash,spinning,aerobic og går en del, har tenkt å fortsette med det selv om jeg blir gravid og holde på så lenge formen er fin. Ut fra det jeg har lest andre steder på nettet så skal man unngå idretter hvor det er fare for at man kan få spark og slag. Man skal helst ikke trene håndball,fotball, kickboksing bl.a Har en venninne som nettopp er blitt gravid og hun fikk beskjed fra legen om at hun kunne trene det meste så lenge hun følte seg i fin form og ikke overanstrengte seg. Hun har imidlertid kuttet ut håndball helt. Har flere andre venninner som har trent relativt mye under svangerskap og det har gått kjempefint. De har da holdt seg til Aerobic,spinning og jogging/går for det meste og trappet ned når de har kommet 6-7 mnd på vei (magen begynt å bli stor). Stå på - trening skal gi et lettere svangerskap og er bra for både deg og babyen
Klips Skrevet 10. september 2003 #3 Skrevet 10. september 2003 Ville nok ikke våget meg på klatring, dersom det er fare for å ramle ned? Som nevnt over: så lenge du ikke får noen harde støt mot magen kan du trene det du vil. Kroppen sier fra. Er kjempefornøyd med at jeg trente hele svangerskapet, for jeg holdt meg i fin form mens jeg gikk gravid og var tilbake i shipshape på notime etter fødselen. Lykke til!
Gjest Tex Skrevet 11. september 2003 #4 Skrevet 11. september 2003 Så lenge du er i god form behøver du ikke kutte ut noe som helst. Legen din vil etterhvert når du blir gravid fortelle deg om det noe du bør gjøre annerledes. Men foreløpig kan du bare kjøre på....
Dødspingvinen Skrevet 11. september 2003 #5 Skrevet 11. september 2003 Jeg ville ha satt inn noen begrensninger på håndballen, kick-boksinga og fotballen, men annen trening burde gå helt fint og. Det finnes jo egentlig ikke trening som er farlig, men det kan nok likevel være lurt å begrense de mest risikofylte.
pinky Skrevet 12. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2003 Ville nok ikke våget meg på klatring, dersom det er fare for å ramle ned? Man ramler egentlig ikke så langt ned ved klatring. Men jeg har jo en sele rundt magen/hoftene, så det stopper vel seg selv etter hvert med stor mage.. Jeg tenker littpå om det er dumt å belaste beina når de "spriker mye" (litt vulgært formulert, ja... :-)) Jeg føler liksom på meg at fosteret kan ramle ut?
Amber Skrevet 13. september 2003 #7 Skrevet 13. september 2003 Du skal være litt forsiktig med "sprike øvelser " ja, stemmer det. Jeg ville også roet ned på håndball, klatring, og aerobic hvis det er mye hopping (når magen beg, å bli større....)
Trønderveitja Skrevet 15. september 2003 #8 Skrevet 15. september 2003 Da jeg var gravid med mitt første barn fikk jeg beskjed om å ikke spille hånball eller fotball lenger.Jeg sluttet å trene helt i tiden jeg gikk gravid,og det angrer jeg på.Du burde fortsette å trene.Spør legen/jordmor om hva som er trygt.Det er mye lettere å komme igjennom både fødsel og spedbarntiden hvis man er i brukbar fysisk form. Lykke til!
Klips Skrevet 15. september 2003 #9 Skrevet 15. september 2003 Det viktigste er å kjenne etter selv, altså. Mye vridninger i hoftepartiet kan være vondt dersom du har bekkenløsning, men det hadde ikke jeg, så da var jo ikke det noe å bry seg om. Samme med å "sprike", men dersom det ikke gjør vondt er det ingenting som er farlig. Det rådet fikk jeg både fra jordmor og fysioterapeut som jobbet på sats.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2003 #10 Skrevet 15. september 2003 En ting er hva du kan gjøre, en annen ting er hva du orker... jeg hadde ambisoner om å være supersporty når jeg ble gravid, men var i dårlig form de første 12 ukene, og måtte kutte ut løping og fotball. Orket rett og slett ikke, og følte meg ikke vel når jeg forsøkte å løpe. Så for meg ble det mest å gå turer - men jeg klatret faktisk endel ! Det var fin trening, men bruk kroppssele (som har festet foran brystet og ikke på maven) og klatre bare ruter du er komfortabel med. Jeg gikk f.eks. ikke led, for det følte jeg meg ikke vel med, men enkle ruter på topptau var fint. Nå er magen blitt så stor at den er i veien for klatring , men formen er bedre så jeg driver nå low impact aerobic og styrketrening. Dette ble langt, men du kan altså gjøre det meste - så lenge du føler deg vel underveis. Men ikke bli helt skuffet hvis du ikke orker så mye som du hadde ambisjoner om... :D
Amica Skrevet 18. september 2003 #11 Skrevet 18. september 2003 Den kvinnelige norgesmesteren i benkpress slo jo sin egen pers (over 100 kg tror jeg det var?)med kun et par uker igjen av termin... Det var i grunnen ganske kult å se på...(men man SER ut som en hval i trang svart drakt ). Skjønner ikke at det er mulig, men det var det altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå