Gjest hanne23 Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Hei dere studenter! Jeg skal skrive en oppgaven i biologi, der jeg blant annet skal ha en teoridel. Jeg kan bruke ulike kilder, men det skal gjøres 'mitt eget'. Altså jeg skal formulere egne setninger, bruke andre ord Osv. Hvordan går dere frem når dere skriver slikt? Tidligere har jeg funnet et avsnitt, og så byttet ut et par ord i hver setning. Det blir jo så og si avskrift. Denne gangen vil jeg gjøre det skikkelig, og lære gode metoder for å skrive min egen tekst. Hvilken metode bruker du?
Hinata Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Les deg godt opp på stoffet, noter stikkord til hva du må ha med i teoridelen, og deretter forklar med dine egne ord relevant teori
tineline Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Ja, det er det beste. For å forstå noe, må du jo kunne forklare det til deg selv også? Ikke ha boka/kildehenvisningen oppslått foran deg når du skriver - les den heller først og ta notater, slik Hinata nevner. I tillegg kan du på forhånd disponere slik at alt må inngå i en linje/rød tråd, og dermed må setningene dine skrives slik at de bygger oppunder denne linjen. Jobb ut fra linjen og stikkordene, så blir stoffet ditt eget.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Vinkle hele tiden teorien mot empirien din, si hvorfor dette er viktig i din oppgave, hvorfor du har bruk for det. Så får du samtidig forsikret deg om at du ikke gulper opp teori som du ikke bruker i oppgaven.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå